• Äldre 29 Jul 20:12
    17510 visningar
    26 svar
    26
    17510

    Arbetslös efter föräldraledighet!

    Jag är föräldraledig nu men när föräldraledigheten tar slut så kommer jag att vara arbetslös (pga att jag flyttade till annan ort under föräldraledigheten).

    Måste jag då göra slut på alla föräldraledighetsdagar innan jag "får" vara arbetslös och få a-kassa?

    Om jag till exempel är hemma med föräldraledighet tills sonen är 1 år och därefter vill börja jobba. Då ska ju jag anmäla mig som arbetslös på arbetsförmedlingen men frågan är alltså, får jag stå som arbetslös och få a-kassa för min arbetslöshet om jag har föräldrapenning kvar att ta ut?

  • Svar på tråden Arbetslös efter föräldraledighet!
  • LillaF­lamman
    Äldre 29 Jul 20:15
    #1

    Du får ha dagar kvar men du får inte begära hel FP och hel a-kassa samma dag, däremot kan du ta fp 1/4 av dagen och a-kassa 3/4 av dagen

  • Äldre 29 Jul 20:40
    #2

    så länge du inte tar ut dina föräldradagar ska det väl inte vara några problem?
    så länge du inte tar ersättning dubbelt upp för samma dag så ska det inte vara några problem vad jag förstått av fk's hemsida

  • Mialid
    Äldre 29 Jul 20:42
    #3

    Mina dagar var helt slut, men min man hade alla sina kvar när jag skrev upp mig som arbetslös efter vårt första barn. Jag fick full ersättning från A-kassan, men jag tog inte ut några föräldradagar under den perioden.

  • Äldre 29 Jul 21:37
    #4

    Aha, det låter ju iaf bra det. Jag vill inte slösa bort alla mina dagar vid den tidpunkt då jag faktiskt vill kunna jobba.

    men blir det inte muppigt om man exempelvis tar ut 3 fp dagar och står arbetslös 2 dgr i veckan. Både arbetsförmedlingen och jag vet ju att ingen kommer anställa mig 2 dgr i veckan och då lär jag väl inte få a-kassa för de dagarna?

  • Äldre 29 Jul 22:05
    #5
    Anubisa skrev 2009-07-29 21:37:36 följande:
    Aha, det låter ju iaf bra det. Jag vill inte slösa bort alla mina dagar vid den tidpunkt då jag faktiskt vill kunna jobba.men blir det inte muppigt om man exempelvis tar ut 3 fp dagar och står arbetslös 2 dgr i veckan. Både arbetsförmedlingen och jag vet ju att ingen kommer anställa mig 2 dgr i veckan och då lär jag väl inte få a-kassa för de dagarna?
    Akta dig för att göra så. Jag frågade mitt fack om det var ok och det var det men hon varnade mig för att göra så då akassan då kan annse att man inte är arbetsökande på heltid längre och då sänka din tid du har rätt att stämpla. Jag hade tänkt stämpla 75% och fp 25% men hon sa att tar man ut så så kommer dom att ändra så jag bara skulle ha rätt att stämpla 75 % ifortsättningen. Hoppas ni fattade nåt av mitt svammel.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Äldre 30 Jul 07:58
    #6
    Nalle Puh73 skrev 2009-07-29 22:05:12 följande:
    Akta dig för att göra så. Jag frågade mitt fack om det var ok och det var det men hon varnade mig för att göra så då akassan då kan annse att man inte är arbetsökande på heltid längre och då sänka din tid du har rätt att stämpla. Jag hade tänkt stämpla 75% och fp 25% men hon sa att tar man ut så så kommer dom att ändra så jag bara skulle ha rätt att stämpla 75 % ifortsättningen. Hoppas ni fattade nåt av mitt svammel.
    Ok tack för det tipset!

    Men det är ju bra muppigt det också. Visst kan de ju anse att man inte är arbetssökande på heltid för det är man ju inte. Om jag tar ut fp 25% så är jag ju bara arbetssökande för 75%. Men de borde ju inte kunna sänka ens rätt att stämpla för 100% den dag jag vill stå som arbetssökande 100%.

