• Alexandria

Norge del 2

Hej hej, lägger till mig på listan. Har bott i Norge i 6 år nu. Bebis vaknar, sriver mer snart.

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader
    lhanna,Trondheim,Ailinn 6 månader
    Bocabo, Evje (ska flytta till Beitostölen) 1 dotter, 6 månader
    Janiem, Stjørdal (nära Trondheim, men letar boende inne i Trondheim) 3 barn: Liam snart 6 år, Isak 4 år och Mona 5 månader.
    Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader
    Trollet05 Bergen 2 barn: 4 år och 2 månader

• Alexandria
    Jaz1 skrev 2009-09-07 12:21:57 följande:
    Ja, nu är det lite mer aktivitet här! Tänkte höra om det är någon av er som arbetar inom förskola/skola? Skulle behöva lite info om var man hittar norska motsvarigheten till skolverket eller annan internetsida om skolinfo?
    Kolla här:

www.utdanningsdirektoratet.no/
  • Alexandria

Jaz1: Min norska är långt ifrån perfekt men jag fickfast jobb direkt efter studerna. Är klassföreståndare på högstadiet och undervisar i spanska, engelska och samfunnsfag (historia, samhäll och geografi). Det går bra!
    Jag tycker du ska försöka söka direkt till skolan om det är det du helst vill.

• Alexandria

Jaz1: Nej jag tog påpyggnadsutbildning här i Bergen. (Praktisk Pedagogikk 1 år.) Jag tog också bachelor-graden här. Men jag fick franskan godkänd här. (Hade 1 år franska från Sverige) Du får höra med den instutitionen som har lärarutbildningen om dom kan hjälpa dig. (Här är det den Psykologiske fakulteten som har hand om lärarutbildningen.)

• Alexandria

Mor till 3 skrev 2009-09-22 19:09:11 följande:

Hej hej!En till svensk som bor i Norge!!! :)Har bott i Norge sedan 2001 och är gift med en norrbagge sedan 2002. Vi har 3 barn, födda 2002, 2004 och 2006. Bor i Bergen, eller litt utanför. Trivs gott, och nästa steg nu är att bli norsk medborgare. Någon annan som gett upp sitt svenska medborgarskap? Känns litt "skummelt" men man kan ju lätt få tillbaka det om man skulle flytta tillbaka en dag i framtiden...Barnen är helnorska, alltså de pratar ren bergensk - men de förstår litt svensk, ialla fall när jag pratar på min svorsk. ;) Tror de har några svenska ord i vokabuläret, men det märker inte jag ialla fall.Nu är det läggdags för den minsta, så jag får avsluta för idag!
    Hej! Som Maryli säger: Vad roligt med en till som bor här i Bergen Jag har tänkt på detta med medborgarskapet, men inte kollat upp vad som gäller ännu. Känns ju lite konstigt att ge upp en del av sin identitet, samtidigt som chansen för att man flyttar tillbaka är väldigt liten nu när man har barn här...
    Min son som är 4 år pratar också bergensk (och östlandsk när han leker..hehe..), min dotter har ju inte börjat prata än (bara 3 mån) men det blir ju att de pratar det de hör runt sig hela dagarna. Nu när mormor var och hälsade på översatte min son till svenska när hon inte förstod så han vet vad saker och ting heter. Kul tycker jag. Hoppas att han kan lära sig att prata flytande svenska senare.
  • Alexandria

Tycker också om julmaten. Nästan bättre än den svenska men säg inte det till nån

Annars tycker jag brödet är tråkigt. Så osött (nyttigare dock). Plus att utbudet generellt är så litet jämfört med i Sverige. Ta ostarna till exempel. Det finns typ 3 sorters "hvitost" och dom smakar likadant!

Gott: Fårikål, rømmegrøt, brunost, fenalår (men iförpackning)..

Svar på tråden Norge del 2