Lämnar man någon för att man vill åt olika håll i livet?
Jag och min sambo har levt tillsammans i drygt 10 år. Har ett barn i förskoleålder.
Vårt förhållande är bra rent relationsmässigt, men. Och det finns ett par stora MEN.
Jag är själv ensambarn, vill absolut inte att mitt barn ska växa upp och framför allt stå vuxen i livet utan en tillhörighet till nära släktingar. Vår släkt är liten med dålig kontakt (har provat att få den bättre men går ej pga olika saker) på båda sidor. Har nu i vuxen ålder fått upp ögonen för allvaret i att finna mig ensam. Den dagen mina föräldrar går bort är jag ENSAM. Rent egoistiskt vill jag ha ett barn till att älska, inte bara för att skaffa ett syskon till det barn som redan finns.
Min sambo vill inte ha något mer barn, har disskuterat detta om och om igen utan resultat. Partnern ska inte ha fler, då får jag skaffa det med någon annan!!!
Utan att gå in för mycket i detaljer (vill helst inte bli igenkänd på FL) så finns det även ekonomiska MEN. Jag har mycket dålig ekonomi just nu, hänger i ett tunt snöre ovan fogdens käftar. Prioriteringen hos sambon är helt annan. Pengarna går till räkningarna och det som blir över är "nöjespengar"! Dessutom drar jag själv hela lasset vad gäller det praktiska hemma, så har det alltid varit. Det kan jag inte försvara mig ifrån. Jag har givit hela handen, riktigt dumt, mycket svårt att vända tillbaka.
Känner mig som jag står och väntar på mitt eget beslut i ett vägskäl. Antingen fortsätter jag vägen med min sambo, vi är goda vänner, har ett gott sexliv och roligt tillsammans. ELLER så viker jag av och går min egen väg. Ett sådan beslut är tungt, jag måste vara säker, vill och kan inte vända om.
Så lämnar man någon för att man har andra grundvärderingar i livet? Jag vill nog innerst inne gå men är rädd för att lämna tryggheten. Tänker på vårt barn, som i så fall skulle leva med skilda föräldrar. Är det värt det? Samtidigt är längtan stark, så stark. Vill så mycket mer, har bromsats så länge nu.
Har du lämnat din partner för att du ville annorlunda? Inte för att relationen rent känslomässigt är slut (även om jag är oerhört besviken på att jag inte betyder mer, trodde vi skulle dela vårt liv) utan för att ni helt enkelt är för olika och vill olika saker (menar inte små vardagliga ting)? Hur blev det?
Berätta om dina erfarenheter, snälla!