• Elavela87

Ostsås! vad för ost??

Jag vill göra ostsås till lasagnen!

I varenda kokbok står det "använd lagrad ost", jag ser ut som ett jäkla frågetecken..LAGRAD?? Kan man inte få ett mer konkret exempel på en rekommenderad ost.

Vad för ostar kan man använda till ostsås bäst??

Testade Arla hushållsost, gick åt pipan. Fick slänga hela skiten!

Snälla kom med förslag! :(

• Svar på tråden Ostsås! vad för ost??
  • grön banan

Ost till varm mat behöver inte va lagrad, men har bäst effekt om man river den.

• Queen70

Hushållsost...fy fan..borde förbjudas. Smakar ju ingenting. Bara som en klump smör eller nåt i munnen. Tacka vet jag västerbotten. Det e grejjer det. Eller en ost som heter 1878, eller viking finns det en som heter också.

• grön banan
    Queen70 skrev 2009-07-27 23:45:44 följande:
    Hushållsost...fy fan..borde förbjudas. Smakar ju ingenting. Bara som en klump smör eller nåt i munnen. Tacka vet jag västerbotten. Det e grejjer det. Eller en ost som heter 1878, eller viking finns det en som heter också.
    Jag gillar hushållsost. Västerbotten är ju dyrt som guld.
  • Queen70

Värt varenda öre. Hushållsost....vad e vitsen liksom. Helt smaklös ju. Borde inte få kallas ost ens

grön banan skrev 2009-07-27 23:50:19 följande:

Jag gillar hushållsost. Västerbotten är ju dyrt som guld.
  • grön banan
    Queen70 skrev 2009-07-27 23:51:31 följande:
    Värt varenda öre. Hushållsost....vad e vitsen liksom. Helt smaklös ju. Borde inte få kallas ost ens grön banan skrev 2009-07-27 23:50:19 följande:
    Jag känner smaken iaf. Ja, Västerbotten är värd priset, nästan iaf. Men man har inte råd att köpa den ofta.
  • Queen70

Har jag inte råd är jag hellre utan. Det är en prioritet i detta hushålll

grön banan skrev 2009-07-27 23:54:13 följande:

Jag känner smaken iaf. Ja, Västerbotten är värd priset, nästan iaf. Men man har inte råd att köpa den ofta.
  • astalacasta

grön banan skrev 2009-07-27 23:30:07 följande:

Nej, men ts problem var inte smaken vad jag förstår.
    Frågan var väl "vilken sorts ost använder jag bäst till ostsås"? Ursäkta mig om jag inbillar mig att "bäst" i matlagningssammanhang innebär att det ska smaka så bra som möjligt...
  • enola
    Queen70 skrev 2009-07-27 23:45:44 följande:
    1878 är supergod, t.o.m. den magra varianten! Västerbotten är också underbar tycker jag. Synd att de är så dyra bara...
  • enola

..och för att svara på TS fråga: Det godaste är ju någon lagrad, som präst t.ex. Ju mer lagrad desto bättre! Det finns ju färdigriven ost i olika varianter också.

• bellanbus

Jag brukar köra riven Gouda...det är såååå gott!!!

• astalacasta
    bellanbus skrev 2009-07-28 12:31:16 följande:
    Jag brukar köra riven Gouda...det är såååå gott!!!
    Gouda är en ost som jag aldrig har förstått poängen med. Den smakar ju inget, eller?
  • bellanbus
    astalacasta skrev 2009-07-28 12:33:35 följande:
    Gouda är en ost som jag aldrig har förstått poängen med. Den smakar ju inget, eller?
    Jooo...tycker jag! Tycker särskilt att den passar till typ lasagne eller gratänger.
  • Elavela87

Hushållsost är jättegott ,men det passade inte riktigt in i Ostsåsen jag ville ha på min lasagne. Såsen på hushållshost blev klumpig och såg konstigt ut.

Lagrad ost, jo men så står man där vid ostdisken som ett fån och undrar vilken man ska ta :P

• maggsan

Jag brukar köpa färdig bechamelsås och färdig tomatsås som jag blandar sedan varvar jag med kvibille cheddar. Köper alltid ett kilo och river så jag har i frysen..

Det brukar bli supergott...

• Queen70

Hehe...jag såg att det fanns färdig bechamelsås att köpa för fösta gången nu i veckan, och jag frågade mig vem fan som köper det för dyra pengar istället för att göra egen som är så lätt ¨å billigt...Nu vet jag

maggsan skrev 2009-07-31 00:59:33 följande:
    Jag brukar köpa färdig bechamelsås och färdig tomatsås som jag blandar sedan varvar jag med kvibille cheddar. Köper alltid ett kilo och river så jag har i frysen.. Det brukar bli supergott...
Svar på tråden Ostsås! vad för ost??