• Bina86

Lån till radhus/villa!

Hej! Jag tycker att man hör olika bud om detta hela tiden så jag undrar vad är er erfarenheter ang detta. Jag och min sambo bor i en bostadsrätt, som vi total renoverat förra året och i år. Min sambo köpte lägenheten för 850 000 kr år 2007. Vi vill gärna flytta till radhus eller en liten villa. För det första kan man räkna med en vinst på ca 100 000 i lägenheten (beror förståss på när man säljer det förstår jag också med generellt sett) och kan vi köpa ett ex radhus för ca 2000 000 kr och bara lägga in ca 100 000 kr? Hur ser det ut idag, kräver bankerna att man lägger in minst 10% eller mer i huset?

• Svar på tråden Lån till radhus/villa!
  • espen1

de flesta banker kräver att man lägger en hadpenning på 10%, men tex sbab har inget sådant alls...det bästa är att ringa runt och höra...

• Bina86

Jo precis har förstått det. Dock har väl Sbab högre ränta än tex handelsbanken? Men vad jag vet kan man även dela upp bostadslånet på olika banker. Tex ha topplånet i en bank typ Sbab (som inte kräver att man ska gå in med 10%) och bottenlånet i ex handelsbanken? Eg är det ju bättre att vänta tills vi har minst 10 % av köpeskillingen men det kommer att ta tid att spara ihop drygt 100 000 kr *suck*.

• Hera78

Som du redan skrivit är det väldigt olika... Vi lånade till vårt hus i maj i år och fick låna 100% under förutsättning att vi betalade lagfart och pantbrev själva. Vi hade pengar till detta men inte till kontantinsatsen. Vi fick låna i SEB.

SBAB hade vid tidpunkten då vi lånade "bara" 5% i kontantinsats, de lånade ut 95%.

Bloggen om våra liv som husägare: saya78.blogspot.com/
  • Bina86

Ok, där ser man. Kul att höra att man kan köpa sig ett litet hus utan att ha några hundratusen på banken. Lagfart och pantbrev hur många % ligger de på?

• Viggo och pyrets mamma

Vi var tvungna att gå in med 10% när vi köpte vårt radhus, har lån och är kunder hos Länsförsäkringar. De är nog inte nå strängare än banker generellt idag.

Ett tips kan ju kankse vara att försöka hitta ett radhus som är en bostadsrätt, då behöver ni inte gå in med lika mycket pengar, iom att priset blir lägre.

Vi betalde 970 000 för vårt radhus (3 mil från Göteborg, nära havet), det är en bostadsrätt, makens syster med familj sålde ett likvärdigt radhus i samma veva, dock lite närmare Göteborg, men inte nära havet, de fick 2,3 milj. Dessutom är vår bostadsrättsförening på väg att upplösas vilket automatiskt gör att vårt radhus kommer stiga i värde (dock får vi mer i lån men in te lika mycket som motsvarar värdeökningen). Så det finns olika vägar att gå för att komma ifrån lghboende om man är sugen på huskänslan.

• Hera78
    Bina86 skrev 2009-07-27 15:52:27 följande:
    Ok, där ser man. Kul att höra att man kan köpa sig ett litet hus utan att ha några hundratusen på banken. Lagfart och pantbrev hur många % ligger de på?
    Pantbrevsavgiften beror på hur mycket pantbrev som är uttaget på huset sedan tidigare. Ni betalar 2% av det som är kvar av lånebeloppet när man räknat bort de tidigare pantbreven. Köper ni ett hus för 1 miljon som det sedan tidigare är uttaget pantbrev på 400 000 och ni inte lägger någon kontantinsats så betalar ni 2% av 600 000. Lägger ni kontantinsats på 200 000 betalar ni istället 2% av 400 000.

Lagfarten är 1,5% av köpeskillingen.
    Bloggen om våra liv som husägare: saya78.blogspot.com/
  • Bina86

Tack för era svar. Ja bostadsrättsradhus verkar vara ett bra alternativ för oss. Man kanske får börja där.

• Jenny N

SBAB brukar låna upp till 95%, att de har högre ränta än andra har jag inte upplevt, vi har en ränta på 1,65 på vårat bolån, 3-månaders ränta.

• BTD

glöm inte lagfart och alla andra papper som kostar pengar.

Svar på tråden Lån till radhus/villa!