• JANniela

hjalp!

Hej,
    bor i Holland och för oss gick det ganska eller egentligen väldigt smidigt.
    Jag ringde ambassaden och dom föreslog att printa ut formuläret för namnändring på Skatteverkets hemsida, fylla i det och skicka till ambassaden. Dom skickade vidare det till Skatteverket i Sverige. Ca 1 och en halv vecka senare fick jag samordningsnummer från Skatteverket skickat hem till mig i Holland.
    Sen åkte vi hem till Sverige på semester och då passade jag på att söka pass till min dotter. Om du söker pass från utlandet, tex via ambassaden kostar det efter juli i år 1500 kr, men om du gör det hemma i Sverige kostar det bara 400 kr. Killen på ambassaden föreslog att jag skulle göra det hemma i Sverige när jag väl var där för att spara pengar.
    På passexpeditionen behöver dom samordningsnumret, födelsebevis och ditt pass, och din mans eller partners pass. Om din mans eller partners pass inte är svenskt måste du också ha nån som kan skriftligen kan vittna om att han eller hon är den dom är. Blanketter för det finns oxå på passexpeditionen. För oss var det tur att mamma var med.

Detta blev lite långt men det är väldigt enkelt att fixa och allt gick smidigt och snabbt, komplimanger till passexpeditionen i Stockholm!!

Kom oxå ihåg att din barn automatiskt är svensk medborgare i och med att du är svensk medborgare. För oss så stod det redan i det holländska födelsebeviset.

o0guatii0o skrev 2009-07-30 13:10:50 följande:
    Hej! Jag behover hjalp. Jag bor pa Malta och har en son som nu ar 6 maander. Han har fatt sitt personnummer ifran Sver ige nu men nu till fragan,betyder det nu att han ar fullt registrerad dar eller ar det nagot mer jag maste gora? Vad maste man tanka pa nar man bor utomland och foder utomlands men maste registera och sant i Sverige? Vad ar det viktigaste man maste gora och kontakta? Tacksam for svar!
  • JANniela

Glömde att säga att det tog bara 2 dar att få passet. Jag fick både sms och email från polisen att passet var klart och jag kunde hämta ut det.
    Skitbra!

JANniela skrev 2009-08-18 12:25:17 följande:
    Hej, bor i Holland och för oss gick det ganska eller egentligen väldigt smidigt. Jag ringde ambassaden och dom föreslog att printa ut formuläret för namnändring på Skatteverkets hemsida, fylla i det och skicka till ambassaden. Dom skickade vidare det till Skatteverket i Sverige. Ca 1 och en halv vecka senare fick jag samordningsnummer från Skatteverket skickat hem till mig i Holland. Sen åkte vi hem till Sverige på semester och då passade jag på att söka pass till min dotter. Om du söker pass från utlandet, tex via ambassaden kostar det efter juli i år 1500 kr, men om du gör det hemma i Sverige kostar det bara 400 kr. Killen på ambassaden föreslog att jag skulle göra det hemma i Sverige när jag väl var där för att spara pengar. På passexpeditionen behöver dom samordningsnumret, födelsebevis och ditt pass, och din mans eller partners pass. Om din mans eller partners pass inte är svenskt måste du också ha nån som kan skriftligen kan vittna om att han eller hon är den dom är. Blanketter för det finns oxå på passexpeditionen. För oss var det tur att mamma var med. Detta blev lite långt men det är väldigt enkelt att fixa och allt gick smidigt och snabbt, komplimanger till passexpeditionen i Stockholm!! Kom oxå ihåg att din barn automatiskt är svensk medborgare i och med att du är svensk medborgare. För oss så stod det redan i det holländska födelsebeviset.
Svar på tråden hjalp!