Inlägg från: SannaStina |Visa alla inlägg
  • SannaStina

Smärta vid amning...

Låter som svamp. Jag fick samma besvär som dig efter att ha haft en problemfri amning ett tag när startproblemen försvunnit så att säga.
    Bröstvårtorna är ömma, svider och bränner ofta, vitnar för att kärlen drar ihop sig ofta (=reynauds syndrom), överkänsliga + att jag dock även har små sår.

Jag gick till amningsmottagningen och hon höll med mig i min egen troliga diagnos: svamp.
    Jag fick rådet att använda den receptfria krämen Cortimyk. Den är egentligen för fotsvamp men är utmärkt mot bröstvårtssvamp också. Den innehåller dessutom lite kortison som hjälper till att ta ner svullnaden. Du skall smörja x2 i en vecka.

Kolla även i din bebis mun så denne inte har tecken på svamp (torsk). Pensla då med vischyvatten som behandling - annars får du bara tillbaka svampen igen direkt.

Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • SannaStina
    cegaar skrev 2009-07-28 00:21:27 följande:
    Tack alla för att ni delar med er av er erfarenhet och kommer med tips och råd!Idag åkte vi in till ammningshjälpen inne på BB; kanske har jag svamp trots allt... de tog odling och vi får väl svar inom kort...Hon rekommenderade mycostatin - dock finns inte denna som kräm längre utan hon sa att jag kunde använda mixturen (den som egentligen skall intas...) och smörja in bröstvårterna. Vår gosse skulle vi också behandla med detta, pensla munnen och tungan 4 ggr pr dag. Ni som haft svamp - vilken behandling fick ni och er bebis? Hur lång tid tog det innan symtomen försvann?
    Jag fick på min amningsmottagning rådet som jag skrev om ovan och då försvann mina symtom på ca 2 dagar. Bebisen hade ingen synlig svamp i munnen så det skulle räcka med lite vischyvattenspensling + det han fick i sig automatiskt via mina smorda bröstvårtor.
  • SannaStina
    cegaar skrev 2009-07-30 14:04:15 följande:
    Det gick inte alls med den där mixturen - bröstvårtorna torkade ut och blev helt fnasiga/frasiga. Ringde upp till BVC och fick rekommenderat att köpa Daktacort - innehåller samma som cortimyk men är utan kortison. Har nu använt det sedan igår...och tror det är bättre; jippi! Inte helt bra men jag gråter inte längre under amningen i alla fall!Min barnmorska sa att jag skulle tvätta bort krämen innan vår son äter - kunde din suga på brösten med krämen på? Låter ju mycket smidigare....
    Om dina bröstvårtor är lite svullna så kan det hända att lite kortison är en fördel - så byt om det inte funkar.Jag fick rekomendationen att inte tvätta bort det. Min granne är distriktsläkare och hon sa också att de nu anser det en fördel om barnet också får lite av medlet i sig när man ammar - tar bort en ev svampinfektion i deras mun också kanske.
    cegaar skrev 2009-07-30 14:05:49 följande:
    SannaStina; glömde fråga dig - när dina besvär försvann, försvann symtomen på Raynads också då?
    De minskade i alla fall. Kom inte riktigt ihåg nu då jag fått tillbaka alla mina besvär eftersom orsaken är kvar - sonen min ger mig irriterade och ömma bröstvårtor med småsår på hela tiden pga ett för litet tag om bröstet. Jag får tyvärr inte honom att ända sin sugförmåga så det är bara att stå ut och avlasta med sugnappar och behandla mot infektioner när det dyker upp.
    -Jag tänkte försöka kämpa på med helamning ett par veckor till innan jag börjar gå igång med mat. Förhoppningsvis så kan jag delammar ett tag till då eftersom det då kan gå längre tid mellan amningstiderna så brösten får vila fler timmar än nu. Ammar med 2-3 timmars mellanrum och det även nattetid fast han snart är 5 månader.
Svar på tråden Smärta vid amning...