Hur laga Vinbladsdolmar?
Hej!
Hur lagar man goda vinbladsdolmar?
Hur förvarar man blad som blir över och man vill använda senare?
Kan man frysa dolmar?
Hej!
Hur lagar man goda vinbladsdolmar?
Hur förvarar man blad som blir över och man vill använda senare?
Kan man frysa dolmar?
Jag gör såhär ungefär, har inga exakta mått.
Lammkött, små bitar av revbenspjäll eller liknande som steks i kastrullen som dolmar skall kokas i, på med lite vatten och låt puttra medans du rullar dolmar. inte förmycket dock, vattnet skall ha kokat bort innnan du lägger i dolmar. Detta ger extra smak åt dolmar tycker detta är jätte viktigt och köttet är så gott och mört när man äter det sen.
400 g köttfärs, gjärna lamm men nöt går bra
2 glas ris (grötris är bäst) som man sköljer av i en sil tills vattnet blir klart.
1/2 förp. passerade tomater
3 pressade vitlöksklyftor
2-3 tsk salt brukar smaka av, tänk oxå pa att vinbladen är salta.
1 tsk sju kryddor (finns på willys)
1/2 tsk svartpeppar
1/2 tsk spiskummin
1 tsk mynta (kan uteslutas)
en näve hackad persilja (kan uteslutas)
Blanda allt i en skål
Fördela lite köttfärsblandning på ett vinblad, vik in kanterna och rulla ihop. fortsätt tills blandningen tagit slut.
Läg i dolmar i kastrullensom i en ring, tänk på att lägga dem tätt, häll över resten av de paserade tomaterna och ca 2 glas vatten (samma som användes att mäta upp riset med), pressa över 1-2 citroner beroende hu surt du vill ha det avsluta med att lägga nån tyngd över typ en tallrik . Låt koka upp och sänk till svag värme, jag har på 2an när det finns upp till 6. Låter dem små puttra i ca 1 timma.
Lycka till
Jag köper de bladen som är vakumpackade och fryser in det som blir över.
Tycker inte det blir så bra att frysa in dolmar, om man ska göra det ändå är det bäst efter dom har kokats.
Vegetariska vinbladsdolmar har jag gjort flera gånger eftersom det ofta är sådana som säljs i butik.
Till ca 40 dolmar
Risblandningen gör du så här:
5 dl okokad basmatiris
2 hackade gula lökar
2 pressade vitlöksklyftor
1 dl hackade pinjenötter
1 knippe hackad persilja
Spiskummin efter smak men ca1-2 kryddmått
Salt efter smak
Svartpeppar efter smak
olivolja till stekning
1 citron
Häll ner allt i en vid panna tillsammans med lite olivolja. Stek allt tills riset börjar få en kärna då tar du av pannan från plattan.
Bred ut vinbladen, ett i taget och lägg på ca 2 tsk risblandning på bladet. Vik och rulla ihop.
Lägg dolmarna i en traktörpanna, tätt ihop. Häll på vatten tills det precis täcker.
Skiva citronen och lägg citronskivorna över alla dolmar. Sätt på pannan en varm platta, dolmarna måste ligga under press när de kokas så lägg på en tallrik som pressar ihop dolmarn, annars öppnas dolmarna och det blir risgryta i stället.
Dolmarna ska sjuda i ca 50 minuter eller tills riset är helt genomkokt och vinbladen är lätta att tugga på.
Låt de svalna i ca 1 dygn innan servering så blir de goda.
Överblivna vinblad bör sparas i den lag som de ligger i när köps. Jag brukar köpa färska vinblad i någo saluhall eller i en invandrarbutik där de säljs i en lag. Frysas bör bladen inte göra. Släng om det inte finns någon lag kvar.
Tack tjejer! :)
Har vi fler recept på dolmar?