• Viewsonic

Vår lilla hund beter sig som en dammsugare

Vår lilla hund beter sig som en dammsugare. Hon är helt nojig. Hon går mycket intensivt runt och sniffar och slickar upp allt som kan slickas upp på golvet. Damm, insekter, skit, you name it! Inte bara mat som tappas på golvet, utan allting. Alla hörn och listkanter utmed väggarna "behandlas" som om hon vore en dammsugare.

Detta sker periodvis. Sen så kräks hon lite titt som tätt dagen efter. Det är väl inte så nyttigt att leka dammsugare...

Vi har en hund till. Hon beter sig inte så. Äter bara godis från golvet som hon får från belöning. Vanligtvis beter sig den andra hunden likadant.

Obs, vi har inte extremt mycket damm och skit på golvet.

• Svar på tråden Vår lilla hund beter sig som en dammsugare
  • Queen70

Så praktiskt...vovven kan få flytta hem till mig istället

• Viewsonic
    Queen70 skrev 2009-07-26 12:33:41 följande:
    Så praktiskt...vovven kan få flytta hem till mig istället
    Ha ha
  • köttbullelydnad

Okej, jag förstår ju att det är jobbigt med en hund som spyr, men en som städar? Ro hit den för attingen!

• hundpuss

Min ena hund har något liknande för sig, tänk om man missar något om man inte luktar ordeeeeentligt på alla lister...

Men går det till överdrift får ni kanske försöka träna bort det, om hunden mår dåligt menar jag.

Förövrigt jobbar mina hundar ideelt åt gatukontoret och drar med sig all möjlig skit på promenaderna... Städar undan löv och grenar ,inte illa!
    Det är praktiskt med hund!

• Viewsonic
    Vision400 skrev 2009-07-26 16:59:53 följande:
    Min ena hund har något liknande för sig, tänk om man missar något om man inte luktar ordeeeeentligt på alla lister... Men går det till överdrift får ni kanske försöka träna bort det, om hunden mår dåligt menar jag. Förövrigt jobbar mina hundar ideelt åt gatukontoret och drar med sig all möjlig skit på promenaderna... Städar undan löv och grenar ,inte illa! Det är praktiskt med hund!
    Aha, ett strå vassare alltså.
  • Viewsonic

Hur 17 tränar man bort det?

• Gnista

Understimulering kan ge udda nojjor. Hur mycket motion och metal aktivering får hunden?

• Viewsonic
    Gnista skrev 2009-07-26 21:35:38 följande:
    Understimulering kan ge udda nojjor. Hur mycket motion och metal aktivering får hunden?
    Ganska mycket, min dotter leker mycket med henne. Men hon kunde nog behöva mer motion.
  • Mary Lo

Min sysslar med det där ibland också. Hon liksom fastnar i det. Hon slutar när jag säger till henne dock. Tror att det är när hon fått för lite motion, stackars krake. Men det är fint att hon städar tycker jag.

• hundpuss
    Viewsonic skrev 2009-07-27 00:46:28 följande:
    Ganska mycket, min dotter leker mycket med henne. Men hon kunde nog behöva mer motion.
    Vad är det för ras? Många gånger ger mental träning en tröttare hund än ren motion,såsom promenad.

• Viewsonic
    Vision400 skrev 2009-07-27 13:18:23 följande:
    Vad är det för ras? Många gånger ger mental träning en tröttare hund än ren motion,såsom promenad.
    Det är en Shih-Tzu.
  • Gnista

Prova öka på promenaderna så hon får minst en timmes (helst mer) motion per dag.

Hur gammal är dottern? Det finns en bra bok som heter "Min bästa vän" skriven av Marie Hansson. Den innehåller många roliga aktiveringstips som passar barn och ungdomar. Den är lättläst med bra bilder. Då kan dottern forsätta leka med hunden och hunden får samtidigt hjärngympa.

• Viewsonic
    Gnista skrev 2009-07-27 13:59:24 följande:
    Prova öka på promenaderna så hon får minst en timmes (helst mer) motion per dag. Hur gammal är dottern? Det finns en bra bok som heter "Min bästa vän" skriven av Marie Hansson. Den innehåller många roliga aktiveringstips som passar barn och ungdomar. Den är lättläst med bra bilder. Då kan dottern forsätta leka med hunden och hunden får samtidigt hjärngympa.
    Hon är 5. :)
  • Gnista

Men hon kan nog ändå lära vovven enklare trix som rulla runt/stå på bakbenen/give me five/krypa mm med hjälp av godis

Andra enkla aktiveringstips:
    - ta ett gammalt lakan och strö ut godisbitar i det. Vira/knyckla sen ihop lakanet och lägg på golvet så är hunden upptagen med att leta godis en stund.
    - Göm godis på olika ställen i huset. Stäng in hunden i ett annat rum som den inte ser vart ni gömmer godiset.
    - Köp något gott mjukt godis typ korv och tryck fast i barken på ett träd när ni är ute på promenad. Sätt fast på svåra ställen så hunden tex måste hoppa upp på en närliggande sten etc för att nå godiset. Utöka till flera träd så att hunden först måste leta upp godisträden och sen leta själva godiset.
    - Balansera på stockar, parkbänkar mm. Godis framför nosen i början tills hunden förstår.

Att lägga kvällsmaten i en aktiveringskula (finns i djuraffärer) är ett mycket enkelt sätt att låta hunden jobba för maten.

• Viewsonic

Lakanet blir nog en succé! Tack

• 86TiAn82

hade en dvärg pincher ett tag som åxå höll på så ^^
    Framför allt tussar med långa hårstrån och päls från grannens border colli blandning va jätte gott att sniffa i sej, vilket resulterade i mycket spännande avföring :P haha

Vart väl lite bättre när hon fick flytta till ett permanent hem (hade henne bara ett tag för att hon inte skulle avlivas) och att det inte finns så mycket att sniffa i sej, och att hon får mer motion och har två katter att busa och jaga :)

Svar på tråden Vår lilla hund beter sig som en dammsugare