• prinsesstårtan

Trädgårdsintresserade?

Hej!

Jag har alltid gillat blommor men tidigare bara haft en balkong, nu i vintras flyttade vi till hus och även om vår tomt inte är klar än så har trädgårdsintresset vuxit till sig och tenderar att bli stort och långvarigt. kan dock inte så jätte mycket om trädgårdar utan tycker det vore kul om vi kunde bli ett gäng som kunde prata blommor och buskar, ge tips och råd samt ställa frågor.....

man måste ju naturligtvis inte ha en egen trädgård för att hänga på! Bara man tycker det är kul......

• Svar på tråden Trädgårdsintresserade?
  • BymBym

Här är också en som börjar bli intresserad av sin trädgård

• mammaflickan

Jaha, här är en till. Vi flyttade också till trädgård i vintras, o har haft en underbar vår o sommar här!! Ville först se va som redan fanns här (gammelgård från 1800talet) så har därför inte gjort nåra bautaprojekt i år.
    Fick ett litet växthus av sambon, har tomater o gurkor där, samt har ett par små potatland.
    Gjorde en liten rund blomkulle med dahlior o eterneller, satte också rododendronen däri, jättelyckat, älskar den kullen!!
    I trädgården fanns syren, flux, malva, pilaktiga buskar, vinbär, o nåra andra oidentifierade buskar med lila blommor på. En gammelros, vit. Äppel körsbär o päronträd, men de mår inte bra snyft.
    Jag kompletterade rabatterna med zinnior eterneller solrosor o eldblommor. Och lavendel ett par olika sorter.
    Kommit fram till att supersatsa på zinnior nästa år, de är underbara o skräpar inte till sig utan har blommat fint hela tiden. Ska ha limegröna såna också nästa år.
    Gud va jag babblade på, men ni kan väl också berätta lite hur ni har det o va ni har för planer för nästa år? Jag älskar blommor, så mycket så det är löjligt nästan. Dofterna o färgerna, man känner livet i sig!

• BymBym

Vår trädgård var inte skött så vi har fått börja om känns det som. Mitt största bekymmer just nu är grannens kompost. Den står alldeles vid tomtgränsen. Som tur är kommer ett Gunnebostängsel upp och då kommer jag kunna plantera någon sorts klängväxt. Men vilken???

• Fru X

Hakar på här.

Haft vår trädgård i 20 år, den var nedprioriterad under många år när vi var fotbollsföräldrar, intresset fick åter blomma upp för ca 5 år sedan.

Har trädgård zon 4 enl kartan. Lavendel (zon3) går ok. Rosor måste vara minst zon 5 för att övervintra hos mig. Rullstensås = SANDjord
    Tomten lutar Nord-ost vilket gör att allt är ett par veckor senare är normalt. Det gör inget, då hinner man "ladda" ordentligt på våren

Har två ganska stora perennrabatter (vill ha "allt") och en mindre.
    Håller på att göra ett blommande buskage i en slänt (flerårsprojekt)
    Håller på att skapa familjeträd äpple o pärom medelst ympning
    Har hallon körsbär vinbär
    Odlar inga grönsaker

• Fru X
    BymBym skrev 2009-07-30 23:06:59 följande:
    Vår trädgård var inte skött så vi har fått börja om känns det som. Mitt största bekymmer just nu är grannens kompost. Den står alldeles vid tomtgränsen. Som tur är kommer ett Gunnebostängsel upp och då kommer jag kunna plantera någon sorts klängväxt. Men vilken???
    humle vildvin klematis
  • BymBym

Fru X skrev 2009-07-30 23:17:05 följande:

humle vildvin klematis
    Är inne på vildvin men funderar på om den drar iväg för mycket. Humle hörde jag kunde ge allergiska reaktiomer. Klematis, är inte den känslig. Växtzon 5

Visst är det härligt med växter?!
  • BymBym
    FrökenR skrev 2009-07-30 23:22:34 följande:
    www.odla.nu är en bra sida tycker jag.
    Har försökt där, men får inga svar. Annat är det med FL
  • FrökenR

Vår granne har en 2,5 m hög och 6 m lång kompost precis vid tomtgräns som faller ner på vår tomt. Vi har bett honom att gräva ur den en gång men inget har hänt. vi har istället lagt en stenmur 0,5 m in på vår tomt och ska plantera syréner bakom stenmuren. Allt skräp som faller ner på vår tomt åker genast tillbaka in på hans tomt.

• BymBym
    FrökenR skrev 2009-07-30 23:30:35 följande:
    Vår granne har en 2,5 m hög och 6 m lång kompost precis vid tomtgräns som faller ner på vår tomt. Vi har bett honom att gräva ur den en gång men inget har hänt. vi har istället lagt en stenmur 0,5 m in på vår tomt och ska plantera syréner bakom stenmuren. Allt skräp som faller ner på vår tomt åker genast tillbaka in på hans tomt.
    Vår granne har bara en liten typ tunna. Han frågade om det var ok men det var innan jag visste hur FUL den var. Men en klängsterväxt kommer lösa problemet för oss

Smart lösning!
Svar på tråden Trädgårdsintresserade?