• Nadji

Kräkningar av blutsaft och vitamintabletter?

Hej,
    Det här är problemet:
    På fastande mage tog jag precis min andra dos blutsaft (tog den första innan middagen i förrgår utan problem) men nu kräktes jag upp den på direkten. Det här händer också om jag tar mitt vitaminpiller "ACO: Kvinna" tillsammans med frukosten eller om jag har glömt att ta det under dagen och istället tar det innan jag går och lägger mig och då bara med vatten. Extremt osmart vet jag nu. Det verkar som om att min kropp inte kan bryta ner preparaten ordentligt - eller så måste jag ha en halvtom och inte en heltom magsäck när jag tar de. Jag är i vecka 13 och trodde att kräkningar och illamående skulle avta nu...

Och nu till frågorna:
    1. Är det någon annan som har erfarenhet av det här?
    2. Varför är det så bra att ta blutsaft det första man gör på morgonen? 3. Tar kroppen upp järnet med sämre effekt om jag gör det senare på dagen, t e x 30 min innan lunch eller middag?
    4. Och en till järnfråga på det, när min bm mätte mitt hb hade jag 126 och allt var bra, men sen ringde de och sa att jag hade lågt värde i mina depåer och behöver ta extra järnpreparat. Vad är skillnaden mellan ens hb-värde och depåvärde?

Mycket tacksam för tips och svar!

• Svar på tråden Kräkningar av blutsaft och vitamintabletter?
  • Lisa76

Hej! Jag har också kräkts på morgonen efter att jag har tagit vitaminer och dyl på fastande mage, eller i samband med frukosten. Tog ett tag att komma på vad problemet var och då var jag INTE gravid. Testa att ta vitaminer en stund efter frukost eller på kvällen, då fungerar det för mig.

Kram Lisa

• Zinzie

1. Är det någon annan som har erfarenhet av det här?

Det är jättevanligt!

2. Varför är det så bra att ta blutsaft det första man gör på morgonen?

Det är inte bättre att ta det då, utan ta det när det funkar. Det enda som är garanterat uselt är om du kräks upp järnet!

3. Tar kroppen upp järnet med sämre effekt om jag gör det senare på dagen, t e x 30 min innan lunch eller middag?

Nix, ta den precis när du vill. Om du får i dig c-vitamin samtidigt är det jättebra.

4. Och en till järnfråga på det, när min bm mätte mitt hb hade jag 126 och allt var bra, men sen ringde de och sa att jag hade lågt värde i mina depåer och behöver ta extra järnpreparat. Vad är skillnaden mellan ens hb-värde och depåvärde?

Du har en järndepå som kroppen använder för att göra mer blod. Om den är väldig låg innebär det att det väldigt snart kommer vara slut på järn och då kommer kroppen få problem att göra mer blod. Då kommer ditt hb sjunka. Dvs, järndepån är det kroppen tar av för att göra hemoglobin vilket är det som mäts för ditt hb-värde.

• Nadji

Åh toppen! Tack för så enkla svar!
    Jag ska ge blutsaften en ny chans :D

Svar på tråden Kräkningar av blutsaft och vitamintabletter?