• Mallemalinka

namnet Isak

Hej!
    Vad tycker ni om namnet Isak?

Jag och min man har en fyra veckor gammal pojke som vi funderar på ska heta Isak.

Tyvärr är det ett par släktingar (i 60-80-årsåldern) som har reagerat negativt på det. De har spontant reagerat på att det är ett typiskt judiskt namn och tydligen ser de det som något negativt.

Ni som gett era pojkar namnet Isak, har ni fått liknande reaktioner och/eller har ni själva judiskt påbrå?

Isak var ju det sjunde vanligase namnet år 2008 och jag antar att det inte bara är judar som får namnet?

• Svar på tråden namnet Isak
  • Bubblan2

Vår son, född nov-08, heter Isak.

Visst, det är ett judiskt namn men det är även ett gammalt svenskt namn!

Jag har många Isak i släkten, den som vi räknar som stamfader hette det och han levde i början av 1800-talet och var helsvensk och kristen och till råga på allt av gammal prästsläkt!

Nu "senast" är det min morfars far som hette Isak.

Reaktionen i släkten, på min sida, är att de är glada över att han fått det namnet. Kommentarerna har varit att äntligen är det någon som får namnet Isak.

Nä du, om ni vill ha Isak så ta Isak och strunta i vad släkten säger!
    Det är ert barn!!!

Lycka till!

• Sencha

Äsch!
    Vi hade också med Isak på förslag - för båda barnen, tror jag. Och vi har i slutändan bl.a. använt gammaltestamentliga (d.v.s. judiska) namn.

Äldsta belägget för att Isak använts i Sverige är från 1292 www.historiska.se/misc/gemensam/Nomina/nomina/

Judiska namn, som en del av kristendomen, är en del av vår historia och väletablerade i vår kultur. Inget konstigt att använda dessa namn - ens för mig som är ateist

0401 & 0807
  • Sencha

För övrigt så är det u väldigt många av våra "vanliga" svenska namn som egentligen är judiska. Förutom de mer fornsvenska som Ingvar och Tor och sånt.

0401 & 0807
  • nano

Känner till en familj med son som heter Isak och de är så oreligösa man kan bli tror jag

Jag tycker det är jättefint, om nåt så tycker jag att kan ha lite kristen klang men funkar jättebra ändå.

• Issa79

Det kommer alltid var ngn som inte är helt nöjd med namnet som man väljer. Isak är ett superfint namn. Vill ni ha det så ska ni ta det. Valet är ert. De andra får vänja sig.

• Hannajo

Om man inte ska använda ett judiskt (gammaltestamentligt) namn är det ju otroligt många pojknamn som faller bort. Tror inte det är många som tänker att Isak är ett judiskt namn, det har ju funnits i Sverige så länge. (Jag tänker dessutom förr att det är ett kristet namn, men gt i bibeln delas ju av kristna och judar.)

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • hilah

Jag tycker Isak är jättefint, men så är jag också judinna Men som de andra säger - det finns ju en MASSA judiska namn som används av icke-judar, så som Mikael, Daniel, Joel, Elisabeth, Simon, Elias, Sara etc och det är inget konstigt med det. Jag känner till exempel också en judisk Ewerth och en judisk Tor Skulle inte anta att någon är jude bara för att han heter Isak.

• Missix

Jag har en Isac som är 8 år, född -01.
    Jag är ateist och ingen har någonsin kommenterat det för att vara judiskt.

Det är ett jättefint namn!

Nu har denna raden varit tom alldeles för länge!
  • Bubblan2

Kan lägga till att jag, trots min prästsläkt, är övertygad ateist. Så är även sambon.

Just ja, äldsta sonen heter Markus...

• nickname

Det är ett jättefint namn (som precis som någon annan skrev även är ett gammalt svenskt namn). Några av mina "förfäder" hette det och vi hade möjligen tänkt döpa en ev son till detta - om vi får någon!

• Lalalong

Jag tycker Isak är väldigt fint!!

• Mallemalinka

Tack för alla kommentarer!

Jag vill gärna höra fler åsikter om namnet Isak och om det kan vara en nackdel med ett judiskt klingande namn, med tanke på fördomar och sådant.

Jag har inga sådana fördomar och tycker att Isak är fint.

• Vilda musen

Hej TS! Isak är idag ett helt neutralt namn och vi funderade på att använda det själva, liksom Lucas, Simon, Sara mm. Vi är inte med i svenska kyrkan ens en gång för vi är inte troende på ngt sätt men våra barn har gamla vackra hebreiska namn!

• hilah
    Mallemalinka skrev 2009-07-30 20:49:39 följande:
    Tack för alla kommentarer!Jag vill gärna höra fler åsikter om namnet Isak och om det kan vara en nackdel med ett judiskt klingande namn, med tanke på fördomar och sådant.Jag har inga sådana fördomar och tycker att Isak är fint.
    Eftersom varken judar eller kristna eller ateister antar att en Isak är jude (förutom om ni skulle råka heta Goldstein eller något liknande) behöver du ju inte oroa dig för eventuella fördomar. Och om någon mot förmodan skulle tro han är jude (låter som om det vore värsta bördan ) så är det väl bara att säga att han inte är det. Men jag har mycket svårt att tro att någon skulle reagera. Förutom dina släktingar då.
  • Alexi

Om vår dotter hade varit en pojke hade han hetat Isak. Och jag har aldrig tänkt tanken att det skulle vara ett judiskt namn men hade jag gjort det hade ju det bara varit en extra fin grej.

• hilah
    Alexi skrev 2009-07-31 09:14:03 följande:
    Om vår dotter hade varit en pojke hade han hetat Isak. Och jag har aldrig tänkt tanken att det skulle vara ett judiskt namn men hade jag gjort det hade ju det bara varit en extra fin grej.
    Det värmer att läsa ditt inlägg
  • Smuhlan

våran lillkille föddes 14 december 2008 o han heter Isaac... har fått frågan om vi har kopplingar till jerusalem eftersom vi har den stavningen på namnet, vilket vi inte har, har även fått fråganom jag vet namnets bibliska betydelse, vilket jag inte heller visste, men vet nu. Isaac var enlgit biblen abrahams son (som abraham fick då han var 200 år)...

Men jag har inte upplevt reaktionerna som negativa, utan mest för att folk varit nyfikna. Jag har alltid gillat namnet och stavningen tycker jag är vacker, dessutom passar våran son i att heta det:)

Fick liknande frågor när vi namngav våran dotter, Smilla...:) 

• Lejonmamman

men gud, om ni gillar namnet så döp honom till Isak!!!!
    Strunta i gamla släktingar, det är ni som bestämmer.

• jweiler

Jag gillar namnet Isak (fast helst med engelsk stavning Isaac) och hade funderingar på om jag skulle få en pojke att han skulle heta det.

Tänker på en av mina favoritförfattare Isaac Asimov, och absoult inte på att det är judiskt.

Svar på tråden namnet Isak