• Jaz1

Norge del 2

Här i Stockholm är det åter supervärme! Härligt!

Som jag skrev förut så planerar vi att flytta till Trondheim nästa sommar, men det kan bli tidigare också. Jag ska vara föräldraledig till nästa sommar och om vi flyttar tidigare så krånglar det till det med föräldrapeng. Eftersom det svenska och norska systemen är så olika. Tror att jag blir utskriven från svenska Försäkringskassan om jag skirver mig i Norge, och den norska permisionen har man ju i max ett år eller? Mina små tvillingar kommer nämligen vara 1 år när vi flyttar om vi flyttar i januari, men jag har då massor av svenska FP-dagar kvar att ta ut. Ja, ja ska inte göra ett ännu längre utlägg här, men är det någon som flyttat mitt i föräldraledigheten?

• Jaz1
    bocabo skrev 2009-08-04 17:06:49 följande:
    Tror du inte att du kan fortsätta ha svensk FP om ni flyttar till Norge? Jag vet flera som åkt utomlands tex 1 år när de varit föräldra lediga. Har tom läst reportage om det i rese tidningar. Det tycker jag du borde kolla upp! Vet att man kan vara utomlands om man får FP från Norge bara man meddelar dom det. Ja systemen är ganska olika, antingen får du 100% eller 80% av din lön. läste nåt om man får vara hemma lite längre om man har tvillingar. Skumläste det bara. Men du kan ju kolla upp det  på www.nav.no.Skönt att någon har värme. Idag har vi faktiskt sol och skapligt varmt. Har varit ute på min första tur med barnvagnen som blivit lagad, äntligen!Nu hoppas vi på att augusti blir en bra månad! 
    Ja, det var någon annan som påstod det också. Att man kan fortsätta ta ut svenska FP dagar om man flyttar. Men när jag chattade med Försäkringskassan så menade hon att om man skriver sig i ett annat land så är det det landets "sociala försäkring" som gäller. Om man reser runt i världen och fortsätter vara skriven i Sverige så är det inga problem att behålla den svenska FP, utan problemet är när man meddelar flyttning ut ur Sverige. Får nog ta kontakt med FK igen.
  • Jaz1
    susilusa skrev 2009-08-06 16:40:39 följande:
    Hej,Jag vet inget om man får fp kvar i sverige eller ej. Men jag tog ut alla mina dagar retroaktivt så jag inte skulle förlora ngr dagar, det går utmärkt att göra. Det var en dam på FK som tipsade mig om det snällt tycker jag!Lycka till/ Susanne
    Oj, hur menar du då exakt?
  • Jaz1
    susilusa skrev 2009-08-07 21:39:42 följande:
    När vi skulle flytta till Norge så hade jag väldigt många dagar kvar att ta ut eftersom jag medvetet hade sparat dem. Så ca två månader (eller om det var fler kommer inte riktigt ihåg) så skickade jag in till FK en ansökan om att ta ut alla dagar som jag hade. Tänkte mest att du skrev att du skulle troligtvis ha en massa dagar kvar när ni flyttar, så jag skulle rekomendera att ta ut alla (så att du inte förlorar några dagar). Sen när ni flyttat till Norge så ansöker du om barnbidrag (som heter ngt annat) jag har även kontantstötte eftersom min dotter är över ett år och så är jag hemma med henne. Nu i augusti så börjar hon på dagis till 50% så då får jag kontantstötte till 50%.Hoppas att jag var lite klarare... Annars fråga igen.Susanne
    Jag tar redan ut 7 dagar i veckan eftersom jag har tvillingar och har många dagar att ta ut. Jag har även haft semester som jag tagit ut nu i sommar så FP räcker till nästa sommar om jag tar ut 7 dagar/vecka. Om vi flyttar i jan vill jag alltså vara föräldraledig till sommaren.

En riktig röra med Försäkringskassan och Nav kan jag bara konstatera... FK menar att det landet man flyttar till ska betala ut FP, och enligt EES-avtal som Norge är med så ska min intjänade inkomst i sverige ligga till grund för detta. Men enligt nav gäller bara det om man innan föräldraledigheten jobbat minst en (!) dag i Norge... Verkar inte finnas några regler för om man flyttar mitt i ledigheten. Har pratat med handläggare både på FK o Nav, och väntar på ytterligare samtal fr FK. Har även en släkting som jobbar på Nav så jag hoppas kunna få klarhet i det här.

