Inlägg från: Marina80 |Visa alla inlägg
  • Marina80

Är jag en mördare?

Fri abort hör till en demokrati. Du är INGEN mördare. Jag hade däremot inte klarat av ditt jobb. Dagen efter piller borde vara så lättåtkomliga som det bara går.

Men jag tycker att tidpunkten för fri abort är för lång. 12 v tycker jag känns som ett tillräckligt långt alternativ. Anledningen till det är att man idag kan rädda så tidigt födda barn som v 24.

Man borde också framföra adoption som ett alternativ. Det gör man inte idag. Det tycker jag är mycket synd.

Sen om man ändå är inne på moral och etik så är ju en intressant frågeställning om den som avrättar folk i tex USA efter att en domstol har utfärdat en dödsdom är en mördare.

• Marina80
    Jennie med ie skrev 2012-11-02 18:48:34 följande:
    Mord är ju ett juridiskt begrepp även där, och eftersom ett av domstol utfärdat dödsstraff inte är mord kan den som utför det inte heller vara en mördare p g a det. Men etiskt så tror jag att de flesta som är emot abort är emot även dödsstraff och kan överföra ungefär samma etiska tankesätt på det som man har på utförandet av abort.

Det händer ju att abortmotståndare bombar kliniker och dödar personer som utför aborter. Känns ju inte speciellt logiskt. Vissa människor resonerar på ett väldigt konstigt sätt.
  • Marina80

Jag vill återigen poängtera att jag är för fri abort (bara så det inte blir några missförstånd) men jag tycker det är jättebra att det finns en debatt om abortens existens. Det är viktigt att en diskussion förs hela tiden om en sådan otroligt viktig sak. Dock skall debatten föras med sakliga argument och inga slag under bältet. Våld eller hot skall absolut inte utövas av någon sida. En diskussion om tex var gränsen för fri abort skall dras tycker jag är jätteviktig.

• Marina80
    Loriyana skrev 2012-11-02 19:02:36 följande:
    "Mord är ett uppsåtligt dödande av en annan människa" - taget från Wikipedia. Så ja, enligt definitionen så är du en mördare med tanke på att du uppsåtligt tar livet av en annan människa. Men samtidigt så är det många som inte anser att ett foster är en människa (fast om inte fostret är mänskligt så vet jag inte vad det är??) så om man talar om "uppsåt" så anser vissa att de INTE dödar en människa och att det då inte kallas för mord. Som exempel kan man ta förintelsen av judarna i Tyskland. Det var många goda människor som tog livet av andra människor med ursäkten att "de inte är riktiga människor utan judar är djur". Räknas det som "mord" då? De var trots allt övertygade om, liksom många idag är övertygade om, att judar inte räknades som "riktiga" människor...precis som många inte räknar foster som "riktiga" människor. Är det då verkligen mord då? Det är en intressant fråga att diskutera. Idag förfasas väldigt många över grymmheten mot judarna som dödades under förintelsen, men är vi verkligen så mycket bättre? Vi sorterar bort oönskade människor med abort. Många föräldrar väljer att tex sortera bort barn med downs syndrom, precis som Hitler gjorde under förintelsen. Det var inte bara judar som åkte in i gaskamrarna, utan det var handikappade också. Ändå så ser vi det som något hemskt medans dagens sortering ses som "humant" och "i barnets bästa intresse". Varför är det så? Kanske kommer människor i framtiden se OSS som otroligt grymma och obarmhärtiga? Sedan så är jag så pass politiskt inkorrekt att jag anser att alla människor INTE är lika värda. Jag anser att en vuxen kvinnas liv är värd mer än en ofödd människas, och att den vuxna kvinnan borde komma först. Jag hade personligen dock aldrig någonsin kunnat ta en annan människas liv och jag skulle aldrig kunna göra det arbete som du gör.  

Det är ett VÄLDIGT intressant och viktigt inlägg. Hur ser vi på aborter om 50år? Kommer vi att undra hur folk kunde blunda för detta och hur kommer vi att "bortförklara" att vi kunde göra aborter. Just på ett sådant här vettigt sätt måste vi argumentera för/emot abort. Det är ju trots allt en blivande människa vi tar bort.
  • Marina80
    Zeus skrev 2012-11-02 19:09:12 följande:
    Det jag mest är ute efter är var definitionen för att embryot är eget liv eller en del av kvinnan som håller det.  För rent tekniskt innan det finns något medvetande så kan det väl inte vara mord? Då är ju alla kirurger mördare som skär bort eventuell cancer vävnad osv. 

Fast man opererar för att rädda ett liv. Är då cancer liv? Kan cancer utvecklas till ett medvetande so kan känna känslor som glädje och sorg. Eller undra varför finns jag till?
  • Marina80
    Zeus skrev 2012-11-02 19:35:51 följande:
    Det är precis vad jag frågar. Det finns inga som helst belägg för att ett embryo är vid medvetande eller ens "självständigt liv." 

Det kanske vi aldrig får reda på. Men grundtanken med ett embryo är att det skall bli en tänkande och kännande varelse. Det är det ju inte med cancern.
  • Marina80
    Blomma88 skrev 2012-11-02 20:44:27 följande:
    Du måste vara emot att killar runkar med va? Du måste vara emot all form av sex där spermien inte sprutas in i kvinnan och befruktas va? Eftersom om killen lägger spermien i kondomen och slänger "avkomman" har han ju mördat? Eftersom då dör spermien och då har man "dödat" avkomman. Ne någon måtta får det faktiskt va! Om man ska vara emot aborter måste man också vara emot alla former, inte bara när man "själv" tycker det blir ett liv.
    Varför måste man vara det?
  • Marina80
    Zeus skrev 2012-11-03 06:45:51 följande:
    Marina80, nej det är sant men innan detta skett så kan det väl knappast vara tal om mord? Precis som att krossa en grankotte inte kan ses som skogsavverkning?

Nej inte med de värderingar och kunskap vi har idag. Men vad tycker vi om 20 år, 50 år? Det är viktigt att vi hela tiden för denna diskussionen då det faktiskt handlar om att avsluta ett mänskligt liv. I ett tidigt stadium men trots det ett mänskligt liv. Jag är nog emot abort rent etiskt och moraliskt MEN jag tycker att rätten till fri abort är varje kvinnas rättighet. Är det motsägelsefullt? Ja antagligen men jag står för det. Jag ser INTE ner på de kvinnor som gjort abort på något sätt eller tycker de är mördare (eller för den delen de personer som utför aborter). Jag tycker bara det är ledsamt. Men om någon av mina kompisar skulle göra en abort och de behövde mitt stöd så skulle jag finnas där till 100%.
Svar på tråden Är jag en mördare?