Oregelbunden och konstig mens. Hur går man till väga?
Hej
Jag undrar hur man går till väga om man vill kolla upp om man har PCO. Är 20, har ätit p-piller från och till i 4-5 år. Tog uppehåll i ca 1 år ett tillfälle, ett par år senare tog jag uppehåll från pillren i ca 8 mån. Mensen har kommit ytterst sällan då, kanske 1-2 gånger bara.
Min barnmorska säger att jag kan ha PCO, men att det inte behövs/ kan (?) kollas upp innan jag tänker försöka skaffa barn. Men jag är TRÖTT på att gå å oroa mig. Är det bara ringa kvinnokliniken å boka tid å kolla upp? Kostar det mycket? Vilka tester görs? Måste man sluta med p-piller under tiden man kollar upp sig?
Skulle gärna vilja sluta med p-piller nu för att se om mensen börjar bli mer regelbunden, men samtidigt vill jag inte ha barn än på ett år eller två. Spiral eller kondom är inget för mig känner jag. P-pillren trivs jag trots allt med.
Men GÅR det att kolla upp om jag har PCO utan att jag slutar med p-pillren? Skulle så gärna vilja kolla om allt verkar stå rätt till.. Har oroat mig så mycket i flera år nu.
Lite svar på frågorna å råd å sånt där tas gärna emot