• Anpema

Skaffa långhårig hund, Bichon Havanais, o klippa den för agility?

Jag har planer på att skaffa en hund. Har en del hundvana eftersom jag växt upp med hund i familjen, dock har jag inte haft hund själv som vuxen. Det har aldrig varit "läge" förut...jobbat tre-skift, haft småbarn o.s.v.
    Nu har mitt liv kommit i en annan fas och en hund skulle vara en uppskattad familjemedlem.
    Har kikat runt på massvis med hundsidor, läst böcker och varit på hundtävlingar och fastnat för en hundras som heter Bichon Havanais. Dess mentalitet och friska fysik passar oss. Nu till problemet: jag vill tävla i Agility med vår hund. Bichon Havanais är långhårig och många motsätter sig att man som ägare klipper hunden och vägrar sälja en valp om de vet att man avser att klippa pälsen.
    Jag hade inte tänkt "snagga" den utan ansa i ansiktet och tassarna för att den lättare ska kunna tävla, ev. ta lite på kroppspälsen för att underlätta tävlandet. Är det ett grovt övertramp som hundägare? Jag vet att jag inte får tävla i hundutställningar med den då den är klippt, det räknas som ett allvarligt fel...men i agility? Det är ju inte direkt detsamma som en kupering men jag vill ändå inte klippa pälsen om det anses stötande eller "fel".

Kanske måste jag överge rasen och leta efter en likvärdig men mer korthårig? Förslag någon?

• Svar på tråden Skaffa långhårig hund, Bichon Havanais, o klippa den för agility?
  • hmcc

Jag har två pappisar som jag tävlar i agility och rakar.

En av uppfödarna blev upprörd, men man kan ju fråga sig över vad, hundarna lider inte på nåt sätt, tvärtom, dom lever upp när pälsen är borta.(mina har MYCKET päls)

Tycker inte du ska tänka så mycket på vad andra tycker.

• köttbullelydnad

Varför inte satsa på en Bichon Frisé istället då? Där bör man klippa pälsen och är inget uppfödare har något emot

• carrobarrobuff

Det är en mycket trevlig ras, lagom på många sätt. Känner en som har en sån och honom klipper dom ner till korthårig och snacka om att det blir ett riktigt charmtroll, hundra gånger finare med kort päls än lång. Så säg inget till uppfödaren om att ni vill klippa den, det är ju upp till er hur den ska se ut (om den inte skall ställas ut förstås) och jag tror nog till och med att hunden mår bättre av lite mindre päls. Den enda nackdelen är att dom blir riktig smutsiga efter ett tag och bada för mycket är ju varken bra eller roligt för hunden. Vi badar våran jack russell med silvershampoo var femte vecka ( innan fästingmedlet ska på) och han blir så vit och fin!

Lycka till!

// Carro

• Anpema

Tack, alla ni, för era svar! Ja, jag känner ju också att jag inte gör något fel egentligen om jag vill ansa hunden. Rasen passar oss så himla bra och jag vill underlätta för hunden om den ska tävla...med så mycket päls är det nog svårt att se var den ska sätta ner tassarna annars!

Är sugen att börja förbereda med en valpkurs snart och hälsa på olika kennlar. Risken är väl att vi kommer att bli så himla kära i alla valpar vi ser, tur att uppfödaren hjälper till att välja rätt valp åt oss!

• Anpema
    köttbullelydnad skrev 2009-07-27 21:57:54 följande:
    Varför inte satsa på en Bichon Frisé istället då? Där bör man klippa pälsen och är inget uppfödare har något emot
    Bichon Frise' är absolut ett alternativ, men kan inte förklara det på annat sätt än att det liksom "klickade" med Havanaisen...
  • hundpuss

TS, det är en underbar hund du fastnat för! En av mina personliga favoriter! Pigga och glada, och säkert utmärkt att träna agility med.

Det här med pälsvård är så olika från uppfödare till uppfödare, jag har sett snaggade cavalierer, vilket vissa uppfödare skulle vända sig i graven över...

