• Mollly

Erfarenhet av bröstpumpen medela harmony

Jag köpte en bröstpump igår av märke medela harmony. någon som har några erfarenheter av den? jag provade den igår. men hur jag än pumpade så fick jag inte ut mer än 50 ml dom gångerna jag provade. hur länge ska man behöva pumpa för att få ut en större mängd?

hur fungerar det med ersättning? kan man ge det någon gång då och då? som nu när vi ska upp till min mamma hade vi tänkt gå ut och äta. och att tösen skulle vara hos min mamma då. det blir ett par timmar. kan man ge ersättning då? om jag inte lyckas pumpa ut tillräckligt med mjölk?

• Svar på tråden Erfarenhet av bröstpumpen medela harmony
  • KickiÖ

Mängden mjölk du får ut när du pumpar har inget med vilken typ av pump du anväder. Det är skillnad på när bebisen suger o när du pumpar. Man släpper ifrån sig mjölken mkt lättare när bebisen suger, det beror på hormonet oxytocin, "kärlekshormon". Det saknas när du pumpar. Pröva att sitta med bebisen nära dig nästa gång du ska pumpa, det kanske får utdrivningsreflexen funka bättre. Att vara ihärdig med pumpen brukar hjälpa. Lycka till!

• caln

Jag har en sådan pump och den är jag väldigt nöjd med. Du kan inte räkna med att få ut samma mängd när du pumpar som barnet får ut när det ammas. Men sitt skönt, slappna av och massera lite runt bröstet samtidigt som du pumpar. Kan ta ca 15-20 min att pumpa ett bröst noggrant. Klart du kan ge lite ersättning vid behov. Använd då gärna en flaska med stor dinapp som liknar bröstet.

• Michas

Det är en mkt bra pump så inga problem där. Du kan påverka mängden genom att ha bebisen nära t.ex i famn eller invid, titta på ett foto på bebisen, tänka på bebisen, amma på det ena bröstet och pumpa på det andra samtidigt, alternativt låta bebisen suga en pyttestund för att få igång produktionen, vissa tider på dygnet har du också mer / mindre mjölk än andra..

Du kan ju pumpa ut dagen innan ni ska ha barnvakt och frysa mjölken, det lär ju bli en hel del då.

• Mollly

ok. då får jag fortsätta att pumpa på. ska prova att ha tösen intill mig nästa gång.

• MiniFröberg

Om du ammar ett bröst per tillfälle är mitt tips att pumpa det andra samtidigt som du ammar. Då får du hjälp med utdrivningen.

F.ö. tyckte jag den pumpen var helt suverän, tills den slutade fungera och vaccumet försvann efter ett par veckor. Hoppas din håller!

• Mollly

jag provade att pumpa samtidigt som jag ammade idag på morgonen. då fick jag ut 50 ml rätt fort. men sen kom det inte mer. provade igen för en liten stund sen, men då kom det typ inget.

• Castle

jag tror att det var den pumpen jag hyrde på amningscentralen med mitt första barn, när mitt barn inte kunde amma några dagar pga sår i munnen. Men jag fick inte ut en droppe tyvärr, fick handpumpa istället.

• Happymom
    KickiÖ skrev 2009-07-30 18:35:43 följande:
    Mängden mjölk du får ut när du pumpar har inget med vilken typ av pump du anväder. Det är skillnad på när bebisen suger o när du pumpar. Man släpper ifrån sig mjölken mkt lättare när bebisen suger, det beror på hormonet oxytocin, "kärlekshormon". Det saknas när du pumpar. Pröva att sitta med bebisen nära dig nästa gång du ska pumpa, det kanske får utdrivningsreflexen funka bättre. Att vara ihärdig med pumpen brukar hjälpa. Lycka till!
    Nja, det där stämmer inte riktigt. Med sjukhusets elektriska monsterpump fick jag ut nästan hur mycket som helst. Den går ju att ställa in också. Jag har en Avent bröstpump och lyckas bara få ur ca 40 ml efter mycket jobb med den. Mjölkar jag med bara händerna kommer det mycket mer, så det gör jag nu. Lite oskönt bara, så jag ska försöka testa en annan pump.

Sälj din pump Molly och testa en annan. Många hittar en som funkar. Onetex har en handpump som går att ställa in. Jag tror att jag ska köpa en sådan.
  • Mollly

Detta är inte aktuellt längre. :) Dottern är över året nu. Så ingen ammning här.. Men tack iaf.
    Ang hyra från sjukhuset. Jag kollade upp det förra året och det var svin dyrt.

• Happymom

Haha, ja, det ser jag ju nu, tiden alltså.

Ja, det är rätt dyrt att hyra, men effektiva är de....

• Pie de limon

Älskar den pumpen!
    Provat andra (Avent, apotekets) men den är den  enda som funkar för mig...

Tillägg dock att jag bara kan pumpa vänstra bröstet. Får aldrg ur nåt ur höger oavsett hur fullt det är... 

• Pie de limon

Ha, ha .. såg nu tt det var inaktuellt

Svar på tråden Erfarenhet av bröstpumpen medela harmony