Inlägg från: Soul |Visa alla inlägg
  • Soul

Utekatter som blivit innekatter-Råd!

Mamma till gullungen skrev 2009-07-29 12:52:21 följande:

Katterna blir helt galna och stressade av att jaga en laserstråle.Därför ska man inte köpa det för att leka med katten,det finns en massa andra roliga leksaker som inte katten blir stressad av.  
    Tror jag är väldigt individuellt. Våra katter älskar laserpekaren och blir inte "galna" alls.

TS - det är inte alltid en bra idé att ta en inbiten utekatt och göra till innekatt. Har själv försökt och trots mängder med leksaker, innätad balkong och aktivering blev katten deprimerad. I det läget är det mest humana att hitta ett nytt hem till katten där den kan få gå ut. Har katten under så många år fått möjlighet att leva ut sina naturliga instinkter är det svårt för den att inte få göra det längre.

Om jag var er skulle jag försöka ge det en chans, men vara uppmärksam på hur katten mår. Den kommer att behöva mycket aktivering dagligen. Kanske en kattkompis kan vara en bra idé?
  • Soul
    MizzPiggy skrev 2009-07-31 10:39:25 följande:
    någon som vet hur man märker om katten är stressad? , förlåt TS om jag lånar din tråd lite!, men vi har nyligen fått hem en kattunge, o hon är jätteglad o busig o kelig o spinner som attan när man myser me henne, dock har jag noterat att hon andas välldigt häftigt, man ser på hennes mage att hon tar många o snabba andetag o vi blir lite oroliga, har läst att en katt normalt sett tar mellan 25-30 andetag i minuten,men de kanske gäller vuxna katter?hon e ju bara 13 veckor, kan de va därför hon andas fortare?för att hon fortfarande är bebis?
    Tror inte du behöver oroa dig över andningen, jag tycker jag känner igen din beskrivning på en av våra katter när hon var liten och hon är helt frisk. Det finns säkert flera symptom på stress, men min brors katt som varit väldigt stressad pg av flytt och ett nytt barn i familjen har tvättat sig frenetiskt, tappat päls och attackerat sin kattkompis. Om du är orolig kan du alltid rådfråga en veterinär. Kanske ni ändå ska dit för vaccinering, id-märkning eller kastrering och kan be dem titta på det?
  • Soul
    MizzPiggy skrev 2009-07-31 19:11:45 följande:
    hon tvättar sig välldigt mycket tycker vi, hon biter gärna på kläder o filtar inte så d blir hål o så men ändå, kanske de oxå är stress tecken? i övrigt är hon hur lugn o välmående som hellst, kan mysa o spinna i timmar i min eller min sambos famn, o busar o leker jättemycket med oss, hon äter bajsar o kissar som hon ska så... men inga andra udda utfall som du beskrev inget sådant här inte, behöver jag oroa mig? kommer inte kastrera/ID märka förren hon är gammal nog kommer göra båa i ett svep. ..
    Jag kan ju inte säga säkert, men om hon verkar vara välmående, äter som hon ska etc. skulle jag inte oroa mig utifrån vad du skriver. Hon är bara 13 veckor, ni har precis tagit henne från den enda trygghet hon har haft dvs hennes mamma och syskon. Hon är en bebis. Att hon biter i saker kan också vara något ni får vänja er med. Hon är som sagt en kattunge och de är busiga av naturen
Svar på tråden Utekatter som blivit innekatter-Råd!