• blommelisa

Oregelbunden och konstig mens. Hur går man till väga?

Hej

Jag undrar hur man går till väga om man vill kolla upp om man har PCO. Är 20, har ätit p-piller från och till i 4-5 år. Tog uppehåll i ca 1 år ett tillfälle, ett par år senare tog jag uppehåll från pillren i ca 8 mån. Mensen har kommit ytterst sällan då, kanske 1-2 gånger bara.

Min barnmorska säger att jag kan ha PCO, men att det inte behövs/ kan (?) kollas upp innan jag tänker försöka skaffa barn. Men jag är TRÖTT på att gå å oroa mig. Är det bara ringa kvinnokliniken å boka tid å kolla upp? Kostar det mycket? Vilka tester görs? Måste man sluta med p-piller under tiden man kollar upp sig?

Skulle gärna vilja sluta med p-piller nu för att se om mensen börjar bli mer regelbunden, men samtidigt vill jag inte ha barn än på ett år eller två. Spiral eller kondom är inget för mig känner jag. P-pillren trivs jag trots allt med.

Men GÅR det att kolla upp om jag har PCO utan att jag slutar med p-pillren? Skulle så gärna vilja kolla om allt verkar stå rätt till.. Har oroat mig så mycket i flera år nu.

Lite svar på frågorna å råd å sånt där tas gärna emot

• Svar på tråden Oregelbunden och konstig mens. Hur går man till väga?
  • marsiana

Hejsan! Jag har pco men jag har aldrig ätit p-piller. Det var inte så svårt att kolla upp gick bra med ett vanligt ultraljud(det är dock inte alla som upptäcker det). Ring till kvinnokliniken och hör med dom om det är svårare att kolla upp om man äter p-piller. Lycka till!

• LiselottePCOS

Det bsäat är att boka tdi hos gynekolog. PCOS syntom döljs av p-piller man bör vara utan 3-6 månder för att sedan få ta hormoblodprover och göra vaginalt ultraljud. PCO äggstckar syns inte alltid hos den kvinna som tar p-piller de kan komma och vissa sig en tid efert man slutat med p-piller.

Några kvinnor som har PCOS kan ha lättare att blir gravida 1-6 månader efter de slutat med p-piller. P-piller låter äggstocken sova under tdein man tar dem och då minskar produktionen av manligtkönshormon. När äggstocken vaknar börjar äggstocken producera fel sorts hormoner, för mycket manliga och då uteblir mens.

Viktigt är att prolaktin och TSH (sköldkörtelhormon) blir kollat med, det kan en läkare på vårdcetralen göra även om du tar p-piller. detta för att usluta att det är något galet med dessa homoner som då kan ge likande syntom som PCOS.

Om du tivs med p-piller så är de ofta dem man använder för att minska syntom på PCOS. Du kan om du känner för det vänta med att ta reda på om du har PCO/S tills det är dags att blir gravid. En utreding ska inte behöva ta längre än tre månder (undantaget är möjligen på sommaren då månag har semster). Kan hålla med att det kan kännas bättre att veta en att oras som ta mycket energi.

Har du normalvikt är det bra om du har under eller övervikt försöka tänka på kosten samt motion, och ändra vanor för att nå normalvikt.

Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

Svar på tråden Oregelbunden och konstig mens. Hur går man till väga?