    Jag kan alltså bara stå som arbetslös 100% om jag ska ha rätt att stämpla för 100% i framtiden? Hur skulle det då ha blivit om jag till exempel blir erbjuden ett deltidsjobb på 50%? Då skulle jag ju måsta stämpla 50%, skulle det också kunna sänka min framtida stämpling?
  • LillaF­lamman
    Äldre 30 Jul 13:50
    #7

    Har man inget fack o ingen a-kassa så är det nog inte lika mycket problem.

    Det inte många vet nu är att man får bara vara arbetslös 90 dagar sen måste AF göra något och man blir insatt på ett program, avböjer man att gå med i programmet får man inte längre vara inskriven på AF, så kolla att det är ok att man går till en privat arbetsförmedlig med din a-kassa, Väljer man att gå med i detta program brinner alla a-kassedagar inne och för att få nya måste man jobba ihop dem, man får då ersättning från FK och ersättningen ska vara samma som från a-kassan. Detta var infon jag fick i höstas.

  • elinlo­vesjoe­l
    Äldre 30 Jul 14:01
    #8
    LillaFlamman skrev 2009-07-30 13:50:21 följande:
    Har man inget fack o ingen a-kassa så är det nog inte lika mycket problem.Det inte många vet nu är att man får bara vara arbetslös 90 dagar sen måste AF göra något och man blir insatt på ett program, avböjer man att gå med i programmet får man inte längre vara inskriven på AF, så kolla att det är ok att man går till en privat arbetsförmedlig med din a-kassa, Väljer man att gå med i detta program brinner alla a-kassedagar inne och för att få nya måste man jobba ihop dem, man får då ersättning från FK och ersättningen ska vara samma som från a-kassan. Detta var infon jag fick i höstas.
    lite off topic men viis ska det vara samma ersättning i från Akassan och i från Fk det skliljer sig nästan 2 tusen på mina ersättningar (tar visseligen bara ut 5 dagar i veckan) men det är väl ända samma eller?
    skönt att man blir insatt i ett program efter 90 dar jag har gått och varit abetslös/sjukskriven fram och tillbaka i 5 år fått lite halvjobb och sedan satt på pottkanten igen
  • Äldre 30 Jul 17:29
    #9

    Har jag förstått detta rätt:

    Om jag går med i ams program så kommer jag att behöva jobba ihop nya a-kassedagar, och om jag inte går med i programmet så kommer jag att bli avskriven från arbetsförmedligen och därmed förlora min a-kassa. Det spelar alltså ingen roll vad jag gör, jag får bara a-kassa i de första 90 dagarna alltså?

    Sen läste jag något ännu värre idag, en regeländring. Det stod att när det gäller ersättning från a-kassan så räknade man tidigare på de senaste 12 månaderna man hade arbete men nu räknas det på de senaste 12 månaderna oavsett vad man gjort. Betyder det att den a-kassa jag får efter min föräldraledighet kommer att räknas på vad jag haft i föräldrapenning och inte på det arbete jag hade innan föräldrapenningen. Jag tar ju ut bara 3 dgr i veckan så om min a-kassa räknas på den inkomst jag har nu så blir det ju ingenting jämfört med om den skulle räknas på det jobb jag hade innan föräldraledigheten. Det är ju ingen liten skillnad man talar om. Då är det ju banne mig ingen mening man är med i a-kassan.

  • Äldre 30 Jul 17:33
    #10
    Ok tack för det tipset!Men det är ju bra muppigt det också. Visst kan de ju anse att man inte är arbetssökande på heltid för det är man ju inte. Om jag tar ut fp 25% så är jag ju bara arbetssökande för 75%. Men de borde ju inte kunna sänka ens rätt att stämpla för 100% den dag jag vill stå som arbetssökande 100%.Jag kan alltså bara stå som arbetslös 100% om jag ska ha rätt att stämpla för 100% i framtiden? Hur skulle det då ha blivit om jag till exempel blir erbjuden ett deltidsjobb på 50%? Då skulle jag ju måsta stämpla 50%, skulle det också kunna sänka min framtida stämpling?
    Du kan bara stämpla en månad om du jobbar, så den jämförelsen håller inte riktigt.

    Jag var så sent som igår tvungen att skicka in till a-kassan papper på exakt vilka datum jag kommer att ta ut mina restrerande FP för att kunna få a-kassa. Lite sjukt, tyckte jag, men men. . .
Svar på tråden Arbetslös efter föräldraledighet!