• puss

laga mat i järngryta!

fler som gillar det??
    ikväll blir det kyckling och morötter!!

vad brukar ni laga för smaskens??

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Svar på tråden laga mat i järngryta!
  • EliLeoMa

Chili con carne blir bara gott om man lagar den i grytan. Helt annan smak - är det järnsmaken tro? Gott blir det iaf!

• Tess76

Jag lagar "allt" i min gjutjärnsgryta. Köttfärssås, korv stroganoff, alla grytor, stora köttbitar som ska kokas t ex porterstek, kotletter i sås, taco-köttfärsen...

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • puss

emaljerad elle oemaljerad?

• alvanova

har alltid hävdat att mitt fantastiska järnvärde/blodvärde har att göra med att jag flera gånger i veckan lagar mat i oemaljerad järngryta...

Brukar bli mycket grytor men också en eller annan stek, eller bräserad hel kyckling gärna med kycklinglevern i såsen, mums...

• puss

nån som har en bra kokbok??

• Tess76
    puss skrev 2009-07-30 09:19:31 följande:
    emaljerad elle oemaljerad?
    oemaljerad.
  • puss

hur gör du kotletter??

• Tess76
    puss skrev 2009-07-30 21:36:40 följande:
    hur gör du kotletter??
    Först bryner jag dom och kryddar med salt och peppar, lägger upp på ett fat. Bryner morotsbitar och lökklyftor. I med kotletterna tillsammans med lök och morötter. Häller på vatten så det precis täcker, lägger i kryddpeppar (4 st när jag gör 4 kotletter), en buljongtärning. Låter koka 1-1,5 timma, de ska bli riktigt möra och nästan falla sönder. Tar upp allt utom ett par morötter som jag mixar såsen med och har i lite grädde och soja, ev mer salt och peppar. Lägger i kotletterna igen och om man inte vill slänga löken och morötterna kan man servera dom vid sidan om. 
  • puss

åh så gott!! bra ide att mixa sådär!

Svar på tråden laga mat i järngryta!