Vissta kan jag skriva mig hos mina föräldrar, men det krånglar till det för barnen måste vara skrivna i Norge för att få gå på bvc (helsestasjon?) där och jag tror inte att det räcker med att bara jag är skriven i Sverige för att få FP, även barnen. Måste kolla upp det också... Fortsättning följer...
  • Jaz1

Verkar som om några i Norge-tråden försvann nu i del 2. Men några är vi är i allafall. För oss börjar det nog närma sig med flytt till Norge. Blir antagligen i januari. Spännande och lite läskigt! Har inte helt fått klart för mig hur det blir med FK/Nav, men det bästa blir nog att jag bara anmäler tillfällig flyttning först så att jag kan vara föräldraledig hela våren o få pengar fr FK och sedan meddela definitiv flyttning efter det. Det är väl inte helt juste men annars riskerar jag att stå helt utan ersättning. Ska ringa Grensetjensten igen o se om de har något annat förslag. Vi kommer alltså flytta till Trondheim, och det blir antagligen i de östra delen av byen. Kan vi inte göra en liten lista så man har koll på var alla i tråden bor och ålder på barn. Kopiera och fyll på:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån

• Jaz1

Så här hade jag tänkt med listan om oss här i tråden:

Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader

När den börjar bli någotsånär komplett han TS lägga till den i TS-rutan så att den är lätt att hitta.

Just nu sitter jag och letar boende på finn.no. Inte lätt. Vill ju gärna hitta något bra på en gång så att man slipper flytta så många gånger. Skulle gärna vilja ha ett radhus någonstans i östra delarna av Trondheim. Lite halvtaskig sits man sitter i när man har en bostadsrätt att sälja här i Sverige för att köpa något i Norge, den svenska kronan är ju inte så mycket värd...

• Jaz1

Så här hade jag tänkt med listan om oss här i tråden:

Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader

När den börjar bli någotsånär komplett han TS lägga till den i TS-rutan så att den är lätt att hitta.

Just nu sitter jag och letar boende på finn.no. Inte lätt. Vill ju gärna hitta något bra på en gång så att man slipper flytta så många gånger. Skulle gärna vilja ha ett radhus någonstans i östra delarna av Trondheim. Lite halvtaskig sits man sitter i när man har en bostadsrätt att sälja här i Sverige för att köpa något i Norge, den svenska kronan är ju inte så mycket värd...

• Jaz1

Ja, nu är det lite mer aktivitet här! Tänkte höra om det är någon av er som arbetar inom förskola/skola? Skulle behöva lite info om var man hittar norska motsvarigheten till skolverket eller annan internetsida om skolinfo?

• Jaz1
    Trollet05 skrev 2009-09-08 13:23:04 följande:
    Kolla här:www.utdanningsdirektoratet.no/
    Tack! Har en svensk lärarexamen som jag ska försöka få godkänd i Norge. Blir väl till att jobba på förskola till en början för att komma in i språket, men på sikt hade jag tänkt att få jobb på skola. Min sambo sedan 10 år är ju norrman så jag kan en hel del norska, men det krävs ju ganska goda kunskaper i norska för att kunna undervisa på norska...
  • Jaz1
    Trollet05 skrev 2009-09-09 14:59:11 följande:
    Jaz1: Min norska är långt ifrån perfekt men jag fickfast jobb direkt efter studerna. Är klassföreståndare på högstadiet och undervisar i spanska, engelska och samfunnsfag (historia, samhäll och geografi). Det går bra! Jag tycker du ska försöka söka direkt till skolan om det är det du helst vill.
    Oj, det låter ju bra! Har du svensk lärarutbildning? Har du fått din examen godkänd/omvärderad till norsk?
  • Jaz1

Ja, Tradera är toppen!

Har inte provat länken nedan, så jag vet inte om det är bra, men kanske värt att kolla upp?!

www.qxl.no/

• Jaz1
    bocabo skrev 2009-09-14 14:53:07 följande:
    Ja Qxl är inte i närheten att vara så bra som Tradera, jag håller mig oxå till Tradera eller Finn, är på jakt efter en Tripp trapp stol, men det är nästan alltid avhämting eller långt ifrån där vi bor. Men jag fortsätter leta
    Så trevligt med flera nya här i tråden! Välkomna!

Vi har så tur att vårt dagis har bytt ut alla sina Tripp-trapp-stolar och säljer dem för 300 kr. Vi har ju två små tvillingar så jag tänker köpa 2 st för 600kr. Fynd!

När vi flyttar till Norge så komemr jag nog fortsätta handla på svenska Tradera och uppge min systers adress som bor i Östersund (och vi i Trondhem då). Verkar som en bra lösning.
  • Jaz1

Nu börjar det närma sig med flytt för oss, ser ut att bli i januari! Så spännande, men mycket att fixa innan!

