• Bebisfixerad

frallor?

Någon som har recept på frallor?
    inge me fullkorn honung fil eller sirap.. vanliga enkla frallor =P
    å inget me recept då jästiden e över 40min..
    =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 16:24
    menade inte 40minuter toalt blev lite fel =P
    eftersom de ska jäsa 2ggr
    men inte mer en 40min per jäsomgång =P
    mu blev de bättre?

• Svar på tråden frallor?
  • Bebisfixerad
    SaraSara skrev 2009-07-26 16:20:31 följande:
    om du ska ha vanli9ga enkla frallor behövs väl inte ens recept? jästvattenoljamjölsalt(ev socker för jäningen)lagom  med ca 5 dl vätska till 1 pkt jäst. Men allt som bakas med jäst bör jäsa minst 30 min i bunke, och minst 10 min på plåten. Svårt att komma under 40 min jästid om man vill ha gott bröd. Annars kan man snåla med jästiden och få kompakta, tråkiga frallorl.
    behöver ju recept =P
    va länge sen ja baka frallor =P
  • MBert
    Bebisfixerad skrev 2009-07-26 16:31:04 följande:
    skämtar du?jäsa 7-8 TIMMAR???vill inte baka NU.. inte imorgon bitti.. du läste nog inte vad ja skrivit..läs de igen..
    Men läste du hela inlägget? Vitsen med de morgonfrallorna är att man inte behöver lägga så mycket tid på baket.
    Du vill inte baka nu och inte imorgon bitti? När vill du baka då? Ikväll kanske och sen bara in med dem i ugnen i morgon?
  • MBert

Du kan givetvis använda mitt recept till att baka direkt men då måste du värma degvätskan till rätt temperatur och låta jäsa 2 gånger 30 minuter.

• Bebisfixerad
    MBert skrev 2009-07-26 16:35:48 följande:
    Du kan givetvis använda mitt recept till att baka direkt men då måste du värma degvätskan till rätt temperatur och låta jäsa 2 gånger 30 minuter.
    de lät bättre =)
    vill baka nu för e sugen på nybakade frallor =P
  • Aiwendil

MBert
    Jag skriver genast av det receptet du hade!
    Lät jättesmart!

Det jag undrar över är om man kan spara såna frallor nån dag för vi är bara tre i familjen och jag gissar att det blir många?!
    Eller kan man spara dom frysta ogräddade?

Isak ska få en lillebror ~ BF 2009.08.21
  • Bebisfixerad

gravidhormonerna tar över gaaah
    haha

• MBert
    Bebisfixerad skrev 2009-07-26 16:38:28 följande:
    de lät bättre =)vill baka nu för e sugen på nybakade frallor =P
    Men ena stunden skriver (skriker) du att du inte vill baka nu och så nästa stund ska du baka direkt. Bestäm dig!

Läste att du inte har någon matolja hemma. Men ta då lite flytande margarin eller en klick smör/margarin.
  • Bebisfixerad
    MBert skrev 2009-07-26 16:42:30 följande:
    Men ena stunden skriver (skriker) du att du inte vill baka nu och så nästa stund ska du baka direkt. Bestäm dig!Läste att du inte har någon matolja hemma. Men ta då lite flytande margarin eller en klick smör/margarin.
    inte skulle INTE va med där..
  • MBert
    Aiwendil skrev 2009-07-26 16:39:04 följande:
    MBertJag skriver genast av det receptet du hade!Lät jättesmart! Det jag undrar över är om man kan spara såna frallor nån dag för vi är bara tre i familjen och jag gissar att det blir många?!Eller kan man spara dom frysta ogräddade?
    Ja du, de är jättegoda så det lär inte bli så många över Det är en liten sats så det blir inte så många. Tanken är att det bara blir en plåt.
    Ett tips är att använda plastfolie när man ska låta de jäsa övertäckta i kylskåp. Jag har använt fuktad handduk också men det finns risk att den fastnar och då blir inte bullarna så fina.

De går bra att spara till dagen efter (eller möjligen en dag till) sen blir de lite torra och tråkiga. Men de går utmärkt att frysa och grädda i ugnen eller värma i mikron.
  • MBert
    Bebisfixerad skrev 2009-07-26 16:39:32 följande:
    var kan man köpa sån?inte sett nånstans =/
    Det kan man köpa i nästan vilken butik som helst. Det finns bland bakgrejer. Kolla vid torrjäst eller där det finns baktillbehör.

Vill man bara använda halva påsen (som jag oftast gör) ska man dock tänka på att skaka runt innehållet så att båda beståndsdelarna blandas väl och sen förvara den väl sluten (klämma) i kylskåpet.
    Jag har skrivit till dem och bett dem göra mindre sats, gärna delad såsom torrjästen, två paket i ett. Då är det lättare att använda ett halvt paket.
  • Bebisfixerad
    MBert skrev 2009-07-26 16:51:54 följande:
    Det kan man köpa i nästan vilken butik som helst. Det finns bland bakgrejer. Kolla vid torrjäst eller där det finns baktillbehör.Vill man bara använda halva påsen (som jag oftast gör) ska man dock tänka på att skaka runt innehållet så att båda beståndsdelarna blandas väl och sen förvara den väl sluten (klämma) i kylskåpet.Jag har skrivit till dem och bett dem göra mindre sats, gärna delad såsom torrjästen, två paket i ett. Då är det lättare att använda ett halvt paket.
    aha =)
    va smart =) hoppas dem gör mindre förpackningar..
    va kosstar en påse?
  • MBert
    Bebisfixerad skrev 2009-07-26 16:53:35 följande:
    aha =)va smart =) hoppas dem gör mindre förpackningar..va kosstar en påse?
    Jag tror de är rätt dyra i förhållande till vanlig jäst, men det är så smidigt att ha hemma. Det håller sig ju länge.

*letar via hemmalivs på nätet*
    8,70 kr för en påse, men jag tror nog man kan hitta det billigare än så.
  • Bebisfixerad
    MBert skrev 2009-07-26 16:57:55 följande:
    Jag tror de är rätt dyra i förhållande till vanlig jäst, men det är så smidigt att ha hemma. Det håller sig ju länge.*letar via hemmalivs på nätet*8,70 kr för en påse, men jag tror nog man kan hitta det billigare än så.
    aha =)
  • MBert

Skulle inte du gå och baka? Det tar ju en stund innan frallorna är klara...
    Det tar väl ca 1,5 timme om degen ska jäsa 2 gånger 30 minuter och du ska värma degvätskan till rätt temperatur, knåda minst 5 minuter (frigöra gluten så de jäser bra) och sen rulla bullar...

• Bebisfixerad
    MBert skrev 2009-07-26 17:11:34 följande:
    Skulle inte du gå och baka? Det tar ju en stund innan frallorna är klara... Det tar väl ca 1,5 timme om degen ska jäsa 2 gånger 30 minuter och du ska värma degvätskan till rätt temperatur, knåda minst 5 minuter (frigöra gluten så de jäser bra) och sen rulla bullar...
    joo har börjat baka nu =)
  • Bebisfixerad
    MBert skrev 2009-07-26 18:48:42 följande:
    Hur blev de då?
    vart hur gott som hälst :D
Svar på tråden frallor?