Skaffa långhårig hund, Bichon Havanais, o klippa den för agility?
Jag har planer på att skaffa en hund. Har en del hundvana eftersom jag växt upp med hund i familjen, dock har jag inte haft hund själv som vuxen. Det har aldrig varit "läge" förut...jobbat tre-skift, haft småbarn o.s.v.
Nu har mitt liv kommit i en annan fas och en hund skulle vara en uppskattad familjemedlem.
Har kikat runt på massvis med hundsidor, läst böcker och varit på hundtävlingar och fastnat för en hundras som heter Bichon Havanais. Dess mentalitet och friska fysik passar oss. Nu till problemet: jag vill tävla i Agility med vår hund. Bichon Havanais är långhårig och många motsätter sig att man som ägare klipper hunden och vägrar sälja en valp om de vet att man avser att klippa pälsen.
Jag hade inte tänkt "snagga" den utan ansa i ansiktet och tassarna för att den lättare ska kunna tävla, ev. ta lite på kroppspälsen för att underlätta tävlandet. Är det ett grovt övertramp som hundägare? Jag vet att jag inte får tävla i hundutställningar med den då den är klippt, det räknas som ett allvarligt fel...men i agility? Det är ju inte direkt detsamma som en kupering men jag vill ändå inte klippa pälsen om det anses stötande eller "fel".
Kanske måste jag överge rasen och leta efter en likvärdig men mer korthårig? Förslag någon?