• AnneVikstrand

Sjuk hund

Kort information.. Våran hund är sjuk och kommer så förbli tills den dagen hon får "anfall" och vi måste ta bort henne. Alltså hon lever ett normalt hundliv idag, aboslut inga fel på henne med mediciner och rätt kost.

Idag är hon unghund 8 månader. Hon äter HILLS special foder. 10kg/burk á 25 kr/burken. Detta blir en slut summa på 125 kr om dagen i hundmat när hon är fullvuxen. 3875 i månaden. 46500 om året.. Vetrinärerna själv säger att detta är ohållbart, för mycket pengar. Dom har lovat att hjälpa oss så vi kan framställa maten själv, men inget händer. Jag vet ju att dom egentligen inte får hjälpa oss med detta då dom SKA rekommendera och sälja HILL´s special mat. Dom lovade oss hjälp av en djur dietist.. På sätt och vis förstår jag att dom inte vill hjälpa oss.

Men vart kan vi vända oss? Vi måste komma i kontakt med någon som kan hjälpa oss med detta.

Tips och råd skulle vara gulligt..

• Svar på tråden Sjuk hund
  • Mrs Winter
    AnneVikstrand skrev 2009-07-29 18:10:48 följande:
    Kort information.. Våran hund är sjuk och kommer så förbli tills den dagen hon får "anfall" och vi måste ta bort henne. Alltså hon lever ett normalt hundliv idag, aboslut inga fel på henne med mediciner och rätt kost. Idag är hon unghund 8 månader. Hon äter HILLS special foder. 10kg/burk á 25 kr/burken. Detta blir en slut summa på 125 kr om dagen i hundmat när hon är fullvuxen. 3875 i månaden. 46500 om året.. Vetrinärerna själv säger att detta är ohållbart, för mycket pengar. Dom har lovat att hjälpa oss så vi kan framställa maten själv, men inget händer. Jag vet ju att dom egentligen inte får hjälpa oss med detta då dom SKA rekommendera och sälja HILL´s special mat. Dom lovade oss hjälp av en djur dietist.. På sätt och vis förstår jag att dom inte vill hjälpa oss.Men vart kan vi vända oss? Vi måste komma i kontakt med någon som kan hjälpa oss med detta. Tips och råd skulle vara gulligt..
    Finns det djur dietrister öht? ahr aldrig hört et.Men du får väl kontakta vet igen med din oro.
  • Drakfisk

Du kan ju gå till en annan veterinär om du inte är nöjd med din nuvarande. Finns väl inget som binder dig till en veterinär, du betalar ju för vården alldeles själv, så du väljer väl själv vem du går till.

Ta med ett papper med hundens diagnos till nästa veterinär och be om hjälp. Om du inte har ett journalutdrag som visar din hunds sjukdom kan du ringa och be om det.

• AnneVikstrand

Mrs Winter skrev 2009-07-29 18:36:47 följande:

Finns det djur dietrister öht? ahr aldrig hört et.Men du får väl kontakta vet igen med din oro.
    Ja, kanske inte en dietist, men en vetrinär som var speciellt duktig på hundfoder. Så någon form av dietist. Orolig är jag ju inte. Vi vill ha hjälp så vi kan framställa detta foder själv. Vi vet ju redan vad han får äta och inte äta. Maten ska vi kunna göra själv men vi måste ju veta exakt hur vi ska göra så det stämmer med enegier, proteiner, fetter osv. Jag förstår ju att dom inte vill hjälpa oss..

