• sarajazz

Egen företagare/ frilans

Hej!

Jag har just sagt upp mig från allt vad anställningar heter, för att köra på som frilans i mitt egna företag. I samma veva plussar jag... Tar tacksamt emot tips från nån som varit i min situation om vad jag behöver tänka på som gravid o frilans!
    //Jazzy

• Svar på tråden Egen företagare/ frilans
  • sladdisen våran

Grattis Sarajazz till plusset!
    Se till att ta ut bra lön direkt. Det är det enda så att du får ut en bra FP sen.
    För du kan ju jobba ändå efteråt, men det är skönt att veta att du har en fast lön från Försäkringskassan.
    Då kan du lägga pengarna på företaget istället.
    Mer? Beroende på vad du jobbar med.
    Sätt igång och planera direkt för de sista månaderna. Jag ligger back som bara den, och man är inte riktigt i fas nu precis.
    Lycka till!

• sarajazz

Hej Sladdisen!

Tack för ditt svar! Jag ska så klart kolla med f-kassan omgående, men det är aldrig fel att få info från nån som VERKLIGEN vet, dvs nån i samma sits :)

Du skriver att jag ska ta ut bra lön. Betyder det att det är just vad jag TAR UT som är SGI-grundande, inte vad firman dragit in, vad som finns på kontot? (När jag tänker efter låter det ju logiskt, det är ju vad som gäller vid anställning...)

Jag är föreläsare och coach och artist. Vääldigt brett, vilket är bra och snurrigt!

Vad gör du? Och grattis själv!!
    Ha det gott!

• Frukost
    sarajazz skrev 2009-07-27 07:33:09 följande:
    Hej Sladdisen!Tack för ditt svar! Jag ska så klart kolla med f-kassan omgående, men det är aldrig fel att få info från nån som VERKLIGEN vet, dvs nån i samma sits :)Du skriver att jag ska ta ut bra lön. Betyder det att det är just vad jag TAR UT som är SGI-grundande, inte vad firman dragit in, vad som finns på kontot? (När jag tänker efter låter det ju logiskt, det är ju vad som gäller vid anställning...)Jag är föreläsare och coach och artist. Vääldigt brett, vilket är bra och snurrigt!Vad gör du? Och grattis själv!!Ha det gott!
    Hej sarajazz!

Här är också en frilansare! Jag tog hjälp av revisor som bokförde och deklarerade mitt senaste inkomstår. Vad jag lärt mig är det det senaste året dom tittar på. Så om du nyligen har startat firman så kanske dom inte ens tittar på företaget utan kikar på din inkomst som anställd. Eller både och.
    Det som är bra med att vara mammaledig och frilans, tycker jag, är att man kan hoppa in och göra ett jobb på en timme/en dag och tjäna rätt bra på det, eftersom vi tar gage och inte timlön.
    Jag har skickat in mina papper för en dryg månad sedan, ännu inte fått besked. Det verkar ta lite längre tid för företagare än för min sambo som är anställd.
    Jag har BF 4 aug.
    Hoppas du mår bra!
  • Lyckliga jag2

Hallojsan. jobbar halvtid idag och håller på att starta upp eget vid sidan om. BF mars. Blir utförsäkrad från FK i december och litar inte på att långtidssjuksrivna kommer får så mkt mer hjälp och på det här sättet kanske jag kan komma upp i lite mer tid. Tanken är att jag enbart skall ha mitt eget när jag kommit på fötter lycka till

• Miu

Är det enskild firma du har så finns det inget som heter lön. Din fp beräknas på företagets resultat. dvs inkomsterna minus utgifterna. Så det har ingen betydele om du låter pengarna ligga på företagskontot eller om du gör ett eget uttag (vilket det heter om du plockar ut pengar från företaget) Är det ett ab du har så är det helt andra regler som jag inte kan Har tyvärr inga mer tips förutom att dra in så mycket pengar du bara kan Men det gäller väl alla gravida

Svar på tråden Egen företagare/ frilans