• bocabo

Norge del 2

Fortsätter med en ny Norge tråd om ni är intresserade.

Alla som vill är välkomna att skriva.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 12:43
    Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m43760588.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-09 12:07
    Här är vi som hänger i tråden:

-Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån

-Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09

-MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader

-lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader

-Bocabo, Evje (ska flytta till Beitostölen), Ida-Chantelle, 7 månader

-Janiem, Stjørdal (nära Trondheim, men letar boende inne i Trondheim) 3 barn: Liam snart 6 år, Isak 4 år och Mona 5 månader.

-Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader

-Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader

-MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet

• Svar på tråden Norge del 2
  • bocabo

Kul att du hittade hit! Ja hoppas dom andra gör det med. 

Här vräker det verkligen ner, och åskar har det gjort med. Dom säger att det inte har regnat så här mycket på sörlandet på 150 år, det säger väl något ?! 

• bocabo

Jippie, idag är det sol. Hoppas på att Augusti blir en bättre månad!

Hur är livet i Bergen? Bättre där med?

• bocabo
    Jaz1 skrev 2009-08-03 21:13:16 följande:
    Här i Stockholm är det åter supervärme! Härligt!Som jag skrev förut så planerar vi att flytta till Trondheim nästa sommar, men det kan bli tidigare också. Jag ska vara föräldraledig till nästa sommar och om vi flyttar tidigare så krånglar det till det med föräldrapeng. Eftersom det svenska och norska systemen är så olika. Tror att jag blir utskriven från svenska Försäkringskassan om jag skirver mig i Norge, och den norska permisionen har man ju i max ett år eller? Mina små tvillingar kommer nämligen vara 1 år när vi flyttar om vi flyttar i januari, men jag har då massor av svenska FP-dagar kvar att ta ut. Ja, ja ska inte göra ett ännu längre utlägg här, men är det någon som flyttat mitt i föräldraledigheten?
    Tror du inte att du kan fortsätta ha svensk FP om ni flyttar till Norge? Jag vet flera som åkt utomlands tex 1 år när de varit föräldra lediga. Har tom läst reportage om det i rese tidningar. Det tycker jag du borde kolla upp!

Vet att man kan vara utomlands om man får FP från Norge bara man meddelar dom det. Ja systemen är ganska olika, antingen får du 100% eller 80% av din lön. läste nåt om man får vara hemma lite längre om man har tvillingar. Skumläste det bara. Men du kan ju kolla upp det  på www.nav.no.

Skönt att någon har värme. Idag har vi faktiskt sol och skapligt varmt. Har varit ute på min första tur med barnvagnen som blivit lagad, äntligen!

Nu hoppas vi på att augusti blir en bra månad! 
  • bocabo

Ja, det kanske är så ja. Om ni nu måste skiva över er direkt? Har ni nån adress i Sverige ni kan vara skrivna på isf som Fraggelgirl nämnde.

Det kanske underlättar så ni hinner få ut era FP dagar. Men hör med FK igen, olika människor kan ju ibland ge olika svar Hoppas det löser sig för er!

• bocabo

Jag håller med. Håller nästan på att bli deprimerad nu!
    Var ute och gick innan, och då helt plötsligt öppnade sig himelen när jag var halvägs

Vill ha sommar! Åh så skönt det låter med Grekland vart ska ni? Sverige oxå för den delen!

Vi ska med en korttur till Sverige om 2 veckor, en släkting ska gifta sig, Men ska bli skönt att komma bort lite. Får hoppas på bättre väder där

Ang- personnr. Så kan man få ett så kallt D-nummer om man inte skriver över sig här. Får man på skatteetaten. Funkar ungefär på samma sätt som personnr.
    Man kan göra de viktigaste som ex öppna konto på banken.

Många av mina arbetskollegor gör så. som kommer från andra länder oxch jobbar här säsong.

• bocabo

Stackars dig! Det låter klurigt det där!!
    Hoppas det löser sig på bästa sätt! Lycka till!

• bocabo

Nu är vi hemma igen från vår mini semester i Skåne. Var skönt med en liten "break" men är ganska trötta av körningen. blev nästan 200 mil! känns som man bor långt bort i tjotahejti!

Svar på tråden Norge del 2