• Anonym (ARG!)

Vad f-n är fel på hur min sambos reagerar?

Jag orkar snart inte med dessa sjuka reaktioner och sättet min sambo behandlar mig på. Problemet är detta, när han gör eller beter sig på sätt som sårar eller gör mig ledsen är påföljande reaktion hos honom att göra allt värre. ANtingen genom aggressionsutbrott eller att driva grälet vidare trots att han någonstans måste inse att han gjort fel. 

Detta får mig att tappa tron på att vårt 6-åriga förhållande någonsin ska fungera då den enda lösningen är att jag inte visar min ilska och lägger band på mig vilket inte känns något vidare för självkänslan.
    Det kan vara att han går på krogen och dricker öl istället för att komma hem efter jobbet som planerat, istället för att då komma hem när jag är arg stannar han ute till sent eller tills pengarna är slut.
    Eller för att ta ett exempel nu inatt. Jag ville sova vid 24 men han sitta uppe och lyssna på  musik i hörlurarna. Vaknar av att det skramlar och för liv i köket vid 2.30, han är uppe och gör smörgåsar och har tappat något. Istället för att gå till mig och säga förlåt, somna om du, istället börjar han skrika -Fan! Jag visste det! Nu är allt förstört!! 
    Behöver jag säga att jag blev klarvaken och inte kunde somna om? Försökte ta upp detta nu på morgonen och bråket är bara ett faktum. 
    Vad är "felet"? Någon som känner igen situationen från någon sida? 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-30 12:19
    Jag menar sambo - är så arg att jag inte kan stava.

Du som är som min sambo - jag är lika intresserad av ditt svar!
  • Svar på tråden Vad f-n är fel på hur min sambos reagerar?
  • Anonym (ARG!)

Det han menar blev "förstört" är väl att han lovade att jag skulle få sova men han slamrade så jag vaknade.

