• Alisa

Hur stor bur för en dvärgvädur (kanin)?

Min väninna ska köpa en kanin, hur stor bur behöver hon ha?

Finns några rekommenderade minimimått, så hon inte skaffar för liten?

• Svar på tråden Hur stor bur för en dvärgvädur (kanin)?
  • ThisIsMe

Det finns t.o.m regler för burstorlekar. Upp till tre kilo (kanin alltså) ska buren ha minst 0,5 kvm golvyta och kortaste sidan ska vara minst 0,5 m. Höjden ska också vara minst 0,5 m på lägsta stället. Tänk på att mäta buren invändigt!

Tyvärr är många inneburar för låga.

• ettplustack

För dvärgkaniner är 1 meter lång minimum (alldeles för litet tycker jag) Och 50 cm i takhöjd, också minimum och bredden är också 50 cm minimum enligt djurvårdsverket.'

Men jag anser att en bur på 120 cm lång, över 50 cm hög och bred är att rekkomendera för kaninens välmående.

Glöm inte att kaninen måste ha en sitthylla i sin bur, det är lag på det :)

• ThisIsMe
    ettplustack skrev 2009-07-29 10:52:29 följande:
    För dvärgkaniner är 1 meter lång minimum (alldeles för litet tycker jag) Och 50 cm i takhöjd, också minimum och bredden är också 50 cm minimum enligt djurvårdsverket.
    1 m lång behöver den inte vara så länge kortaste sidan är minst 0,5 m och ytan minst 0,5 kvm.
  • ettplustack
    ThisIsMe skrev 2009-07-29 10:55:34 följande:
    1 m lång behöver den inte vara så länge kortaste sidan är minst 0,5 m och ytan minst 0,5 kvm.
    Då har jag kanske läst fel då enligt skaf, men jag ska börja avla hermeliner som är en väldigt liten ras och då läste jag att de måste vara 1 meter lång bur och tex för belgisk jätte var takhöjden minst 70 cm och längden 1,5 meter minimum
  • Mamma till gullungen

Till babystar var står det att det är lag på att kaniner måste ha sitthylla?Jag har haft två kaniner och jag har aldrig haft sitthylla åt dom. 

• ThisIsMe
    ettplustack skrev 2009-07-29 10:57:50 följande:
    Då har jag kanske läst fel då enligt skaf, men jag ska börja avla hermeliner som är en väldigt liten ras och då läste jag att de måste vara 1 meter lång bur och tex för belgisk jätte var takhöjden minst 70 cm och längden 1,5 meter minimum
    Jag tror de skriver så för att det är enklast. Men du kan lika gärna ha en bur som är t.ex. 0,8*0,8 m, det blir ju 0,64 kvm och ingen sida är kortare än 0,5 m.
  • Tudor 05

Mamma till gullungen skrev 2009-07-29 11:20:47 följande:

Till babystar var står det att det är lag på att kaniner måste ha sitthylla?Jag har haft två kaniner och jag har aldrig haft sitthylla åt dom. 
    Kopierar paragrafen:
    "18 a § Kaniner ska ha tillgång till en hylla med tillräckligt utrymme för att
    kunna sitta på och under denna. Hyllan kan utgöras av bolådans tak. Om flera
    djur hålls tillsammans ska det finnas hyllutrymme så att alla samtidigt kan få
    plats på dessa utan att konkurrens eller aggressivitet uppstår. Hyllans yta ska
    inte adderas till den totala tillgängliga burytan vid beräkning av burstorlek."

Har inte adressen nu, men jag har länkat till "*L80 - Villkor för hållande, uppfödning och försäljning mm av djur avsedda för sällskap och hobby*" på min hemsida: www.sweetys.se, se länkar.
  • Mamma till gullungen

Okej,jag har aldrig hört att kaniner ska ha en sitthylla så jag blev lite fundersam.Jag har haft två kaniner,min syster har haft åtta kaniner och vi hade aldrig någon sitthylla till dom men det var några år sen vi hade kaniner så det kanske har blivit lag på det alldeles nyligen. 

• Tudor 05

japp, den här lagen kom upp i september i fjol eller om det var under 2007 (tiden springer ju iväg...:O )

• Alisa
    ettplustack skrev 2009-07-29 10:52:29 följande:
    För dvärgkaniner är 1 meter lång minimum (alldeles för litet tycker jag) Och 50 cm i takhöjd, också minimum och bredden är också 50 cm minimum enligt djurvårdsverket.' Men jag anser att en bur på 120 cm lång, över 50 cm hög och bred är att rekkomendera för kaninens välmående. Glöm inte att kaninen måste ha en sitthylla i sin bur, det är lag på det :)
    Detta har jag också läst, dock inte det om sitthylla.. Ska informera henne.

Tack alla för svar!! 
  • ettplustack

Jo sitthylla är väldigt viktigt och köp gärna en för stor bur än en som är precis. Även om min målsättning är att ha Tuffs ute och springa i sovrummet 1-2 timmar varje kväll (kaniner är som piggast på kvällar och nätter, de är ju nattdjur) så händer det att han inte kommer ut i bland på kvällarna, sombon stupar i säng tidigare osv och då känns det skönt att han i allafall har en stor bur. Men jag ska köpa en större till honom så fort jag bara får råd.

Svar på tråden Hur stor bur för en dvärgvädur (kanin)?