• Anonym

halvt vårdbidrag

Hur mycket ligger halvt vårdbidrag på EFTER skatt?
    Någon som nyligen fått halvt vårdbidrag beviljat kanske kan svara på min fråga.
    Handläggaren på fk trodde att vi kommer få ett halvt vårdbidrag beviljat så nu är jag nyfiken på vad det ligger på.

• Svar på tråden halvt vårdbidrag
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-29 21:13:10 följande:
    Jag är sjukskriven och får ca 3.700kr efter skatt.
    Hur stort vårdbidrag får du? Får du ett halvt eller högre?
  • Anonym

Det lär väl vara ca helften, 3500kr typ.

Anonym skrev 2009-07-29 21:40:29 följande:
    Har du någon aning om vad halvt vårdbidrag ligger på efter skatt?
  • Anonym
    tillit71 skrev 2009-07-29 21:28:56 följande:
    Alltså om det är vårdbidrag det gäller så baseras det INTE på det du tjänar. Det har ingenting med det att göra utan vårdbidrag få man för det merjobb det är att ha t ex ett barn med särskilda behov.Jag får t ex 6992 kr efter skatt men det är för ett helt vårdbidrag.
    Nej, det baseras inte på lönen, men har du lön slås inkomsterna ihop och de drar mer skatt på vårdbidraget än om man inte har någon annan inkomst.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-29 21:41:01 följande:
    Hur stort vårdbidrag får du? Får du ett halvt eller högre?
    50%
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-29 21:59:08 följande:
    50%
    Så om vi får ett halvt som fk trodde så kommer vi alltså få ca 3700kr efter skatt om jag har uppfattat dig rätt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-29 22:21:38 följande:
    Så om vi får ett halvt som fk trodde så kommer vi alltså få ca 3700kr efter skatt om jag har uppfattat dig rätt.
    Det beror ju på vilken inkomst du har i grunden, min sjukpenning är ju nödvändigtvis inte det du har i ex. A-kassa eller vilken inkomst du har just nu.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-29 22:24:26 följande:
    Det beror ju på vilken inkomst du har i grunden, min sjukpenning är ju nödvändigtvis inte det du har i ex. A-kassa eller vilken inkomst du har just nu.
    Jag har ingen inkomst alls just nu arbetslös och ingen yrkeserfarenhet, studerat på folkhögskola för 3 år sen och efter det varit hemmafru och tagit hand om barnen.
    Är arbetssökande just nu, men inte så lätt att få jobb, men försöker iallafall.
  • Smuliz
    Anonym skrev 2009-07-29 22:30:03 följande:
    Jag har ingen inkomst alls just nu arbetslös och ingen yrkeserfarenhet, studerat på folkhögskola för 3 år sen och efter det varit hemmafru och tagit hand om barnen.Är arbetssökande just nu, men inte så lätt att få jobb, men försöker iallafall.
    Vårdbidrag är samma peng, oavsett om du har jobb eller inte. Det baseras INTE på inkomst, utan är samma för alla.

Vårdbidrag är väl på ca 8000kr om man får 100%, före skatt alltså.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-29 22:30:03 följande:
    Jag har ingen inkomst alls just nu arbetslös och ingen yrkeserfarenhet, studerat på folkhögskola för 3 år sen och efter det varit hemmafru och tagit hand om barnen.Är arbetssökande just nu, men inte så lätt att få jobb, men försöker iallafall.
    Har du 0kr in, så får du mer än mig i vårdbidrag efter skatt.
  • Blondie 68
    Smuliz skrev 2009-07-29 22:32:19 följande:
    Vårdbidrag är samma peng, oavsett om du har jobb eller inte. Det baseras INTE på inkomst, utan är samma för alla.Vårdbidrag är väl på ca 8000kr om man får 100%, före skatt alltså.
    Japp Det stämmer. Det baseras inte på om du har eller inte jobb. Eller annan ersättning. Tala med habiliteringen så hjälper dom dej. Vi får oxå 8000 innan skatt. Alltså fullt bidrag. Skulle tro att ett halv ligger på 4000 innan skatt. Sedan kan få andra tillägg som inte är beskattning bara.
  • Anonym

Får ett halvt vb from april i år och jag får ut 3454 kr.

• helena22

Hej

Jag får helt vårdbidrag 100% och till mig sa de att det är inkomstbaserat. Du får mindre ersättning om du har en inkomst. Jag studerar så det räknas inte som inkomst då. Får ut ca 6700:- efter skatt på vårdbidraget, hade min man ansökt om vårdbidrag så hade han fått mindre..

Detsamma gäller en vännina till mig som har vårdbidrag för två av sina barn och hon får ca 3500:- föt båda. Hon överklagade , men fk sa att det har med att hon har lön och får mindre då..

Så ts jag tror att du får ca hälften av det jag får 3500-3700..

• tillit71

Till oss sa dom att det mest ekonomiskt är att lägga vårdbidraget på den som tjänar minst i hushållet. Inte för att man får mindre om man jobbar utan att det är som med allt annat att allt man tjänar läggs ju ihop som man sen får skatta för.
    Vårdbidraget är pensionsgrundande och ska skattas som vilken inkomst som helst.

Men du får ändå t ex helt vårdbidrag även om du skulle jobba heltid på ett arbete. Men däremot så läggs inkomsterna ihop. Men så är det ju alltid men alla inkomster, inget konstigt i det alltså.

Däremot kan man också få för "merkostnader" om barnet t ex behöver ha särskild kost eller om kläderna slits mer än normalt, om barnet är våldsamt o förstör saker mm. Detta kan då "bakas in" i vårdbidraget och den summan skattar man ej för.

• Anonym (vb)

Vi har halvt vårdbidrag och får 3121kr/månad.

Svar på tråden halvt vårdbidrag