• Anonym

Mens i 14 dagar...

Jag har ätit ppiller i 11 år (sedan jag var 15), men bestämde mig i vintras för att sluta.

De första menserna kom som dom skulle, men de senaste har börjat tidigare och tidigare. Enligt min "normala" menscykel så skulle mensen komma imorgon.
    Men redan för en vecka sedan (torsdagen) så började jag blöda lite smått. Har blött så mycket så att jag varit tvungen att använda binda.
    Ikväll fick jag en mensvärk från helvetet, och nu forsar blodet, så jag antar att det är den "riktiga" mensen som kommit igång nu.

Det gick 16 dagar som var "mensfria" mellan perioderna.

Det är verkligen inte roligt det här, mitt sexliv blir lidandes, och det är inte kul att ha mens i två veckor och sen bara ha två "fria" veckor..

Har ingen aning om när jag har äl, eller om jag ens har det?

Kan det ta så här lång tid för kroppen att återställa sig efter långvarigt ppillerätande?

Har pratat med min mamma, och hon sa att hon hade det likadant när hon var i min ålder.

Ska ringa till gyn, men behövde få skriva av mig lite...

• Svar på tråden Mens i 14 dagar...
  • Anonym

Jag har mens i ca 6 - 7 dagar .. Bara för att jag har kopparspiral, i normala fall har jag bara mens i 4 dagar. Skillnad är det! Så förstår hur det känns, sexlivet påverkas enormt ja, jag tror ändå du kan göra något åt det. Visste faktiskt inte ens att man kunde ha mens i 14 långa dagar, men .. Prata med gyn & hoppas att det löser sig!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-30 00:51:00 följande:
    Jag har mens i ca 6 - 7 dagar .. Bara för att jag har kopparspiral, i normala fall har jag bara mens i 4 dagar. Skillnad är det! Så förstår hur det känns, sexlivet påverkas enormt ja, jag tror ändå du kan göra något åt det. Visste faktiskt inte ens att man kunde ha mens i 14 långa dagar, men .. Prata med gyn & hoppas att det löser sig!
    Jag visste inte heller det, men antar att jag kanske har väldigt rikliga spottings, men för mig är dom detsamma som mens, eftersom jag blöder så pass mycket.
    Eftersom jag ätit ppiller i så många år, så känner jag ju inte alls min kropp när det gäller det här...
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-30 00:38:46 följande:
    Jag har ätit ppiller i 11 år (sedan jag var 15), men bestämde mig i vintras för att sluta.De första menserna kom som dom skulle, men de senaste har börjat tidigare och tidigare. Enligt min "normala" menscykel så skulle mensen komma imorgon.Men redan för en vecka sedan (torsdagen) så började jag blöda lite smått. Har blött så mycket så att jag varit tvungen att använda binda.Ikväll fick jag en mensvärk från helvetet, och nu forsar blodet, så jag antar att det är den "riktiga" mensen som kommit igång nu. Det gick 16 dagar som var "mensfria" mellan perioderna.Det är verkligen inte roligt det här, mitt sexliv blir lidandes, och det är inte kul att ha mens i två veckor och sen bara ha två "fria" veckor..Har ingen aning om när jag har äl, eller om jag ens har det?Kan det ta så här lång tid för kroppen att återställa sig efter långvarigt ppillerätande? Har pratat med min mamma, och hon sa att hon hade det likadant när hon var i min ålder. Ska ringa till gyn, men behövde få skriva av mig lite...
    Det där är jätte olika för alla människor.
    Jag har också haft mellanblödningar samt riktig mens efteråt, efter att ha slutat med p-piller.
    Prata med en gyn, så kan de säkert ta lite prover på dig och reda ut vad som inte står helt rätt till.
    Lycka till!
  • Mamma matte hustru

Det kan ta upp till 6 månader innan kroppen reglerat sig efter p-piller...

• CC Priority

Det är viktigt att du kontaktar din gyn. så klart.

Jag hade liknande menstuationer som du har beskrivit och det tog några år tills jag fick en diagnos genom en laproscopy(titthålsoperation).. please excuse me because my swedish writing skills need serious work.

Men det finns många orsaker till att du blöder länge och att det är smärtsamt. En av många metoder de anvande på att minska blödningen var att ge mig mängder av p-piller som jag blev aldelles för sjuk av. Var inte oroligt och se till att du får en tid så fort som möjligt och skriv ner hur langedet har varit så och hur det var förr., och att din mor hade det liknande.. det är lätt att glomma viktiga detaljer när man val står där med en inte så kul undersökning.

Lycka till o jag hoppas att du får en enkel lösning

• Anonym

TS, jag tror att din kropp håller på att reglera sig eller vad man ska säga. Det är ju en massa hormoner i omlopp just nu! Din kropp måste ställa in sig. När man äter p-piller är det massa hormoner i spel, samma sak när man slutar.

När jag åt mini-piller hade jag som lite mens, varje dag i 3 månader! Var inte så gammal då, men fattade att ngt var fel... bytte piller då och det blev bra.

• Anonym

Till de som inte trodde man kunde blöda 14 dagar i sträck jag blöder alltid mellan 9-14 dagar..

Svar på tråden Mens i 14 dagar...