Tvillingpappa - panik!
Klokt att reflektera nu och inte knuffa undan alla tankar till efter förlossningen! Grattis säger jag, det är fantastiskt på alla vis, både på plus- och minussidan.
Vi var dock rustade för två eftersom vi accepterade två återförda embryon vid ett IVF.
Du skrev om ökade risker och visst finns de. Men de helt normala tvillinggraviditeterna finns också: Jag ställde in mig på prematurbarn och handlade smååå kläder. Ut kom sammanlagt 7,5 kilo barn som fick flytta till patienthotellet efter fyra timmar.
Mitt bästa tips är rutiner. Som nån annan skrev här - utan rutiner hade vi inte klarat vardagen och tillvaron med ett äldre syskon. Låååånga mysiga amningsstunder fick vi lägga ner - det blev effektiva dubbelamningar istället. Vi delade oss då och då så att det stora syskonet fick helt egen tid. Det har vi gjort fram till nu nästan, när de passerat 2,5 år. Nu delar vi så att alla ibland får en egen miniutflykt, en egen fikastund hos mormor eller följa med och handla. Ojojoj vad ofta man säger "Vänta!, "Kommer snart" etc till det stora syskonet det första året!!! Efter ett tag började jag konsekvent säga det till småsyskonen också, även om de inte förstod. Men storasyster fick iaf här att DE minsann också fick vänta ibland.
I sommar tycker jag att tillvaron blivit mkt enklare. För jag ska inte sticka under stol med att det ibland är kaos utan dess lika med två små barn och en nyss fyllda fem. Upptäckarglädje och envishet X 2 rattar man inte med ena handen.. Men plötsligt är de STORA och fyller tre om fyra månader!
Lycka till!