• GöteborgsVarvet

    5 månader med min son

    5 månaders pappaledighet är mitt nästa projekt, ja det känns faktiskt så.
    - Kommer det bli ensamt?
    - Vad skall man hitta på?
    Troligast är det väl att man inte kommer ha några som helst problem att fylla timmarna och daganrna med, men skulle ändå vilja ha lite tips om vad man kan göra.
    Har redan två saker som jag kommer att "prova på" - Babysim och öppnaförskolan, men skulle vilja ha fler.

    Så om du är eller kommer vara pappaledig i höst och bor i Göteborg hör av dig.

    //D

  • Svar på tråden 5 månader med min son
  • PerG

    Vi gick på babysim när sonen var liten och det var jättemysigt! Sen gick jag i början på babyrytmik vilket jag tyckte var kul (frugan började när hon var hemma och sen "tog jag över" när vi byttes av). Det var ganska bra med något regelbundet varje vecka och så var det folk man kände igen (till skillnad mot öppna förskolan).

    Sedan när sonen blev större och babyrytmiken tog slut så började på "fortsättningen" på babyrytmiken som var liknande öppna förskolan med lite sång och fika och sånt. Utöver det så har vi gått måååånga promenader, hängt i slottsskogen och tittat på djuren, cyklat mååånga mil med sonen på cykelbarnstol (mycket uppskattat!), umgåtts med några av föräldrarna man lärt känna på babyrytmiken, osv.

    Nu har jag varit hemma 9 månader (har 3 månader kvar innan frugan tar över igen.. fast jag ska börja jobba 1 dag/vecka de sista två månaderna) och jag tycker dagarna bara flyger iväg!... ;)... Förutom att ta hand om sonen så försöker man hålla hushållet någorlunda beboeligt och det är inte alltid det lättaste med en vild 16-månaders så det tar en del tid också... ;)

    Så mitt tips är nog att hitta 1-2 aktiviteter i veckan till att börja med och se hur det känns efter några veckor (jag tyckte det tog nån eller några veckor innan man hittat alla rutiner). Förutom de aktiviteter du redan skrivit kan jag ju tipsa om babyrytmik, men kolla även upp om det finns sagostunder/sångstunder på biblioteket... Kolla kanske även om kyrkan har aktiviteter (sångstunder, m.m.)...

  • GöteborgsVarvet

    Hej Per,
    tack för ditt svar. Babyrytmik låter intressant, kan du rekommendera något ställe?
    Vi har just slutat med ammning, så jag hoppas att sömn både på dagen och natten kommer fungera bättre, vilket kommer göra pappaledigheten ännu roligare
    Men skall följa ditt råd och ha 1 eller 2 fasta aktiviteter i veckan och låta de andra dagarna får fyllas av lek och skoj. (vad det nu än blir).

    Mvh Daniel

  • JBack

    Blås ut och slappna av. För mig var det otroligt skönt att få en paus från hetsen. När jag väl slappnade av alltså. Det tog ett tag. Oftast är det vi föräldrar som har problem med understimulans. ;)

    Så för att råda bot på det vore det nog skönt för dig om du hittade en eller ett par andra föräldrarlediga som du och sonen kan hitta på saker med lite då och då.

    Min son älskade våra utflykter, kunde vara promenader utan mål men med stopp, bussturer med kollektivtrafiken, åka pendeltåg och tunnelbana, handla på ICA och välja mellanmål i affären.

    Ha en skön höst!

  • regnbågspappan

    va var inte detta en pappa tråd va e ni för kärringar pappaledig??? töntar *blink*

  • GöteborgsVarvet

    Töntar och kärring var tuffa ord, du ser cool och manlig ut.
    Hur som helst är det nu bara 3 veckor kvar på jobbet och jag ser verkligen fram emot min pappaledighet. Har bokat simning och öppnaförskola, så nu är två aktiviteter bokade. Sedan skulle det vara trevligt med lite fint höst väder, så att man kan tillbringa många och långa dagar vid lekplatsen. Är övertygad av att dagarna kommer fyllas av en massa lek och bus.

  • regnbågspappan
    GöteborgsVarvet skrev 2009-08-12 22:30:39 följande:
    Töntar och kärring var tuffa ord, du ser cool och manlig ut.Hur som helst är det nu bara 3 veckor kvar på jobbet och jag ser verkligen fram emot min pappaledighet. Har bokat simning och öppnaförskola, så nu är två aktiviteter bokade. Sedan skulle det vara trevligt med lite fint höst väder, så att man kan tillbringa många och långa dagar vid lekplatsen. Är övertygad av att dagarna kommer fyllas av en massa lek och bus.
    blinket va menat som en ironiförtydligande.. hoppas ingen tog illa upp
  • GSP

    Jag är pappaledig under hösten, och träffas gärna någon gång. Det där fina höstvädret får vi nog vänta på...

  • GöteborgsVarvet

    Haloj, kan nu med 3 dagars erfarenhet av att vara pappaledig säga att det var inte riktigt som jag hade tänkt mig eller rättare sagt så som jag hade föreställt mig det.
    Dagarna 3 har gått av bara farten, dock så kan jag inställa mig i "latte pappa" kön. För mycket kaffe blir det
    Men vi (min som och jag) har hunnit med en hel del: Badat, lekt i lekplatsen (ett antal gånger), fixat en massa mat i frysen (köttbullar, kokta morötter, våfflor etc etc).

    Så nu med hela 3 dagar i bagaget, så är jag helt övertygad att vi inte kommer ha några som helst problem med att aktivera oss, men det skulle vara roligt om höst vädret kunde vara lite torrare.

    Avslutningsvis ger jag dessa 3 dagarna 5 stjärnor av 5 möjliga

    //D

Svar på tråden 5 månader med min son