Jo, blir dom av så är det hur trevligt som helst
, Tror dock dom sätter tak på stödet. Men Oljepriserna fram till installationen kanske äter upp förtjänsten?
Vi fick ju i alla fall rot-bidrag som täckte en del av arbetet...
Mest vanliga råd , sånt jag lärde mig...
Kemin ska stämma, du ska ta in referenser på tidigare jobb. Du ska försöka ta in flertalet offerter från olika installatörer/fabrikat. Kommer de inte och tittar på befintlig installation skulle jag nog inte ta dem som seriösa (Tycker jag i alla fall gällde bergvärmen då det blev lite ny rördragning).
Jag skulle dessutom vilja att det skulle stå i offerten om bortforsling av gammal panna och oljetank (om man inte vill ligga i pannrummet i timmar själv med tigersåg/nibblingsmaskin).
Annat som ska stå är väl slut/färdigdatum för installationen. Som beställare skall du i möjligaste mån försöka hålla inne med betalningen , helst till installationen är färdig. I alla fall en betydande del till du fått den förevisad och intrimmad. Så att det inte drar ut på tiden med installationen.
Kolla om du på något sätt bör titta till skorstenen. Behöver du ett skorstensskydd då rökgastemperaturen blir lägre? Är utrustningen "P"-märkt / CE-märkt?.
Annat att tänka på är Garantier, åtaganden och eventuella serviceavtal (skriftliga överenskommelser), lovar återförsäljaren några speciella besparingar så kan man väl försöka få honom att skriva under på dem
.
Allt du och installatören kommer överens om skall ingå/uteslutas skall ner på papper.