susilusa skrev 2009-08-07 21:39:42 följande:
När vi skulle flytta till Norge så hade jag väldigt många dagar kvar att ta ut eftersom jag medvetet hade sparat dem. Så ca två månader (eller om det var fler kommer inte riktigt ihåg) så skickade jag in till FK en ansökan om att ta ut alla dagar som jag hade. Tänkte mest att du skrev att du skulle troligtvis ha en massa dagar kvar när ni flyttar, så jag skulle rekomendera att ta ut alla (så att du inte förlorar några dagar). Sen när ni flyttat till Norge så ansöker du om barnbidrag (som heter ngt annat) jag har även kontantstötte eftersom min dotter är över ett år och så är jag hemma med henne. Nu i augusti så börjar hon på dagis till 50% så då får jag kontantstötte till 50%.Hoppas att jag var lite klarare... Annars fråga igen.Susanne
Jag tar redan ut 7 dagar i veckan eftersom jag har tvillingar och har många dagar att ta ut. Jag har även haft semester som jag tagit ut nu i sommar så FP räcker till nästa sommar om jag tar ut 7 dagar/vecka. Om vi flyttar i jan vill jag alltså vara föräldraledig till sommaren.
En riktig röra med Försäkringskassan och Nav kan jag bara konstatera... FK menar att det landet man flyttar till ska betala ut FP, och enligt EES-avtal som Norge är med så ska min intjänade inkomst i sverige ligga till grund för detta. Men enligt nav gäller bara det om man innan föräldraledigheten jobbat minst en (!) dag i Norge... Verkar inte finnas några regler för om man flyttar mitt i ledigheten. Har pratat med handläggare både på FK o Nav, och väntar på ytterligare samtal fr FK. Har även en släkting som jobbar på Nav så jag hoppas kunna få klarhet i det här.
Vissta kan jag skriva mig hos mina föräldrar, men det krånglar till det för barnen måste vara skrivna i Norge för att få gå på bvc (helsestasjon?) där och jag tror inte att det räcker med att bara jag är skriven i Sverige för att få FP, även barnen. Måste kolla upp det också... Fortsättning följer...