• Cryon

    Ensamstående pappa - adoptera

    Jag är en singel man på 34 år.
    Just nu är det mycket information och diskussioner om hur man går tillväga som ensam kvinna för att bli förälder. Jag har inte läst om vilka möjligheter det finns för oss ensamma män.

    Min dröm och längtan ligger i att adoptera en flicka i 8-10 års åldern från Kambodja eller Thailand.

    År 2006 var det endast 1 ensamstående man som adopterat, men fler var på gång att visa sitt intresse. Är det någon som vet hur det har gått i utvecklingen av detta?
    sydsvenskan.se/sverige/article173819/Nu-vill-ensamstaende-man-adoptera.html

  • Svar på tråden Ensamstående pappa - adoptera
  • Sofus
    FIame skrev 2009-09-12 18:03:04 följande:
    Surrogatskap kan du ta i Ryssland eller Ukraina. Kostar en del, men du kan ju ta lån på banken.
    ????????
  • ChinChin

    Bara så du vet: Det kommer väldigt få flickor från Thailand, om du var påläst borde du veta detta. Från Thailand kommer nästan bara pojkar.
    Hälsningar, en Thaimamma

  • Penapöna

    Just nu finns det faktiskt ett barn på barn söker föräldrar där även ensamstående män kan ansöka om. Så om TS är allvarligt intresserad av att adoptera så passa på att kontakta AC nu.

  • Xsa

    Att få medgivande i åldersspannet 8-10 år är extremt svårt. Ännu svårare för en ensamstående. Du har rätt attt bli utredd för medgivande. Först måste du gå på utbildning för blivande adoptivföräldrar.

  • Cerdrica
    Xsa skrev 2009-09-17 12:50:54 följande:
    Att få medgivande i åldersspannet 8-10 år är extremt svårt. Ännu svårare för en ensamstående. Du har rätt attt bli utredd för medgivande. Först måste du gå på utbildning för blivande adoptivföräldrar.
    Fast numera är ju alla medgivande ålderslösa. Vi har ett sådant medgivande, alltså, vi fick godkänt för att adoptera ett barn helt enkelt.
  • Xsa

    Haha, det märks att det är länge sedan jag adopterade. JAg tänkte inte på det, men nu när du säger det. Så var det ju

  • brownie79
    villsågärna38 skrev 2009-09-12 18:02:11 följande:
    Riktigt vidrigt att läsa TS. Får också rysningar som Cerdrica....
    Håller med! Det första jag tänkte om TS och detta inlägg kan ni nog gissa er till!
  • dojence

    Hm tycker nog att ni hoppar på ts lite väl mycket. Om det hade varit en ensamstående kvinna som önskade sig en flicka istället, hade ni då tänkt annorlunda? Sedan är det sjukt att man som ensamstående man inte har samma rättigheter att adoptera, varför inte?
    Ett man kan väl ta hand om ett barn lika väl som en ensamstående kvinna...

  • Cerdrica
    dojence skrev 2009-10-04 16:35:16 följande:
    Hm tycker nog att ni hoppar på ts lite väl mycket. Om det hade varit en ensamstående kvinna som önskade sig en flicka istället, hade ni då tänkt annorlunda? Sedan är det sjukt att man som ensamstående man inte har samma rättigheter att adoptera, varför inte?Ett man kan väl ta hand om ett barn lika väl som en ensamstående kvinna...
    Ja, jag hade reagerat på en singelkvinna som ville ha ett barn från ett specifikt land i en specifik ålder. Barn är ju barn liksom, inte beställningsvaror. Singelmän får adoptera men i regel bara pojkar. Det känns inte heller som om TS är så seriös då han inte svarat i tråden eller skrivit något mer.
    Det finns inte en hemutredare i världen som hade köpt TS motiv, det förstår du väl? Men, som vi sagt i andra trådar, så skulle det nog vara svårt även för ett par som hade attityden att de ville adoptera, men bara om det gäller en flicka.
  • Maran02

    Jag vill också adoptera som singelman, Jag har alltid velat ha en liten flicka, men jag skulle så klart bli lika glad för en pojke men eftersom jag inte känner att jag kan hitta den rätta tjejen så funderar jag på att adoptera om några år, även om mina möjligheter som man är dåliga pågrund av all den enorma respons det ger..

    Bara för en man vill adoptera så betyder det inte att han är pedofil.
    Jag träffar inte rätt tjej, och varför ska jag välja fel tjej och skaffa barn med henne och få kämpa om vårdnad och dela den resten av mitt liv..

    Jag kan inte tänka mig ett liv utan att skaffa familj... 
    Det finns män i detta landet som älskar barn lika mycket som kvinnor, och som drömmer om familj, giftemål osv.

    Jag förstår att många kan tänka pedofil, men det är inte rätt mot dom som bara vill skaffa sig en familj..
    Så man ska tänka sig för innan man skriver.. 

     

Svar på tråden Ensamstående pappa - adoptera