• Svar på tråden Bilstol från billigabarnvagnar.se?!
  • Cecese

Det står inte särskillt mycket om stolen så det är ju svårt att veta. Men det står att den går att göra om till bara kudde vilket nog betyder att den enbart är gjord för framåtvänt åkande. Din dotter är ju bara 6 månader än så det är flera år kvar innan hon ska åka framåtvänd. Barnen bör åka bakåtvända till minst 4 år och helst ännu längre. Så billig tyckte jag inte den var heller 1275 kr + 320 kr i frakt. Lägg till några hundralappar till så får du en bra stol som går att ha bakåtvänd.

• thecarseatlady

Att en bilbarnstol är godkänd från 9kg ända till 36kg ska man ta som ett stort varningstecken, för då ska stolen enbart användas framåtvänd, vilket är livsfarligt för ett litet barn. Stolen kan mycket väl vara godkänd fast den inte ger något skydd alls åt barnets huvud och nacke vid en ev.krock. Du ska söka efter en bilstol som är godkänd från 0 eller 9kg till 25kg och ska användas bakåtvänd. Då vet du att den är säker att använda.

• Cecci78
    thecarseatlady skrev 2009-07-26 20:22:07 följande:
    Att en bilbarnstol är godkänd från 9kg ända till 36kg ska man ta som ett stort varningstecken, för då ska stolen enbart användas framåtvänd, vilket är livsfarligt för ett litet barn. Stolen kan mycket väl vara godkänd fast den inte ger något skydd alls åt barnets huvud och nacke vid en ev.krock. Du ska söka efter en bilstol som är godkänd från 0 eller 9kg till 25kg och ska användas bakåtvänd. Då vet du att den är säker att använda.
    Jag har mailat o frågat om den stolen nu. Misstänker ju också att den enbart är framåtvänd men då ska de väl för fn inte rekommendera den från 9 mån!!! Blir så arg!
  • Cecci78
    Cecci78 skrev 2009-07-26 21:01:08 följande:
    Jag har mailat o frågat om den stolen nu. Misstänker ju också att den enbart är framåtvänd men då ska de väl för fn inte rekommendera den från 9 mån!!! Blir så arg!
    spelade lite dum i mailet;)
  • thecarseatlady
    Cecci78 skrev 2009-07-26 21:01:08 följande:
    Det är nog ganska självklart att den bara ska användas framåtvänd eftersom den går att använda som bältesstol och bälteskudde också. En bakåtvänd bilstol måste ju vara mycket stadigare byggd, för den skulle ju aldrig hålla i en krock om ryggstödet är löstagbart. Men jag förstår att ni i Sverige inte är så vana att se såna här stolar. Jag önskar att jag kunde säga det samma... :o( Jag vågar nog påstå att det inte finns någon bilstol som är godkänd 9-36kg och som kan användas både framåtvänd och bakåtvänd.

Men visst, det skadar inte att fråga och spela dum. Då får du ju skälla på dem rejält sen när du får svaret! ;o) Hänvisa till NTF och hela köret! Om fler gjorde så kanske de inte skulle ha så stor lust att sälja dem längre...
  • Cecci78
    thecarseatlady skrev 2009-07-26 21:47:32 följande:
    Det är nog ganska självklart att den bara ska användas framåtvänd eftersom den går att använda som bältesstol och bälteskudde också. En bakåtvänd bilstol måste ju vara mycket stadigare byggd, för den skulle ju aldrig hålla i en krock om ryggstödet är löstagbart. Men jag förstår att ni i Sverige inte är så vana att se såna här stolar. Jag önskar att jag kunde säga det samma... :o( Jag vågar nog påstå att det inte finns någon bilstol som är godkänd 9-36kg och som kan användas både framåtvänd och bakåtvänd. Men visst, det skadar inte att fråga och spela dum. Då får du ju skälla på dem rejält sen när du får svaret! ;o) Hänvisa till NTF och hela köret! Om fler gjorde så kanske de inte skulle ha så stor lust att sälja dem längre...
    hehe, det var mest därför jag mailade, för att kunna spela jätteförvånad när de säger att den är framåtvänd ska tillrättavisa dem rejält...
  • Finesse
    Cecci78 skrev 2009-07-26 21:49:01 följande:
    hehe, det var mest därför jag mailade, för att kunna spela jätteförvånad när de säger att den är framåtvänd ska tillrättavisa dem rejält...
    skriv här eller i barn i bil tråden när du fått svar
  • Cecci78
    Finesse skrev 2009-07-26 21:55:45 följande:
    skriv här eller i barn i bil tråden när du fått svar
    jadå
Svar på tråden Bilstol från billigabarnvagnar.se?!