• ma och pa till en ängel

Är det rätt att ha besparingar om man lever på soc?

Tycker ni att det är rätt att människor som lever på soc ska kunna spara pengar?
    Eller ha besparingar och sedan söka soc, tex sparade pengar till barnen?

Det tycker verkligen inte jag!
    En del säger: Men det är ju barnens pengar!!!
    Men barnen vill väll också ha mat på bordet eller kläder på kroppen.

Så vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att ha besparingar om man lever på soc?
  • Shana88

Alltså jag drar en slutsats av den här tråden iallafall. Ni som riskerar att hamna på soc, ta ut sparpengarna och lägg dom i en låda hemma bums! Varsin låda till barnen och så en låda till dig själv. Eller nåra snygga spargrisar. Så socialen inte ser dom!

• Starkast
    Sarah84 skrev 2009-08-02 15:21:10 följande:
    Trodde inte att de hade undgått någon, men tydligen. Senast i veckan stod de om att försäkringskassan drar in sjukpensionen på många så att de istället får gå till soc..
    Men det är väldigt fel och de flesta av de som orkar gå vidare med överklagan får ju rätt. De som inte får rätt har ju i regel arbetsförmåga och kan jobba.
  • Sarah84
    Shana88 skrev 2009-08-02 15:23:39 följande:
    Ja precis, så att se soc som en tillfällig sista utväg är fel. Eftersom många lever på det hela livet. Därför ska vi inte vara så misunnsamma mot socialbidragsmänniskor. Fatta att de får leva hela livet på existensminimum, det borde höjas markant.
    Men fatta att de felar någon annanstans då? De som sjukpension ska ha sjukpension INTE isätllet leva på soc, för övrigt så tror jag att de flesta lever på osc under en period.
  • Sarah84
    Starkast skrev 2009-08-02 15:31:05 följande:
    Men det är väldigt fel och de flesta av de som orkar gå vidare med överklagan får ju rätt. De som inte får rätt har ju i regel arbetsförmåga och kan jobba.
    Ja, jag säger inte att det är rätt, jag säger bara som de va..
  • Starkast
    Ja precis, så att se soc som en tillfällig sista utväg är fel. Eftersom många lever på det hela livet. Därför ska vi inte vara så misunnsamma mot socialbidragsmänniskor. Fatta att de får leva hela livet på existensminimum, det borde höjas markant.
    Där håller jag inte alls med. Man ska inte ha det gott ställt då och lockas att stanna kvar i situationen. Man ska ta sitt ansvar och göra någonting åt det istället. Under en period är det jättebra att få hjälp för ingen ska behöva ställas ute på gatan utan mat.
    soc. är inte till för den som är så sjuk att arbetsförmåga saknas. De ska vara hos FK.
  • Starkast
    Fast jag tror inte det är många som lever hela livet på soc. Jag tror de är ganska få.
  • Shana88
    Sarah84 skrev 2009-08-02 15:34:19 följande:
    Men fatta att de felar någon annanstans då? De som sjukpension ska ha sjukpension INTE isätllet leva på soc, för övrigt så tror jag att de flesta lever på osc under en period.
    Ja däför måste vi hjälpa våra fattiga medmänniskor til latt komma ifrån soc. Hjälpa dom med att skriva överklagningar. Istället för att göra som dom flesta, trycka ner folk och spotta på socialbidragstagare.
  • Shana88
    Starkast skrev 2009-08-02 15:36:42 följande:
    Fast jag tror inte det är många som lever hela livet på soc. Jag tror de är ganska få.
    Få ja men det ska inte vara 1 endaste tkr jag!
  • Starkast
    Shana88 skrev 2009-08-02 15:36:46 följande:
    Ja däför måste vi hjälpa våra fattiga medmänniskor til latt komma ifrån soc. Hjälpa dom med att skriva överklagningar. Istället för att göra som dom flesta, trycka ner folk och spotta på socialbidragstagare.
    Men den hjälpen borde finnas (finns?) hos soc. och vara deras ansvar.
  • Starkast
    Få ja men det ska inte vara 1 endaste tkr jag!
    Det borde ingen behöva, nej.
    Men världen är inte perfekt, det finns inte jobb åt alla och det finns inte alltid jobb som passas de svagare.

Alla vill inte ha hjälp. Det finns dem som är helt nöjda med sin situation. Finns ju bl.a flera trådar om det.
Svar på tråden Är det rätt att ha besparingar om man lever på soc?