Inlägg från: JungfruMaria |Visa alla inlägg
  • JungfruMaria

10 pappadagar...

Det går visst att anmäla i efterskott!!! Vi var på information hos Försäkringskassan o han sa att det var inga problem. Ju fortare ju bättre såklart men det går bra.

Angående när han får ta ut dem står det mycket tydligt på försäkringskassan så här:

"Du som är pappa eller andra förälder till barnet har rätt att vara ledig i tio dagar med tillfällig föräldrapenning i samband med ditt barns födelse. De dagarna ska ge dig möjlighet att vara med vid förlossningen, lära känna det nya barnet och ta hand om andra barn i familjen."

• JungfruMaria

Hmm.....jag kollade på nätet o såg att det stod att man skulle anmäla samma dag där och jag chattade med nån där som sa samma sak. ByråkratSverige i ett nötskal! Sitta o greja med dem när man är mitt uppi en förlossning el därefter? Idiotiskt. Nåja, smsa är ju ok. Men jag frågade även om när han kunde ta ut dagarna o det var som jag skrev tidigare dvs from det att bebisen börjar födas för det är ju logiskt - annars skulle han kanske bli tvungen att ta ledigt för att vara med på förlossningen...Alltså - de tio dagarna får tas ut i samband med förlossningen - bebben måste inte hem först!

• JungfruMaria
    annbom skrev 2009-07-27 11:16:42 följande:
    Min sambo tog ut 8 av 10 dagar när vi fortfarande var på BB så det går utmärkt. Det ända krav som finns är att pappan är med barnet, sedan spelar det ingen roll om det är hemma eller på BB.
    Eller som jag skrev tidigare: "Du som är pappa eller andra förälder till barnet har rätt att vara ledig i tio dagar med tillfällig föräldrapenning i samband med ditt barns födelse. De dagarna ska ge dig möjlighet att vara med vid förlossningen, lära känna det nya barnet och ta hand om andra barn i familjen."

Han får ta ut dagarna även för att vara hemma o passa de andra barnen, om man har några vill säga...
Svar på tråden 10 pappadagar...