Inlägg från: LyckligtSlut |Visa alla inlägg
  • LyckligtSlut

Är jag en mördare?

Är faktiskt mot fri abort (och nej vill inte börja diskutera det igen) men tycker inte att ni som jobbar med det är mördare. För det första är mord ett juridiskt begrepp och abort blir inte mord även OM jag skulle tycka att det borde vara det.

Tycker annars också att det är inte NI som väljer att kvinnorna ska göra abort. Det är föräldrarna/kvinnan som väljer det.

Tycker varken att kvinnorna som gör aborter eller de som utför ska jämställas med mördare. Tycker mest att det är synd att det är så oerhört många som ser det som det enda alternativet.

Tycker inte att ni är onda. Tror att ni faktiskt valt yrket för att ni vill hjälpa. SJÄLV skulle jag ha svårt att jobba med det.

• LyckligtSlut

saargr, men dagen efter-piller tar ju inte bort fostret. Det förhindrar befruktning dvs förhindrar aborter. Befruktningen har ju inte ägt rum! Finns förresten abortpiller på apoteket? Inte receptfritt väl?

• LyckligtSlut
    rasajj skrev 2009-07-28 01:52:17 följande:
    Det forhindrar implantering av embryot. Darfor kan det inte tas for sent. Befruktning kan anda ske.  Precis som med spiral. Som jag inte heller skulle anvanda sjalv. Jag ar inte saker pa var de saljs i Sverige om jag ska vara arlig. Har i USA saljs de pa drugstores, i receptbelagda avdelningen.
    Spiral vet jag inte riktigt hur det fungerar. Kan befruktning ske av dagen efter-piller och sedan "aborteras"? Nu hänger jag inte alls med... Har fått förklarat för mig att det stoppar befruktningen.

TS, hur fungerar det med dagen efter-piller? Blir det en befruktning ändå och sedan dödar man det? Förstår inte! Kanske inte spelar roll för andra, men... Jag har ju tagit dagen efter-piller och isf fick jag inte riktig information.
  • LyckligtSlut
    sannispannisen skrev 2009-07-28 01:55:37 följande:
    här säljs de på apoteket och kostar typ 170 spänn. jag har köpt såna där. man kan även få dom gratis på ungdomsmottagningen tror jag.
    Abortpiller alltså? Inte dagen efter-piller, menade jag.
  • LyckligtSlut
    LyckligtSlut skrev 2009-07-28 02:03:34 följande:
    Spiral vet jag inte riktigt hur det fungerar. Kan befruktning ske av dagen efter-piller och sedan "aborteras"? Nu hänger jag inte alls med... Har fått förklarat för mig att det stoppar befruktningen. TS, hur fungerar det med dagen efter-piller? Blir det en befruktning ändå och sedan dödar man det? Förstår inte! Kanske inte spelar roll för andra, men... Jag har ju tagit dagen efter-piller och isf fick jag inte riktig information.
    Eller känns som VAD har jag missuppfattat nu?
  • LyckligtSlut
    sannispannisen skrev 2009-07-28 02:05:50 följande:
    oj då sorry! jag missförstod helt.
    Ah ok!
  • LyckligtSlut

racer x skrev 2009-07-28 03:22:21 följande:

Men vad har systembolaget för ansvar för något super ner sig så att denne blir alkis?
    Ungefär samma ansvar som langare har för att folk knarkar ihjäl sig? Förser missbrukaren med drogerna.

Drar själv inte de parallellerna till abort och apotek, vill jag tillägga.

Tycker f ö att man har individuellt ansvar för om man blir alkis, knarkare eller gör abort eller blir konstnär eller biodlare för den delen. Ibland kunde dock förutsättningarna vara bättre.
  • LyckligtSlut

racer x skrev 2009-07-28 03:36:10 följande:

Som jag skrev i det första inlägget. Om en biltillverkares bil vars ägare råkar köra ihjäl någon i en dödsolycka ska denna stå ansvarig för att denne har sålt en bil man kan köra ihjäl folk med?
    Men man tillverkar väl inte bilar i syfte att köra på folk. Det är väl däri den skillnaden ligger. Man kan döda folk med tegelstenar också eller bokhyllor.

Lite skillnad ändå eftersom knark görs för att knarka, inte måla väggar med. Men som jag skrev i det inlägget du svarade på så tycker jag inte att någon annan än individen som gör det valet (att köra på, abortera, knarka, mörda osv) kan stå till svars för det, så du debatterar kanske med fel person egentligen.
  • LyckligtSlut
    Aramintha skrev 2009-07-28 03:44:57 följande:
    Och jag hade uppenbarligen fel. Abortpiller ÄR receptfria, uppenbarligen. Men för er flickor som inte orkar dra er till apoteket och hellre ringer en vän. 3st! Kom ihåg det! ;)
    Men det är dagen efter-piller du tänker på? Tre p-piller räcker knappast för att man ska kunna typ ta död på ett foster i kanske 10:e veckan och sedan föda fram det hemma i badkaret? Jag menar ett abortpiller - INTE dagen efter-piller (förtydliga för fjärde gången eller nåt i denna tråd).
  • LyckligtSlut
    Aramintha skrev 2009-07-28 04:18:40 följande:
    Jo, jag tänker på DAGENEFTER-piller! Vilket innebär att du dödar (ska döda iaf) allt (enbart spermier som eventuellt har förirrat sig till en eventuellt fertil livmoder!) som har hänt det senaste dygnet. Nej, jag pratar inte om abortpiller. De kan man använda längre än ett dygn, som bekant! Tre P-piller ska räcka för att ge kroppen en liten chock så att den inte blir gravid. Inget annat. Men det är såklart inte alltid det hjälper.
    Tänkte väl. Blev lite förvirrad där ett tag, även om jag förstod att du nog blandat ihop det. Skulle bli mycket oroad om man kunde köpa abortpiller hur man vill på apotek. Galningar kunde lura dem i folks mat eller vad som helst!
  • LyckligtSlut
    Aramintha skrev 2009-07-28 05:19:24 följande:
    Jag har inte blandat ihop någonting. Möjligen har jag uttryckt mig illa!
    Du skrev ju att du blandat ihop dagen efter-piller med abortpiller? Tycker inte att du uttryckt dig illa, men det är två helt olika läkemedel, bara det jag menar. Verkar inte som att jag får svar på frågan om man kan köpa abortpiller på apoteket här, så det spelar ingen roll.
  • LyckligtSlut
    Euphoria skrev 2009-07-28 04:40:29 följande:
    Fast "dagen-efter-piller" fungerar genom att skjuta upp ägglossning. De dödar alltså ingenting alls. Varken spermier eller embryon.
    Vad det jag förstått också!
  • LyckligtSlut
    Euphoria skrev 2009-07-28 06:43:01 följande:
    Mitt inlägg var uppenbarligen (?) inte riktat till dig.
    VAR skulle det stå, inte VAD. Jag frågade om det var så som du beskrev så jag trodde faktiskt att du svarade på det för att bekräfta att jag hade rätt uppfattning.
Svar på tråden Är jag en mördare?