Inlägg från: mimmi 1 |Visa alla inlägg
  • mimmi 1

Betonggolv

primer stryker man på innan man lägger klinkers, som en fuktspärr ovanifrån.. och absolut sedan betongplattan är torr....

vad riktigt menar du med lättstädat? man städar väl inte grunden? det räcker ju med att sopa bort sand och sånt... sedan när väggar och tak är på plats, och grundplatn är torr, så dammsuger man lämpligast innan man börjar lägga innergolvet....

• mimmi 1

jahaja... vi byggde vårt hus för fyra år sedan, (lösvirkes) men jag tyckte det räckte med sopen... men det var ju mestadels min man snickaren, och andra hantverkare som var där, så jag upplevde det inte så besvärligt. vi sopade och dammsög innan det var dags för golvläggning.

jo du har ju rätt om primern, men den satte vi inte på förän betongplattan var ordentligt torr, och då vi väntade på klinkersläggaren....

• mimmi 1

ps... är det inte risk att man nöter på primern om man sätter den för tidigt, och sedan håller på och gå på den??

• mimmi 1

täcka med byggplast? (med lite lufthål här o där) är fortfarande inne på att primern inte har den effekt som du önskar.... dessutom rätt dyr, och man primar ju bara under kakel/klinkers , eller? jag vill minnas att den primer vi använde (knallrosa i färgen) lämnade en gummiaktig yta, och då inbillar jag mej att hundhår och allt damm fastnar ännu lättare... och det blir dessutom svårare att sopa... men det finns kanske olika sorters primer??

• mimmi 1

naturligtvis sedan plattan är helt torr! före det ska inte något ligga för, varken primer eller plast...

• mimmi 1

Fåret Shaun skrev 2009-07-30 00:36:51 följande:

Sex månader låter mycket. Vi har gjutit om hall och badrumsgolv och kommer i nästa vecka lägga klinkers, flytspacklade 1 vecka efter att golvet var gjutet (gjort av hantverkare)
    det är en helt annan sak med helgjuten platta.... den ska torka minst 6 mån (tyvärr) för att man inte ska bygga in fukt... det straffas i framtiden!
    man kan förkorta torktiden en aning genom att ställa in avfuktare sedan väggar och tak är helt täta..... och det är alltid en fördel om man fuktmätar innan man lägger igen golvet.
Svar på tråden Betonggolv