Mor till 3 skrev 2009-09-22 19:09:11 följande:
Hej hej!En till svensk som bor i Norge!!! :)Har bott i Norge sedan 2001 och är gift med en norrbagge sedan 2002. Vi har 3 barn, födda 2002, 2004 och 2006. Bor i Bergen, eller litt utanför. Trivs gott, och nästa steg nu är att bli norsk medborgare. Någon annan som gett upp sitt svenska medborgarskap? Känns litt "skummelt" men man kan ju lätt få tillbaka det om man skulle flytta tillbaka en dag i framtiden...Barnen är helnorska, alltså de pratar ren bergensk - men de förstår litt svensk, ialla fall när jag pratar på min svorsk. ;) Tror de har några svenska ord i vokabuläret, men det märker inte jag ialla
fall.Nu är det läggdags för den minsta, så jag får avsluta för idag!
Hej! Som Maryli säger: Vad roligt med en till som bor här i Bergen

Jag har tänkt på detta med medborgarskapet, men inte kollat upp vad som gäller ännu. Känns ju lite konstigt att ge upp en del av sin identitet, samtidigt som chansen för att man flyttar tillbaka är väldigt liten nu när man har barn här...
Min son som är 4 år pratar också bergensk (och östlandsk när han leker..hehe..), min dotter har ju inte börjat prata än (bara 3 mån) men det blir ju att de pratar det de hör runt sig hela dagarna. Nu när mormor var och hälsade på översatte min son till svenska när hon inte förstod så han vet vad saker och ting heter. Kul tycker jag. Hoppas att han kan lära sig att prata flytande svenska senare.