• Tawaret

Gifta sig innan eller efter man skaffar barn?

Hur resonerar ni om giftermål?

Är det viktigt att gifta sig innan man skaffar barn? Av vilka skäl?

Är det önskvärt att gifta sig innan, men att er situation var speciell så att ni valde att skjuta på det ändå?

Är det inte så viktigt att gifta sig innan, utan viktigare att vänta till bästa möjligt tillfälle för att göra ceremonin so man har tänkt sig?

Är barn något man gör innan bröllop, ett naturligare steg att ta först?

Är det inte viktigt att gifta sig alls? Eller t.o.m. inte önskvärt? Av vilka skäl?

• Svar på tråden Gifta sig innan eller efter man skaffar barn?
  • Mummy

Vi gifte oss 4 månader efter dottern föddes (första barnet).
    För mig har det aldrig kännts mer eller mindre viktigt hurvida man gifter sig före eller efter man får barn. Förstår inte egentligen varför något skulle vara bättre än det andra.

• VildaMathilda

Jag och min kille är inte gifta vi är inte ens FÖRLOVADE en ...
    Men vi har pratat om att vi vill gifta oss.. Men när vet vi inte ...
    Hmmm .. Det får ta den tid det tar innan vi gifer oss.. Efter som
    vi har annat vi vill göra ...

Tror man ska prata med sin partner om vad som är viktigt för var och en ...
    Och komma fram till en slut satts ...

Jag är lycklig med min kille och ingen säger mig att jag kommer bli lyckligare för att man gifter sig

• BabyJay

Vi tog brölloet innan bebis kom av rent ekonomiska själ. OM det skulle hänt någon av oss något (dött alltså) så skulle inte den som levde kvar kunna bo kvar i huset, eftersom vi hade varit tvungna att lösa ut dotrn ur huset eftersom man inte kan testamenterbort barnets arvsrätt. Och det skulle vi inte ha råd med så då tog vi det säkra för det osäkra. Och det känns riktigt riktigt bra!!!

Mamma till Freja, född 080706
  • SIN74

Häller med Mummy: inget är bättre än det andra.
    Man ska följa sitt hjärta, att gifta sig är stort men att få barn är större. Att gifta sig är för många för resten av livet men man kan ju skilja sig, barn har man ihop för alltid oavsett.
    För mig var det viktigt att vi gifte oss först, det kändes rätt för mig.

• daisy85

min mamma och pappa gifte sig ca 16 år efter dom fick sitt första barn, själv kommer jag nog inte gifta mig, så länge jag får spendera resten av livet med den jag älskar så är jag nöjd sen om vi har ringar på fingret eller inte spelar ingen roll för mig =)

• Gravid2008
    Tawaret skrev 2009-07-26 21:34:21 följande:
    Hur resonerar ni om giftermål?Är det viktigt att gifta sig innan man skaffar barn? Av vilka skäl?Är det önskvärt att gifta sig innan, men att er situation var speciell så att ni valde att skjuta på det ändå?Är det inte så viktigt att gifta sig innan, utan viktigare att vänta till bästa möjligt tillfälle för att göra ceremonin so man har tänkt sig? Är barn något man gör innan bröllop, ett naturligare steg att ta först?Är det inte viktigt att gifta sig alls? Eller t.o.m. inte önskvärt? Av vilka skäl?
    Eftersom vi ville gifta oss såg jag flera fördelar med att göra det innan vi skaffade barn (utöver tradition). Samma efternamn, slippa skriva på fadersskapsintyg och det juridiska om någon av oss avlider.

Hade jag blivit gravid innan vet jag inte hur vi hade gjort, troligen skjutit på börllopet för att få det som vi ville, men det beror ju på när det är, jag hade inte vbelat gifta mig sent i graviditeten, men det beror ju p åvilken typ av bröllop man vill ha.
  • RåsaPrinSessa

Vi fick våran son i November-08 och gifte oss i lördags=)

• Zixi

Juridiskt är det alltid bäst att vara gift innan barnet föds. Sen är det väl en bonus att få ha bröllopsdagen barnfri så att det är ens egen dag.

• SuzR
    Tawaret skrev 2009-07-26 21:34:21 följande:
    Hur resonerar ni om giftermål?Är det viktigt att gifta sig innan man skaffar barn? Av vilka skäl?Är det önskvärt att gifta sig innan, men att er situation var speciell så att ni valde att skjuta på det ändå?Är det inte så viktigt att gifta sig innan, utan viktigare att vänta till bästa möjligt tillfälle för att göra ceremonin so man har tänkt sig? Är barn något man gör innan bröllop, ett naturligare steg att ta först?Är det inte viktigt att gifta sig alls? Eller t.o.m. inte önskvärt? Av vilka skäl?
    nej det är inte viktigt tycker inte jag. man behöver inte ha allt i en viss ordning i livet. vi kommer nog ha barn innan vi gifter oss, dels för att det är så dyrt att gifta sig och just nu vill vi inte....båda mina syskon fick barn innan giftemål, den ene har inte gift sig än,just pga av ekonomi. klart det är naturligt att gifta sig först, enligt 'tradition' men inget man måste hålla på och jag tycker det är helt normalt att skaffa barn först om man vill det.
Svar på tråden Gifta sig innan eller efter man skaffar barn?