• sahara sahara

Betonggolv

Vi har precis gjutit igen grunden i vårt hus, och nu måste ju golvet stå fritt och andas i sex månader. Har någon något tips på vad man kan göra för att det ska vara lite mer lättstädad och lätthanterligt innan man kan lägga golv på det? Ska man måla med primer?

• Svar på tråden Betonggolv
  • mimmi 1

primer stryker man på innan man lägger klinkers, som en fuktspärr ovanifrån.. och absolut sedan betongplattan är torr....

vad riktigt menar du med lättstädat? man städar väl inte grunden? det räcker ju med att sopa bort sand och sånt... sedan när väggar och tak är på plats, och grundplatn är torr, så dammsuger man lämpligast innan man börjar lägga innergolvet....

• sahara sahara

Tack, mimmi, men inte är väl primern fuktspärr? Den är väl till för att binda till exempel fuktspärr vid betongen?

Och jo, man städar grunden när man lever och går på det råa betonggolvet i sex månader. Sopar och dammsuger och så, precis som man annars gör med golvet. Väggar och tak är på plats, och vi har inte så gott om plats att vi kan spärra av två tredjedelar av huset i ett halvår och inte använda dem.

Utan ytbehandling alls suger golvet åt sig damm och hundhår, men ytskiktet måste som sagt andas...

En alien på kylskåpet!
  • mimmi 1

jahaja... vi byggde vårt hus för fyra år sedan, (lösvirkes) men jag tyckte det räckte med sopen... men det var ju mestadels min man snickaren, och andra hantverkare som var där, så jag upplevde det inte så besvärligt. vi sopade och dammsög innan det var dags för golvläggning.

jo du har ju rätt om primern, men den satte vi inte på förän betongplattan var ordentligt torr, och då vi väntade på klinkersläggaren....

• mimmi 1

ps... är det inte risk att man nöter på primern om man sätter den för tidigt, och sedan håller på och gå på den??

• sahara sahara
    mimmi 1 skrev 2009-07-28 20:48:51 följande:
    ps... är det inte risk att man nöter på primern om man sätter den för tidigt, och sedan håller på och gå på den??
    Det gör inget. Det ska inte kaklas på golvet sen, utan läggas parkett, så vad vi än gör nu så kommer det inte att synas sen. Vi vill bara kunna leva med det som golv ett tag. Men det fixar sig. Tack för att du bollar.
    En alien på kylskåpet!
  • mimmi 1

täcka med byggplast? (med lite lufthål här o där) är fortfarande inne på att primern inte har den effekt som du önskar.... dessutom rätt dyr, och man primar ju bara under kakel/klinkers , eller? jag vill minnas att den primer vi använde (knallrosa i färgen) lämnade en gummiaktig yta, och då inbillar jag mej att hundhår och allt damm fastnar ännu lättare... och det blir dessutom svårare att sopa... men det finns kanske olika sorters primer??

• Pappa G

Både primer och byggplast kommer ju att förhindra fukten att komma ur plattan..

• mimmi 1

naturligtvis sedan plattan är helt torr! före det ska inte något ligga för, varken primer eller plast...

• Fåret Shaun

Sex månader låter mycket. Vi har gjutit om hall och badrumsgolv och kommer i nästa vecka lägga klinkers, flytspacklade 1 vecka efter att golvet var gjutet (gjort av hantverkare)

Vem leker smatterband idag då?
  • mimmi 1

Fåret Shaun skrev 2009-07-30 00:36:51 följande:

Sex månader låter mycket. Vi har gjutit om hall och badrumsgolv och kommer i nästa vecka lägga klinkers, flytspacklade 1 vecka efter att golvet var gjutet (gjort av hantverkare)
    det är en helt annan sak med helgjuten platta.... den ska torka minst 6 mån (tyvärr) för att man inte ska bygga in fukt... det straffas i framtiden!
    man kan förkorta torktiden en aning genom att ställa in avfuktare sedan väggar och tak är helt täta..... och det är alltid en fördel om man fuktmätar innan man lägger igen golvet.
  • byström

Du kan pröva med Dammbinder.
    Liknar primer, men är mest framtagen för att göra det lättstädat...
    Finns ju en del ytor som är rå betong, men ändå skall hållas snygga - t.ex militärgarage - som vi behandlade för ett antal år sen.
    Så vitt jag kan förstå är det inte alls vattentät (det är iofs inte en vanlig primer heller) men den torde fungera ypperligt för ert ändamål.
    Häller ut och fördelar ut det med en sån där gummiraka på skaft.

• sahara sahara

Dammbinder? Det låter intressant. Jag ska genast googla.

En alien på kylskåpet!
  • byström

Googlade själv, för att försöka komma ihåg märket.
    Vi använde Lithurins grejor - www.concretefloor.com
    Vilken av dom minns jag inte riktigt, tror det var Lithurin II.

• soldis

Det finns fler som lever så här alltså. Vi ska också gjuta vårt golv om ca 1 mån. Det kommer att bli vårat kök. Men jag lovar att det blir snyggare än var det är nu, trots ett grått betonggolv. Det brukar alltid finnas några gamla mattor att offra för en mer hemtrevlig stil.

Svar på tråden Betonggolv