• P ä r l a n

"Har du sökt dagisplats ännu?"

Är det verkligen en självklarhet att jag ska ha sökt dagisplats till min lilla? För MÅNGA frågar mig om detta sedan några månader tillbaka.

Min dotter är 10 månader och aldrig i livet lämnar jag bort henne snart, hon ska vara hemma tills hon är minst 3!

Vill ni andra lämna bort era barn vid tidig ålder, fine! Men SNÄLLA sluta tjata på andra att göra det!

• Svar på tråden "Har du sökt dagisplats ännu?"
  • vittra

Känner så igen mig, fick också den frågan typ tusen gånger förra sommaren, dottern är född i okt och blev alltså 1 år förra hösten. Det var ett jäkla tjat tyckte jag, men sen dog det av lite och folk i omgivningen förstod att vi ville försöka vara hemma med henne så länge som möjligt

• Clobberella

De flesta har inte möjlighet att vara hemma med sina barn så länge så de antar väl att du också blir tvungen att lämna ditt barn på dagis snart vare sig du vill eller inte.

• nyponros1

Själv har jag tvillingar som ska börja dagis i januari, de kommer då vara tretton månader. Tror inte alls att det är nån fara för barn att börja dagis när de är så små. Alla är vi ju olika!

• Maria222

Jag känner igen det där. Folk brukar alltid fråga, trivs han på dagis? Precis som om de tar för givet att han går på dagis. Till och med bvc tanten tappade ju hakan av att pojken inte börjat på dagis än, och då var han inte ens 1,5 år.

Mamma till Kevin född 0706.
  • Strawbaby

Får också frågan jämt!!!

Vår son blir två i höst och då väntas ett syskon, han kommer självklart att få vara hemma med syskonet och den som är föräldraledig. Men många verkar ha svårt att förstå det och undrar om det ändå inte är bäst att ha honom på dagis...

• Erika Ö

Jag kommer personligen låta min lilla flicka börja på dagis när hon är lite över året.. men däremot vill jag inte ha henne på ett "vanligt" dagis utan jag vill gärna ha hennes hos en dagmamma där det är max 5-6 barn. Jag tycker det är viktigt att det blir personligt om man ska lämna barnet så pass tidigt. Jag har absolut inga erfarenheter av barnomsorgen eftersom detta är mitt första barn men det är iaf det intrycket jag har fått, att det är mer personligt hos en dagmamma.

Nu till min kommentar om TS inlägg.. Jag är rent ut sagt riktigt j*vla trött på alla kommentarer hit och dit som man får som förälder! Kan inte alla få göra som dom vill med sina barn! Jag känner iaf mitt barn bäst och jag väljer helt själv hur jag gör med min dotter! Vill och kan man vara hemma så ska man väl självklart vara det! Jag tycker det är jätte bra att du ska vara hemma med ditt barn! Stå på dig vad det än gäller och passar det inte för vissa.. näää tråkigt för dom!

Varför ska det finnas saker som man bara SKA göra! Alla är inte lika! Hejjar på dig TS!

• fruis

Men kära nån, det är ju bara en enkel fråga. En annan sak om de sedan tjatar om att barnet MÅSTE gå på förskola för att inte bli underutvecklat typ men att fråga är ju bara ett sätt att föra konversationen vidare och hitta gemensamma samtalsämnen. Folk är inte tankeläsare, eller hur?

• Erika Ö
    fruis skrev 2009-07-30 10:01:29 följande:
    Men kära nån, det är ju bara en enkel fråga. En annan sak om de sedan tjatar om att barnet MÅSTE gå på förskola för att inte bli underutvecklat typ men att fråga är ju bara ett sätt att föra konversationen vidare och hitta gemensamma samtalsämnen. Folk är inte tankeläsare, eller hur?
    Du har en poäng i det du skriver.. det är ofta en fråga som bara kommer upp bara för att föra en komversation så det är säkert inget illa menat. Däremot syftade nog jag mer på dom som verkligen har åsikter om saken. Om någon skulle fråga mig nån gång så skulle jag inte ta illa upp men skulle nån tjata skulle jag bli tokig! Det är nog en fråga som kommer upp lika ofta som "är han/hon snäll" när man fått barn.. en del frågor är bara standard helt enkelt haha
  • Psyke

I vissa kommuner är det jättelånga köer för att få plats på dagis man vill ha så man kan ställa barnet i kön för att garanterat få en bra plats när det är dags. Jag vet inte hur det är i din kommun men ofta rekommenderas man anmäla barnet så fort som möjligt för att kunna välja sedan.

• vittra
    Erika Ö skrev 2009-07-30 10:05:23 följande:
    Du har en poäng i det du skriver.. det är ofta en fråga som bara kommer upp bara för att föra en komversation så det är säkert inget illa menat. Däremot syftade nog jag mer på dom som verkligen har åsikter om saken. Om någon skulle fråga mig nån gång så skulle jag inte ta illa upp men skulle nån tjata skulle jag bli tokig! Det är nog en fråga som kommer upp lika ofta som "är han/hon snäll" när man fått barn.. en del frågor är bara standard helt enkelt haha
    Håller med dig, de personer som tjatat på oss har ofta sagt när jag svarat nej att dagis är bäst för henne, att hon behöver den stimulansen, att hon behöver träffa alla dessa ungar osv osv. Som att vi gör ett dåligt val som har henne hemma längre än till 1 år.

En fråga som denna kan ibland vara oskyldig, men oftast inte. Oftast följer personens åsikter strax därefter. Annars skulle man inte ställa frågan från första början.
Svar på tråden "Har du sökt dagisplats ännu?"