• Gyllan

Haninge söder om Sthlm, Omföderskor SE HIT!

Hej tjejer. Här är en till som eventuellt hakar på på träffar lite längre fram, om jag får. Imorgon skall jag fixa lite här hemma och baka en del, så morgondagen är full.

Men Anna heter jag och bor med min man och våran hund i Handen. Väntar första barnet som är beräknat till den 28 september.

• Gyllan
    Nallebjörnis skrev 2009-09-04 21:34:44 följande:
    Hej tjejer! Jag har en fråga till er som bor i Haninge som redan har barn.. Om ni döpte erat barn.. vilket kyrka döpte ni i? hur gamla ska dom vara? vad finns det för alternativ till lokal/er at ha fikat i efteråt? kram
    Hej. Jag har visserligen inte barn än, men jag kan säkert svara ändå, eftersom jag är gift med en av prästerna i Österhaninge Församling, och själv jobbar där till och från.
    Till Österhaninge hör Brandbergen, Vendelsö, Handen samt Jordbro. Kyrkor finns i Vendelsö, Jordbro, Handen (st. Eskils Kyrka) samt Österhaninge Kyrka (St. Gertrud). Det finns väl ingenting som säger hur gamla de "ska" vara, de flesta är väl runt 4 månader gamla, men det finns ju de som är både äldre och yngre. Vårat barn kommer att vara runt 2 månader vid dopet.
    Jag vet att det finns två lokaler i Handen samt tre lokaler i Vendelsö, de varierar lite i storlek beroende på hur många ni blir. Hur det ser ut i Jordbro är jag osäker på, då jag inte är där i samma utsträckning. Lokalerna kostar ingenting, utan är gratis vid dopfika.
    Sen finns det ju också församlingar i Västerhaninge-Muskö och Dalarö-Ornö-Utö men hur det fungerar där är jag inte säker på. Så om dop är aktuellt där är det enklast att ringa dit och fråga.
  • Gyllan
    Nallebjörnis skrev 2009-09-04 22:36:06 följande:
    tack så jätte mycket för svaret! vi har iallafall bestämt oss för österhaninge kyrka.. tycker den är fin.. ringde faktiskt dit i tors och fråga hur det är att döpa sitt barn 3/4 på påskafton.. hon kunde inte svara på min fråga och skulle ringa upp... var ju osäker själv eftersom det är en stor helg och en sorghelg.. så vi får väl se om hon ringer upp och svarar på min fråga... vi kommer ju vara rätt så många ca 60 personer.. och hur länge får man vara kvar i dessa lokaler? om du kanske vet.. el är det max tid?
    Jo, på påskafton är det ju en stilla dag, för att gå över i påsknatten under kvällen som är kyrkans största fest. Men hur som helst tror jag det kan bli svårt att hitta någon som kan tjänstgöra då, eftersom det är väldigt mycket annat den dagen. Vi brukar ju dock ha konfirmanddop under påsknattsmässan, men tror inte man brukar ha bebisar då. Men Karin (hon som sköter dopbokningar) återkommer säkert, det är ju ett tag kvar.
    Vi kommer också att ha dop i Österhaninge Kyrka. Jag är döpt och konfirmerad där och det är även våran vigselkyrka, så det känns naturligt för oss. Dock blir det i slutet på november för våran del.
    Angående lokal så tror jag att man har tillgång till de under ett visst antal timmar, från förmiddag in till eftermiddagen nån gång. Jag är något osäker dock, har ju inte kollat upp det så noga eftersom vi har egna nycklar och tar oss in själv :)
  • Gyllan
    08Mars skrev 2009-09-06 11:10:38 följande:
    Dottern var 5 månader och ingen anhörig el bekant visste ngt. När dopet var över sa prästen att nu ska vi lyssna på en psalm och då började de spela bröllopsmarschen istället. Alla började bläddra i psalmböckerna för de trodde det var fel psalm eller ngt de missat. Prästen bad gudföräldrarna sätta sig men gudfadern va helt inne på att sjunga så han rörde sig inte. Gudmor fick dra med honom för hon var den första som fattade. Snacka om att alla blev rörda, hihi. Många satt och skrattade o grät om vartannat. Dottern låg och sov på min arm under hela vigselakten och det tyckte vi var jätte mysigt. Detta var för ca 1 år sedan.
    Låter som att det hela blev väldigt lyckat. Vem hade ni som präst?
  • Gyllan

Hej tjejer. Nu har det blivit bebis här. Malva föddes den 22/9, 6 dagar innan bf.
    Hade värkar hemma i ungefär en timme innan vi kom till förlossning, där tog det 59 minuter, sedan var hon ute.

Svar på tråden Haninge söder om Sthlm, Omföderskor SE HIT!