Nallebjörnis skrev 2009-09-04 21:34:44 följande:
Hej tjejer! Jag har en fråga till er som bor i Haninge som redan har barn.. Om ni döpte erat barn.. vilket kyrka döpte ni i? hur gamla ska dom vara? vad finns det för alternativ till lokal/er at ha fikat i efteråt? kram
Hej. Jag har visserligen inte barn än, men jag kan säkert svara ändå, eftersom jag är gift med en av prästerna i Österhaninge Församling, och själv jobbar där till och från.
Till Österhaninge hör Brandbergen, Vendelsö, Handen samt Jordbro. Kyrkor finns i Vendelsö, Jordbro, Handen (st. Eskils Kyrka) samt Österhaninge Kyrka (St. Gertrud). Det finns väl ingenting som säger hur gamla de "ska" vara, de flesta är väl runt 4 månader gamla, men det finns ju de som är både äldre och yngre. Vårat barn kommer att vara runt 2 månader vid dopet.
Jag vet att det finns två lokaler i Handen samt tre lokaler i Vendelsö, de varierar lite i storlek beroende på hur många ni blir. Hur det ser ut i Jordbro är jag osäker på, då jag inte är där i samma utsträckning. Lokalerna kostar ingenting, utan är gratis vid dopfika.
Sen finns det ju också församlingar i Västerhaninge-Muskö och Dalarö-Ornö-Utö men hur det fungerar där är jag inte säker på. Så om dop är aktuellt där är det enklast att ringa dit och fråga.