• maja under eken

Utomkved - några frågor!

hej,

jag har lite allmänna frågor angående utomkvedshavandeskap.

Vart kan d sitta?
    Blir de ev. effekterna om man får utomkved som upptäcks tidigt i en grav? Kan de bli lindrigare om man upptäcker det tidigt?
    När kan man relativt riskfritt (har lärt mig att d aldrig e helt riskfritt..) bli gravid igen?
    E d större risk o få utomkved om man blir gravid snart efter ett MF?
    Vilka orsaker gör att man får utomkved?
    Vilka påföljder kan man drabbas av?

Sist men inte minst. Skriv en massa hopp o tröstande ord om man drabbas av utomkved.

Jag har inte drabbats, men en vän och frågorna e många då jag inte kan ett dugg om utomkved.

kramar!

• Svar på tråden Utomkved - några frågor!
  • namn

Utomkvedshavandeskap "x":
    Det befruktade ägget fastnar på väg ner till livmodern, oftast fastnar det äggledaren. Där växer det sedan på sig och blir större och större. När det sedan börjar bli tillräckligt stort buktar det ut äggledaren lite (det gör ont!) och om inget görs kommer äggledaren så småningom att spricka. Då kan man förblöda så ett x är inget att leka med.

Det är bra ju tidigare man upptäcker x, mest för att risken för att det spricker minskar. När man upptäckt det tidigt kan man ibland ge cellgift (methotrexate-spruta) för att graviditeten ska tillbakabildas. Annars tvingas man operera. Oftast blir det en titthålsoperation då man antingen tar bort hela äggledaren eller lyckas få bort bara graviditeten.

Om man tar bort en äggledare har man en kvar och chansen att bli gravid ska inte vara mindre.

Orsaker till x är ofta att man har en trång passage, eller en ärrbildning i äggledaren. Tidigare clamydiainfektion är en riskfaktor.
    Risken för att nytt x är något förhöjt om man haft ett förut och man då inte tog bort äggledaren.

Att man blir gravid snabbt efter ett missfall har inget med risken för x att göra.

Försök lyssna på din kompis hur hon upplevde det här och peppa henne att hon vågar bli gravid igen när hon känner sig redo.

• maja under eken

Tack för svar på alla mina frågor! Jag e jättetacksam.

Ha en bra dag! Om nån har nåt mer o tillägga så blir jag ännu gladare.

• Herus

Tack maja under eken ...

Jag hade väll "tur".. upptäckte det så tidigt som i v 6.. Allt försvann av sig själv..
    Nu vill jag bara att nån ska kolla mina äggledare och sen är det till att försöka igen.. jag ger inte upp..

• SYLO

En massa hopp ja det är svårt vid X jag är opererad 3 gånger för det. Det är tungt och svårt mf. Men jag skulle säga var vid hennes sida bara prata på om allt möjligt låt henne ta steget att prata om graviditet.

Påföljderna beror på när Xet upptäcks jag har inga äggledare kvar längre. Psykisgt finns det många spöken hos mig i varje fall det har varit värst att ständigt påminnas när jag ser mitt ärr. I vanligaste fallen gör man titthålsoperation men jag var i v10 då moderkakan sprack inne i äggledaren så det blev snitt rakt över bara. Sedan även skräcken för att få det igen den finns om man blir gravid.

Jag skulle råda din vän till att få be och prata med gyns kurator de tar emot allt sånt här. Det finns så många frågor och funderingar och sorg eftersom graviditeten som man trodde var ok avslutas pga operation eller ibland numera cellgifter.

X kan även fastna på äggstocken, i livmoderhalsen och i magen, i extrema fall har man hittat X som hos mig där man tagit bort äggledarna och sytt igen blir det en liten ficka där kan det mede fastna. Men ovanligt men bra att ha kunskapen eftersom har man en gång fått det är det förhöjd chans att man kan få det igen.

Nää nu ska jag sluta skriva krama om henne från mig och ta hand om henne skäm bort henne ordentligt. Hoppas allt går bra för henne i framtiden.

Svar på tråden Utomkved - några frågor!