• AgatonsMamma

Någon mer än jag?

Finns det någon som är i liknande situation som mig?
    Det blir andra gången för mig som jag har ätit Provera+Pergotime, får blodsvar i morgon, och jag tror att jag får samma resultat som sist ''ingen ÄL''
    Min kropp producerar tydligen inga ägg, men jag har lyckats blivit gravid 1 gg, men det inträffade ett missfall i 6:e månaden.
    Läste att man inte skulle ta pergo 3 kurer på raken och mellanrummen mellan kurerna ska ske varannan månad.

Finns de någon som har svårt att bli med barn?

• Svar på tråden Någon mer än jag?
  • Moncabang

Jag har oxå tagit Provera+Pergo. Jag har vääääldigt oregelbunden mens men fick både mens och ÄL med hjälp av Pergo. Ett stort fint ägg släppte enligt VUL. Men tyvärr verkar det inte ha blivit befruktat eller så fäste det inte. Blev inseminerad med 15 miljoner spermier, men det hjälpte ju inte ändå... Verkar inte kunna bli med barn tyvärr, fast allt ser normalt ut.
    Min gyn ha sagt att jag skall äta Pergo i fyra månader på raken. Så det litar jag på.

Har du provat med ÄL-stickor?

• AgatonsMamma
    Moncabang skrev 2009-07-28 16:56:47 följande:
    Jag har oxå tagit Provera+Pergo. Jag har vääääldigt oregelbunden mens men fick både mens och ÄL med hjälp av Pergo. Ett stort fint ägg släppte enligt VUL. Men tyvärr verkar det inte ha blivit befruktat eller så fäste det inte. Blev inseminerad med 15 miljoner spermier, men det hjälpte ju inte ändå... Verkar inte kunna bli med barn tyvärr, fast allt ser normalt ut. Min gyn ha sagt att jag skall äta Pergo i fyra månader på raken. Så det litar jag på. Har du provat med ÄL-stickor?
    Ja, nä jag har inte testat dem och jag inte läst hur de fungerar, men man kanske ska läsa lite om dem, och är det som så att jag inte hade ÄL genom blodprovet i morgon och blir tvungen att sättas på en ny kur så ska jag kanske prova stickorna: värt ett försök... Känns det psykiskt jobbigt för dig att du ska äta tabletterna 4 mån på raken?
  • Moncabang

Nää det känns inte jobbigt! =) Jag är snarare lättad, då vet jag ju att jag kan få ÄL och har en möjlighet att bli gravid! Kanske det tar nästa gång istället.
    Tycker du att det känns psykiskt jobbigt?

• AgatonsMamma

Det är viktigt att du själv känner dig lättad så det är en positiv sak.
    Jag har en del personer i min omgivning som har barn eller som är med barn så jag känner en viss stress och irritation på att jag inte kan få ÄL utan att det går självmant så att säga, men blir jag tvungen att sättas på en ny behandling så är jag glad för det:)

• Moncabang

Mmm jag vet hur jobbigt det är! Har kompisar som blir gravida hur lätt som helst. Och så går det inte för mig. Alla säger att nu är du nog gravid, men så blev jag det inte nu heller.
    Vi skall nog vara glada att det finns hjälp för oss för att få ÄL. Hoppas bara att det visar att du KAN få ÄL efter blodprovet! Håller tummarna för dig!!

• mammaNena

för mig va det såhär. Jag började via landstinget i maj förra året. dom hade som regel att det va pergo varannan månad, och iom att jag inte har mens fick jag då oxå äta provera. Tog 1 kur i juni och sen tyckte dom att det va ju perfekt med sommaruppehåll. så jag tog nästa kur i september, när dom öppnade igen. Bytte till privat klinik i okt. Fick pergo+ provera november och jan. I jan när jag gjorde nytt blodprov så visade ingen äl. Och iom att jag va tvungen att ta provera innan varje pergo, så bestämdes det att jag skulle ta pergo varje månad. och iom att det inte va äl, så fick jag dubbel dos. så höll jag på fram till juni, utan resultat. så nu i augusti ska jag/vi göra ivf.

• AgatonsMamma

Håller tummarna för dig/er, Moncabang.

Jag och min sambo har oxå pratat om provrörsbefruktning: kävs de något speciellt för att man ska få göra en sådan? Har hört att dom 2 första ggr är gratis, men att man får stå för hormonsprutorna sj, stämmer de?

• Moncabang

Tack detsamma!! =)

Om det inte går med insem, två försök kvar så blir det IVF för min del oxå.
    Fast den får jag bekosta själv...

• AgatonsMamma

Och hur mycket kostar en sådan? Om man ska vara lite skämtsam sådär så vet jag att barn kostar mycket, men hur mycket kan det inte kosta innan man har hunnit dit?

• mammaNena

Det är olika i olika landsting! (så har jag sagt det ) Men HÄR får man 3 gratis försök, så vida du inte har barn (vilket vi har så för oss blir det dyrt på en gång ) Men hormonerna får man stå för själv. men där finns ju högkostnads skydd, så dom kostar "bara" 1800:-
    Sen är det nog skillnad på vad man ska ha gått igenom innan man blir placerad i kön..
    Men iom att vi ska betala själva så står vi inte i någon kö. (det är väll det enda som e possitivt med att betala själv:S)

AgatonsMamma skrev 2009-07-28 17:20:24 följande:
    Håller tummarna för dig/er, Moncabang. Jag och min sambo har oxå pratat om provrörsbefruktning: kävs de något speciellt för att man ska få göra en sådan? Har hört att dom 2 första ggr är gratis, men att man får stå för hormonsprutorna sj, stämmer de?
  • AgatonsMamma

Okej, på så sätt... Ja, då kanske det är bäst att betala själv för en sådan sak:)

• Moncabang
    Moncabang skrev 2009-07-28 17:23:49 följande:
    Tack detsamma!! =) Om det inte går med insem, två försök kvar så blir det IVF för min del oxå. Fast den får jag bekosta själv...
    För en IVF-behandling kostar det 17500 Dkr och för tre stycken 36500 Dkr. Så ca 26250:- för en behnadling och 54750:- för tre... Billigt och bra...
  • AgatonsMamma

Det kostar lite pengar med andra ord, men det kanske är värt i slutändan:)

• mammaNena

hr kostar det 23000:- för 1 försök. 17000 direkt till carlanderska och 6000 till privat gyn

• AgatonsMamma

Det är rätt mycket pengar, men man kan heller inte sätta ett pris på ett barn, jag hoppas verkligen att det fungerar för er med detta:)

Svar på tråden Någon mer än jag?