• Bebisfixerad

frallor?

Någon som har recept på frallor?
    inge me fullkorn honung fil eller sirap.. vanliga enkla frallor =P
    å inget me recept då jästiden e över 40min..
    =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 16:24
    menade inte 40minuter toalt blev lite fel =P
    eftersom de ska jäsa 2ggr
    men inte mer en 40min per jäsomgång =P
    mu blev de bättre?

• Svar på tråden frallor?
  • Mamma 2b

Ica säljer frallor så slipper du jästid på hela 40 minuter.. annars kommer du nog inte undan.

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • Bebisfixerad

Mamma 2b skrev 2009-07-26 16:17:49 följande:

Ica säljer frallor så slipper du jästid på hela 40 minuter.. annars kommer du nog inte undan.
    men ja VILL baka =P
  • Mamma 2b

Blir inget bra om det inte får jäsa ordentligt, det är hela grejen, helst ska det jäsa i två omgångar {#lang_emotions_wink}

Bebisfixerad skrev 2009-07-26 16:18:17 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-26 16:17:49 följande: men ja VILL baka =P
  • SaraSara

om du ska ha vanli9ga enkla frallor behövs väl inte ens recept?
    jäst
    vatten
    olja
    mjöl
    salt
    (ev socker för jäningen)

lagom  med ca 5 dl vätska till 1 pkt jäst.

Men allt som bakas med jäst bör jäsa minst 30 min i bunke, och minst 10 min på plåten. Svårt att komma under 40 min jästid om man vill ha gott bröd. Annars kan man snåla med jästiden och få kompakta, tråkiga frallorl.

• Bebisfixerad

Mamma 2b skrev 2009-07-26 16:19:55 följande:

Blir inget bra om det inte får jäsa ordentligt, det är hela grejen, helst ska det jäsa i två omgångar
    joo de e klart.. men hittade en bra recept men där skulle de jäsa 1a omgången 4-5TIMMAR..
    vet att de ska jäsa omgångar men borde finns recept som inte e så lång tid för första jäsnings omgången.
    mena inte 40min totalt =P
  • Mamma 2b
    Bebisfixerad skrev 2009-07-26 16:22:15 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-26 16:19:55 följande: joo de e klart.. men hittade en bra recept men där skulle de jäsa 1a omgången 4-5TIMMAR.. vet att de ska jäsa omgångar men borde finns recept som inte e så lång tid för första jäsnings omgången. mena inte 40min totalt =P
    Ja 4-5 timmar är ju lite väääl..
  • Bebisfixerad
    SaraSara skrev 2009-07-26 16:20:31 följande:
    om du ska ha vanli9ga enkla frallor behövs väl inte ens recept? jästvattenoljamjölsalt(ev socker för jäningen)lagom  med ca 5 dl vätska till 1 pkt jäst. Men allt som bakas med jäst bör jäsa minst 30 min i bunke, och minst 10 min på plåten. Svårt att komma under 40 min jästid om man vill ha gott bröd. Annars kan man snåla med jästiden och få kompakta, tråkiga frallorl.
    har ingen olja =( glömde köpa..
    å i kiskoen kostar matolja lika mkt som olivolja :S
  • Bebisfixerad

Mamma 2b skrev 2009-07-26 16:23:06 följande:

Ja 4-5 timmar är ju lite väääl..
    jaa eller hur helt sjukt
  • MBert

Du ska få ett recept på jättegoda frallor som ska jäsa, håll i dig, minst 7 timmar. De är kanonbra. Man fixar degen, utan att ens behöva värma degvätskan till rätt temperatur, formar bullar och så in i kylskåpet över natten. Nästa morgon är det klart på en kvart = nybakta frallor! mums!

Annars finns det en fuskvariant. Det finns en jäsblandning från Dr.Oetker som bara behöver jäsa en gång och endast 15 minuter. Inte heller där behöver man värma degvätskan till rätt temperatur utan den tillsätts kall.
    Jag brukar använda den när jag bakar pizza. Ihop med degen och medan den jäser så tar jag fram pålägg och sätter på ugnen.

Kalljästa morgonfrallor
    8-12 st, beroende på hur stora man vill ha dem

25 g jäst
    3 dl kall mjölk
    2 msk olja
    ½ tsk salt
    ½ msk strösocker
    ½ ägg
    7-8 dl vetemjöl

½ ägg
    vallmofrön

Smula jästen och blanda med mjölk och olja. Knäck ägget och rör så gula och vita blandas. Häll hälften av ägget i degen, resten sparas till att pensla bullarna med. Arbeta in salt, socker och vetemjöl till en deg.

Dela degen i 8-12 bitar (beroende på om man vill ha 12 lite mindre eller 8 lite större bullar). Forma till bullar som läggs på en plåt. Låt jäsa övertäckta i kylskåpet 7-8 timmar (eller mer).

Sätt ugnen på 225 grader och ta ut bullarna ur kylen. Pensla med det sparade ägget och strö över vallmofrön. Grädda i ca 10 minuter.

• Bebisfixerad
    MBert skrev 2009-07-26 16:28:06 följande:
    Du ska få ett recept på jättegoda frallor som ska jäsa, håll i dig, minst 7 timmar. De är kanonbra. Man fixar degen, utan att ens behöva värma degvätskan till rätt temperatur, formar bullar och så in i kylskåpet över natten. Nästa morgon är det klart på en kvart = nybakta frallor! mums!Annars finns det en fuskvariant. Det finns en jäsblandning från Dr.Oetker som bara behöver jäsa en gång och endast 15 minuter. Inte heller där behöver man värma degvätskan till rätt temperatur utan den tillsätts kall.Jag brukar använda den när jag bakar pizza. Ihop med degen och medan den jäser så tar jag fram pålägg och sätter på ugnen.Kalljästa morgonfrallor8-12 st, beroende på hur stora man vill ha dem25 g jäst3 dl kall mjölk2 msk olja½ tsk salt½ msk strösocker½ ägg7-8 dl vetemjöl½ äggvallmofrön Smula jästen och blanda med mjölk och olja. Knäck ägget och rör så gula och vita blandas. Häll hälften av ägget i degen, resten sparas till att pensla bullarna med. Arbeta in salt, socker och vetemjöl till en deg. Dela degen i 8-12 bitar (beroende på om man vill ha 12 lite mindre eller 8 lite större bullar). Forma till bullar som läggs på en plåt. Låt jäsa övertäckta i kylskåpet 7-8 timmar (eller mer). Sätt ugnen på 225 grader och ta ut bullarna ur kylen. Pensla med det sparade ägget och strö över vallmofrön. Grädda i ca 10 minuter.
    skämtar du?
    jäsa 7-8 TIMMAR???
    vill inte baka NU.. inte imorgon bitti..
    du läste nog inte vad ja skrivit..
    läs de igen..
Svar på tråden frallor?