Men någon annan bör ju kunna göra det? Frågan är ju vart man hittar denne person?
  • AnneVikstrand
    Drakfisk skrev 2009-07-29 18:38:38 följande:
    Du kan ju gå till en annan veterinär om du inte är nöjd med din nuvarande. Finns väl inget som binder dig till en veterinär, du betalar ju för vården alldeles själv, så du väljer väl själv vem du går till.Ta med ett papper med hundens diagnos till nästa veterinär och be om hjälp. Om du inte har ett journalutdrag som visar din hunds sjukdom kan du ringa och be om det.
    Vilken vetrinär som helst kan inte göra detta då det är komplicerat dock. Vi har pratat med tre olika kliniker nu och en av dom kan hjälpa oss. Men vill inte. Vilket jag egentligen förstår.
  • Mrs Winter
    AnneVikstrand skrev 2009-07-29 18:40:30 följande:
    Mrs Winter skrev 2009-07-29 18:36:47 följande:
    Ja, kanske inte en dietist, men en vetrinär som var speciellt duktig på hundfoder. Så någon form av dietist. Orolig är jag ju inte. Vi vill ha hjälp så vi kan framställa detta foder själv. Vi vet ju redan vad han får äta och inte äta. Maten ska vi kunna göra själv men vi måste ju veta exakt hur vi ska göra så det stämmer med enegier, proteiner, fetter osv. Jag förstår ju att dom inte vill hjälpa oss..Men någon annan bör ju kunna göra det? Frågan är ju vart man hittar denne person?
    De enda som kan detta riktigt är väl hundfodertillverkarna.Men de lämnar väl ej ut några tips? El fattar jag galet?
  • AnneVikstrand

Mrs Winter skrev 2009-07-29 18:43:15 följande:

De enda som kan detta riktigt är väl hundfodertillverkarna.Men de lämnar väl ej ut några tips? El fattar jag galet?
    Ja, dom kan ju också. Men där lär vi ju inte få någon hjälp då som så klart vill sälja sitt foder.

Tänkte mer om det kanske fanns någon själ någonstans som vet hur man kan göra? Varifrån man kan få hjälp av någon som kan förutom vetrinärer? Vi lär ju inte vara ensamma om att ha det såhär tycker jag..
  • Mrs Winter
    AnneVikstrand skrev 2009-07-29 18:45:16 följande:
    Mrs Winter skrev 2009-07-29 18:43:15 följande:
    Ja, dom kan ju också. Men där lär vi ju inte få någon hjälp då som så klart vill sälja sitt foder. Tänkte mer om det kanske fanns någon själ någonstans som vet hur man kan göra? Varifrån man kan få hjälp av någon som kan förutom vetrinärer? Vi lär ju inte vara ensamma om att ha det såhär tycker jag..
    De enda jag vet är att man får hålla sig till de dietfoder som finna oavsett pris.
  • AnneVikstrand

Mrs Winter skrev 2009-07-29 18:46:31 följande:

De enda jag vet är att man får hålla sig till de dietfoder som finna oavsett pris.
    Ja, men nu har ju vetrinärerna sagt att vi kan göra detta själv. Men det är ju klart att dom inte vill hjälpa oss eftersom dom ska rekommendera och sälja dessa burkar.

Hur ligger det till hos privata vetrinärer, har du någon anning? Säljer dom också Hills alla?
  • Mrs Winter
    AnneVikstrand skrev 2009-07-29 18:48:14 följande:
    Mrs Winter skrev 2009-07-29 18:46:31 följande:
    Ja, men nu har ju vetrinärerna sagt att vi kan göra detta själv. Men det är ju klart att dom inte vill hjälpa oss eftersom dom ska rekommendera och sälja dessa burkar. Hur ligger det till hos privata vetrinärer, har du någon anning? Säljer dom också Hills alla?
    Varför kan ni inte köpa det specialfoder som finns? Om hunden tål det dvs? Det får ju flera göra?
  • Drakfisk

Nej alla veterinärer säljer inte Hill's.
    Majoriteten av veterinärerna är väl f.ö. privatpraktiserande? Bara för att det är ett djursjukhus (t.ex.) så betyder det ju inte att landstinget pröjsar för det

Jag skulle råda dig att ställa din fråga på något riktigt hundforum, t.ex. på alltomhundar.com/hundforum finns massor med riktigt kunniga hundmänniskor. FL är inte rätt forum för denna typ av frågor, tyvärr.

Svar på tråden Sjuk hund