Ja, jag har frågat honom varför han reagerar så och hans svar är "-Jag vet inte."
    Han blir väldigt lätt aggressiv när något går emot honom. Det kan vara nästan vad som helst. Problemet är att när han gör något som går ut över mig, antingen av misstag som inatt eller via ett medvetet val (trots att han vet att det strider mot vad vi kommit överens om), då reagerrar han med att rikta ilskan mot mig istället för att säga förlåt eller trösta. 
  • Anonym (ARG!)
    Anonym skrev 2009-07-30 12:09:22 följande:
    Min sambo är exakt likadant. jag har varit tillsammans med honom i 10år och jag har ingen lösning.
    Har du försökt ta upp det? Ja, jag gissar du har utan framgång. Har han någon kommentar till sitt beteende? 
    Jag anser det är så egoistiskt och brist på empati. 
  • Anonym (ARG!)
    Anonym skrev 2009-07-30 12:14:53 följande:
    Anonym (ARG!) skrev 2009-07-30 12:13:30 följande: ja det var just det jag reagerade på, att HAN väcker DIG och sen blir arg på DIG för det, skum reaktion och lite omogen.
    Ja det är som att se en 9-åring in action.
    Det är en så vidrig situation att hamna i jämt, känns så respektlöst! Detta gör att minsta lilla konflikt kan dra ut på flera dagar. Ja, om jag inte väljer att "svälja" vilket känns piss för självkänslan. 
    Finns du som är på min sambos sida? Som kan förklara eller ge råd hur i he man ska "dyrka" upp detta? Han vägrar gå i parterapi, har testat några gånger. 
  • Anonym (ARG!)
    Anonym (Annie) skrev 2009-07-30 12:19:17 följande:
    Anonym (ARG!) skrev 2009-07-30 12:18:17 följande: Det är inte parterapi ni behöver i första hand - han behöver själv gå i terapi!!
    Anonym (Annie) skrev 2009-07-30 12:16:39 följande:
    Anonym (ARG!) skrev 2009-07-30 12:13:30 följande: Säg till honom att han måste gå en kurs i anger management eller terapi, annars står du inte ut och förhållande kommer inte att hålla. Stå på dig för han behöver uppenbarligen hjälp - kanske han förtränger massa jobbiga saker eller vad som helst - något är det som inte stämmer och HAN måste jobba på det!
    Ja det är han som har problem. Många problem i barndomen med alkoholiserad far som mamman skilde sig från och nu lever som en jäkla demon efter hjärnblödning på ett hem. Han har satt gubben på någon piedestal istället för att ta itu med allt skit han orsakat honom + resten av familjen. De ses aldrig. 
    Han kommer aldrig gå i terapi är jag rädd. Ibland har han varit inne på det men sen kommer alla ursäkter om hur han blev traumatiserad då hans mamma tog honom till någon slags klinik i mellanstadiet där han påstår sig blivit inlåst och lämnad ensam. Jag tror mycket sitter där och tar jag upp det börjar han antingen grina eller blir aggresiv. Så ja, han behöver definitivt tala med någon. 
  • Anonym (ARG!)
    Anonym (älskarminman) skrev 2009-07-30 12:15:38 följande:
    Låter ju inte som en sund relation, tyvärr!!
    Nej, det är inte den insikten jag behöver få. Jag behöver råd. 
  • Anonym (ARG!)
    Anonym skrev 2009-07-30 12:34:41 följande:
    Jag tycker faktiskt inte alls att detta är ett mysterium. Han hade lovat dig att du skulle få sova och sedan tappade han något så du vaknade, alltså en olyckshändelse, men hur reagerar du på det? Genom att bli arg och sur för att han väckt dig? Du kräver att han ska komma in och be om ursäkt, varför då? Det var ju en olyckshändelse. Du borde väl kunna tänka att det var det och sedan somna om? Jag tror att han är under ganska mycket press från dig att int göra dig sur och arg, och att han trippar ganska mycket på tå för dig. Om du försöker med att inte bli sur på allt han gör (som går emot det du vill att han ska göra) så kommer han förmodligen också att reagera annorlunda. Du kan inte ändra på honom, men du kan ändra på dig själv. Oftast agerar inte en person i ett vaacum utan deras reaktioner beror på hur de uppfattar världen omkring sig.
    Nej. Jag vaknade av att han skrek i köket. Hade han tappat saker och bara plockat upp och fortsatt äta sin macka hade jag somnat om. Jag blir inte arg över en olyckshändelse. Nu gjorde han mig ledsen och arg genom att gapa och skrika, dvs förvärra allt. 
    Jag har försökt att inte reagera men det spelar ingen roll. Tycker du jag ska knipa och vara tyst i fall där han tex sätter sig och super trots att vi kommit överens om att detta är ett problem? Att jag ska vara tyst när han ljuger eller sviker ett löfte? Vara tyst och svälja när han sparkar sönder dörrar eller annat här hemma? 
  • Anonym (ARG!)
    Anonym skrev 2009-07-30 12:16:34 följande:
    ja jag har tagit upp det. Han är likadan mot barnen. Sover barnen kan han slamra och ha sig så de vaknar. Jag blir galen men han svarar bara med att bli arg. Om han ska gå upp tidigt t.ex smäller han i skåp och i dörrar och pratar högt för sig själv.
    Talar för sig själv, känner igen det. Det är som om han anser att hela världen är emot honom. 
  • Anonym (ARG!)
    Anonym skrev 2009-07-30 12:29:32 följande:
    det låter som mig fast jag är kvinna då. Men har fått diagnos adhd när lilla minsta går emot mig går allt emot mig. Jag kunde brusa upp för lilla minsta och bli helt förbannad. Nu får ja medicin och kan kontrollera mig mer. Dessutom har jag svårt att bryta mitt mönster och får även hjälp med det mår mycket bättre idag dock så tog detta kol på min och mitt ex relation
    Jag tror han har adhd. Tror det var det som orsakade problem i hans barndom också, han fick byta till specialskola. Det + hans fars alkoholmissbruk. 
    Han vill inte veta av det och det är så synd för jag anser inte det är något konstigt eller något att skämmas över och jag tror det finns hjälp att få som i ditt fall tex!
  • Anonym (ARG!)
    Anonym skrev 2009-07-30 12:51:35 följande:
    Nej, jag missade inte det. Men jag tillhör inte de som med kvasi-psykologi försöker hitta alla orskar i barndomen. Även om han är påverkad av sin barndom så är det långt mycket troligare att det är något som händer idag som ligger bakom hans beteende. Det kan vara stress, att han är utarbetad, att han reagerar på hur TS är mot honom eller tusen andra orsakar som inte har något att göra med att hans pappa var alkoholist exempelvis. Till TS: Varför gör du inte slut? Om han är ett så stort problem och beteer sig så oacceptabelt, varför är du ihop med honom? Anonym (Annie) skrev 2009-07-30 12:37:01 följande:
    Han beter sig såhär oavsett hur jag eller tillvaron är. Sen kanske han inte skulle bli lika arg om jag inte reagerade tillbaka över hans hans utbrott efter incidenter, men det är inte ett alternativ att en människa är envåldshärskare i ett förhållande och beter sig illa. 
    Ja, att bara göra slut är tydligen så lätt enligt många. För mig är det inte det och då hade jag aldrig ställt denna fråga. Jag älskar honom men detta söndrar något enormt. 
Svar på tråden Vad f-n är fel på hur min sambos reagerar?