Det finns hundar som uppfödare säljer "till sällskap" , det kan vara ett färgfel, som gör att hunden inte kan ställas ut, o därför säljs till enbart sällskap.
    Då gör det väl inget?

Vi har en liten havanais i området, han är snaggad. Hur tuff som helst i sina "sommarkläder"!

Som jag uppfattat det är det som så att om hunden ska ställas ut får du inte snagga den, men annars ska det eg inte spela någon roll.

Tror det kan handla om att vissa uppfödare kan ta det personligt, då de brinner för rasen o uställningar osv...
    Men jag har sett många havanaiser som är både klippta/trimmade o snaggade nu på sommaren.
    Så det ska väl inte vara något större problem?

• Anpema

Vision400 - jamen...det är ju självklart, det finns ju hundar som inte duger till utställning p.g.a "färgfel" o.dyl! Det hade jag inte tänkt på! Eftersom jag inte vill ställa ut, bara tävla i agility så behöver ingen gå i taket för att jag "förstör" hunden genom att klippa den då den inte ens FÅR ställas ut.

Ja, vissa verkar ha svårt att släppa sin valp och tar det säkert personligt om man inte vill ställa ut eller gör som jag tänkt, klipper den.

• köttbullelydnad
    Anpema skrev 2009-07-28 16:49:19 följande:
    Vision400 - jamen...det är ju självklart, det finns ju hundar som inte duger till utställning p.g.a "färgfel" o.dyl! Det hade jag inte tänkt på! Eftersom jag inte vill ställa ut, bara tävla i agility så behöver ingen gå i taket för att jag "förstör" hunden genom att klippa den då den inte ens FÅR ställas ut.Ja, vissa verkar ha svårt att släppa sin valp och tar det säkert personligt om man inte vill ställa ut eller gör som jag tänkt, klipper den.
    Det känns tråkigt att uppfödare anser att man "förstör" hunden bara genom att trimma/klippa/raka den. De borde ju bli överlyckliga över att någon fallit för rasen och vill vara AKTIV med den, inte bara lalla runt i en ring och sedan sitta hemma i soffan. Typ. För tyvärr finns det ju en anledning till varför dessa småraser kallas "pensionärsjyckar".
    Här hemma i byn har vi en cavaliergubbe (10 år i år) som alltid får en skitsnygg sommarfrisyr - helrakad. Kort, kort päls och så korta öron som möjligt - han mår toppen i det! Uppfödare skulle säkert slå knut på sig själva om de såg honom, men han mår ju bra av att slippa sin långa vinterjacka så vad är problemet liksom?
    Hade jag varit i dina kläder hade jag ringt runt uppfödare och bara berättat vad jag ska ha hunden till - jag hade utelämnat infon om att den skulle klippas/trimmas. Det behöver de inte veta enligt my book
  • Callina

Jag har en Bichon Havanais som jag tog över för ca ca en månad sedan, hur gullig som helst. Och rätt kortklippt. Vi hade lite problem i början, har kommit underfund med (via en del hjälp härifrån också) att det var en väldigt känslig liten individ och vi har nu jobbat massor med självförtroende och förtroende och hon är helt underbar om än lite oslipad fortfarande (saknar en del grundlydnad, var en omplacering) Hon är SUPERsöt som icke långhårig och vi kommer aldrig låta pälsen växa ut, den är perfekt som det är, anser just vi i alla fall

• Anpema
    Callina skrev 2009-07-28 21:58:56 följande:
    Här kan man se lite foton på vår sötis: blogg.aftonbladet.se/stockholmsmorsa
    Åhhhh! Vad fin hon är! Jag blir mer och mer övertygad om att jag kommer att hålla vår hund relativt kortklippt.
    Just nu känns det som om jag skulle kunna hämta hem en hund imorgon...men det måste få ta sin tid och jag vill att hela familjen ska vara väl förberedda.
    Men det suuuuger i mig...speciellt efter att ha sett såna fina vovvar som er!
Svar på tråden Skaffa långhårig hund, Bichon Havanais, o klippa den för agility?