Inlägg från: mssixty |Visa alla inlägg
  • mssixty

Är jag en mördare?

Jag har suttit och läst lite på sidan och lagt märke till att det är en hel del trådar om aborter, där detta t.o.m. jämställs med mord (!!!). Jag arbetar nämligen som sjuksköterska och vid kliniken jag arbetar bedrivs abortverksamhet. Jag ger kvinnor både den första tabletten som avbryter graviditeten och de tabletter som driver ut livmoderinnehållet.
    Detta har fått mig att reagera och jag var till slut tvungen att registrera mig för att fråga:

Ni som är emot aborter (eller snarare ni som jämställer abort med mord), anser ni att jag är en mördare? Eller att jag är medskyldig till mord?

Vad anser ni egentligen om personal som arbetar med abortverksamhet?

• Svar på tråden Är jag en mördare?
  • mssixty

Skönt att läsa de två kommentarer som kommit hitills. Jag blir lite förskräckt faktiskt när jag läser i en del av trådarna här. Man hör ju om läkare (och annan vårdpersonal) som blir mordhotade och t.o.m. skadade (i ngt fall t.o.m. mördade) av abortmotståndare i andra länder för att de hjälpt till att utföra aborter. När jag pluggade så hade jag en klasskamrat som kallade dem som arbetar med aborter för mördare. Då trodde jag att hennes åsikt var extremt sällsynt i Sverige men när jag läser här blir jag ju inte lika säker på det :/

• mssixty

Ingen mer som vill dela med sig av sina åsikter?

• mssixty

saarg - mitt samvete är helt rent, jag hade haft betydligt värre samvete om jag var tvungen att neka en kvinna abort pga restriktivare lagstiftning.

• mssixty

Oj, här hade det hänt saker

För det första måste jag bara kommentera akut p-piller. De fungerar precis som vanliga p-piller, men är i högdos. De dödar inget (som redan sagts) men de förhindrar ägglossning, gör sekretet mer ogenomträngligt och det gör det svårare för ett ev. befruktat ägg att fastna. Det är receptfritt men man kan också få det på ungdomsmottagning. Vi delar också ut akut p-piller men det är väldigt sällan ngn kommer för det.

Sedan måste jag tillägga att jag verkligen trivs med mitt jobb. Fått uppfattningen av en del inlägg att min ts ger intrycket att jag inte skulle tycka om abortdelen av mitt arbete. Jag tar mig gärna an de kvinnor som kommer till oss för att göra abort eller ta den första tabletten (de är ju bara en del av den verksamhet vi driver). Det enda jag har ont av är de gånger som kvinnan eller paret är ledsna, t.ex. när aborten genomförs pga missbildning.

• mssixty
    ladynorway skrev 2009-07-28 12:33:52 följande:
    Varför skulle det vara sjukt att folk tycker det? folk tycker olika i alla slags saker o ting!!!
    Tycker du det?
Svar på tråden Är jag en mördare?