• johannams

fästingvaccinering?

Hejsan!
    Jag funderar på att vaccinera vår plutt och min sambo och mig själv mot hjärnhineinflamationen som fästingar sprider. Vi bor i Växjö men är mycket i fästingtäta områden.

har någon av er vaccinerat er själva och era barn? biverkningar? kostnad?

*usch vad jag avskyr de små krypen*

• Svar på tråden fästingvaccinering?
  • Lorelei

www.fasting.nu/

Har varit inne på samma tanke, vi flyttar till ett fästinghärjat område om en månad...

• Elsis

Hej!
    Jag har blivit fästingvaccinerad via mitt jobb, jobbar nämligen ute. Första året tog jag två sprutor, och fick inga biverkningar och så vitt jag vet fick ingen av kollegerna det heller. Året efter var det dags för en tredje spruta, då fick jag ett rött märke som kliade men det gick över och var inget att oroa sig för, tydligen kan man reagera så. Där efter tar man en ny spruta efter tre år och sedan är det var femte år. Kostnad vet jag inte eftersom arbetsgivaren stod för det.

• Majsan70

Såhär sade smittskyddsläkaren förra året:

Bor man inte i fästingtäta områden skall man inte heller vaccinera sig. Är man på semester eller liknande skall man varje kväll duscha och gå igenom alla de ställen där de små äcklena gömmer sig. Det behövs ingen vaccinering mot detta då heller.

Däremot om man bor typ då i områden som är fästingtäta...dessa elaka då alltså...då kan man vaccinera sig.
    '
    Jag träffade honom förra våren då debatten gick som allravärst och jag ville vaccinera mina telingar.

• Jemi

Mina föräldrar bor och har sommarstuga i ett mycket fästingtätt område och dom har vaccinerat sig och även mina syskon.Det vaccin som dom fick rekommenderas inte för spädbarn och är främst mot kumlingesjukan (TBE),som tros ha kommit till våra trakter (Österbotten) från Åland med rådjur som planterades in här en gång i tiden.De små krypen har ökat i det närmaste explosionsartat under de senaste åren här och har verkligen blivit ett gissel,speciellt för barnen eftersom de också kan bära på borrelios smitta som ju kan leda till hjärnhinneinflammation.

• BebbanEbban

hej det är min killes pappa som faktiskt uppfunnit den lilla rackarns fästinplockaren ,som man tar bort fästingar på kroppen med.... häftigt va??
    Jo det jag skulle säga är att när man är liten är det inget farligt att få fästingar , det kan nämligen vara ganska bra....'
    Man får inte vaccinera barn under tre år tror jag det var ,oxå därför att det var onödig ,eftersom barn inte får samma sjukdomar som vuxna!!! kolla gärna in på min killes hemsida å läs lite!!! info@genttrade-ab.se lycka till!!!!!!!

• BebbanEbban

Kostnad är ca 300 kr per gång å på ett år ska du ta två eller tre sprutor för att det skyddet ska sitta,tror det sitter ca 3-4 år...

• Maggis

Har i dagarna pratat med smittskyddsläkaren i vårt område (också fästingtätt område). De brukar inte rekommendera TBE-vaccination före 5-6 års ålder. Spädbarn och barn i förskoleåldern tycks inte bli lika sjuka som vuxna om de nu blir smittade, enligt honom. Problemet är ju att TBE smitta så fort fästingen "fäster" medan Borrelia finns i kräket hos fästingen. Borrelia kan man ju dessutom behandla.
    Så sa han.

• andypandy

jodå visst får man vaccinera små barn ! om dem är under tre år får föräldrarna ta ställning själva om de vill e dem över rekommenderas de att ta sprutan. vi e i skärgården på somrarna och vår dotter fick sin första spruta förra veckan. det har inte varit några biverkningar. 280:- kostade den och man tar två nu och en till om ett år.
    värt varenda krona tycker jag ! både min kille och jag är vaccinerade också. ring till vårdcentralen och hör om dem vaccinerar , det gjorde min !

• BebbanEbban

jag tycker det är så onödigt att vaccinera små barn mot det när dom ändå inte blir sjuka av det..... väldigt onödigt,...

• Linda

Vad jag har hört så försöker man att vara restrektiv att vaccinera barn mot TBE och försöker bara att göra det när man bor eller vistas i områden där TBE finns utbrett.
    BebbanEbban
    Jag kunde inte gå in på länkarna men jag undrar bara lite, varför skulle barn inte kunna få TBE? Jag har aldrig hört att det skulle vara så så du får jätte gärna förklara.

• CosmicCat

Det viktiga är inte om området är fästingtätt utan om fästingarna i området bär på TBE-smitta. Vi har på landet haft ca 10 TBE-fall på 33 hushåll och det får väl anses vara väldigt många. De flesta fallen var dock på 70-talet för nu är de flesta vaccinerade.

Jag frågade om detta på BVC och hon sade att hon brukar rekommendera vaccination vid ca 3 års ålder, eftersom yngre barn sällan blir sjuka i TBE.

• BebbanEbban

nä min killes pappa är det som uppfunnit fästingplockaren så han är ju väldigt insatt, det 'r tydligen så att barn inte har anlag eller vad det heter för att få tbe innan tre års ålder därför sak man ju inte vaccinera dem i onödan!!

• BebbanEbban

det kan tillåmed vara så att om barn får fästingar när dom är små så kan det bli så att dom inte sätter sig lika lätt på dem när dem blir stora!!!!

• Eldna

Jag är vaccinerad. Just nu bor jag i Piteå och alltså inte i något fästingtätt område, men när jag påblrjade vaccineringen bodde jag i Uppsala och fick fästingar var och varannan dag om somrarna. Jag fortsätter helt enkelt nu när jag väl börjat.
    Första året tar du tre sprutor, efter det efter ett år och sen vart fjärde år. Kostnad minns jag inte.
    Jag har inte kännt några som helst biverkningar, inte mina systrar heller eller min sambo.

• andypandy

eftersom sprutan inte ger biverkningar och jag inte vill att min dotter får tbe med risk för förlamning så har jag självklart gett henne vaccinationen.
    barn är ju i gräset mycket och kan ju lika lätt som oss vuxna få fästingar.

Svar på tråden fästingvaccinering?