Ni som flyttat med er "ett helt hem" från Sverige, dvs möbler och allt annat som hör till, vad anlitade ni för flyttfirma och hur gick det till rent praktiskt eftersom flytten blir från ett land till ett annat? Tar tacksamt emot alla flyttips!

Mor till 3: jag är lärare och min sambo (som är norrman) är civilekonom. Ni andra som hänger här i tråden, har ni flyttat till Norge för jobbets skull eller för kärleken eller någon annan anledning?!?

• Jaz1

Kan ju svara på min egen fråga också. Min sambo är norrman, men har bott i Sverige i tio år nu. Varje gång vi är i Norge och hälsar på hans familj och vänner känner vi att norrmän har så himla mycket mer fritid, alltså jobbar mindre och ändå har mer pengar. Eftersom min sambo har liknande jobb som sina norska vänner har han känt i flera år att han vill ta del av fördelarna med Norge. Att vi ockå kommer närmare hans familj är en bidragande orsak och även närmare min syster som bor i Östersund.

Tack för info ang flytt! Susilusa: kommer du ihåg vad flyttfirman hette?

• Jaz1
    Colapolarn skrev 2009-09-29 11:35:51 följande:
    Hej! Ser att ni ska flytta från Sverige till Norge! Får jag fråga hur ni gick till väga? Hur få lägenhet när man inte har jobb, hur få jobb när man inte har lägenhet? Också ska ju skola och dagis också passa ihop med allt! Puh, jag blir helt snurrig i huvudet bara av tanken!
    Min sambo har fått jobb i Trondheim nu! På bank. Det underlättar ju att jobba på bank när det gäller att få lån. Kikar på boende nu och eftersom vi har släktingar där så kommer de få gå på visningar åt oss... Lite läskigt, men vi kan ju inte hålla på att flyga fram och tillbaka varje helg för att gå på visningar. Försöker fixa mäklare här också nu för att sälja vår bostadsrätt. Exakt hur det fungerar med lån om vi köper innan vi sålt har jag inte koll på, men det har min sambo. Vi kommer flytta i januari och hoppas kunna få dagisplats til vår 3 1/2-åring då. Har förstått att det är lättast att få plats i augusti, men att han kan få plats via kompletteringsintag. Jag kommer vara föräldraledig under våren med våra tvillingar, så får stora killen ingen dagisplats är det ingen kris. Men håller med, blir alldeles svettig av allt som ska klaffa.
  • Jaz1

För oss är det ju också flyttplaner. I januari byter vi ut Nacka mot Trondheim. Letar boende för fullt, men det är svårt. Blir kanske till att hyra i början, men vore skönt att köpa något på en gång så att stora killen kan börja på barnehage och slipper byta när vi sedan köper något.

Verkar ordna sig för mig med den svenska föräldrapenningen nu i allafall. Efter att ha pratat med Försäkringskassan säkert 5 gånger så fick jag nu prata med en på FK i Sunne (där de är experter på Norge-frågor) och hon sa tvärtemot alla andra och att jag visst kan vara folkbokförd i Norge och samtidigt fortsätta att ta ut min svenska FP. Jag som har hållt på att tjafsat med FK, Nav och Skatteverket och så verkar det nu helt plötsligt så enkelt. Så tråkigt att man hela tiden får olika bud och att det ska vara så svårt att få prata med rätt person.

MrsQ: så spännande och lycka till!

• Jaz1
    MrsQ skrev 2009-10-27 09:09:56 följande:
    Tack    Hmmmm va ledsen jag blir att vi inte heller drog frågan vidare när det gällde fp. De sa tvärt NEJ!!! Så man förlorade några tusenlappar   Men va kul att ni fick det iallafall. Man måste stå på sig
    Så trist för dig ang FP. Det jag fick höra när jag pratade med kundtjänst på FK och "vanliga" handläggare var att om jag folkbokförde mig i norge så skulle jag bli helt utskriven från den svenska socialförsäkringen och alltså inte få FP. Men jag hade läst någonstans om Europeiska samordningeregeler (EU och EES) och att man därmed inte skulle kunna hamna mellan två stolar och bli utan ersättning bara för att man flyttar mellan länder. Men på FK hade de ingen aning... FK:s expert på Norge-frågor sa att så länge jag fortsätter att ta full (5dgr/v) FP och inte tar något uppehåll så kan jag ta ut svensk FP så länge jag har dagar kvar och detta även fast jag folkbokför mig i Norge. Kommer däremot få norsk barnetrygd + en del från Sverige tipsade hon om eftersom för vår del barnbidraget är större (flerbarnstillägg som inte finns i Norge) så får vi någon slags mellanskillnad från Sverige. Låter för bra för att vara sant.
Svar på tråden Norge del 2