• carlsbergs

Domedagen

Satt lite och funderade över domedagen, har aldrig varit speciellt 'inne' på detta men, domedagen, är det bara muslimer som tror på domedagen eller är det kristna folk också? Dumförklara mig gärna inte, för jag har ingen aning. Har hört att domedagen kommer inträffa den 21 december 2012 , sjukt läskigt!

Hursomhelst, någon som vet var man kan läsa om domedagen, tecken på domedagen osv.. Vill så gärna veta hur det spekuleras omkring detta .. Skulle vara intressant att se iaf

• Svar på tråden Domedagen
  • Lillajag1987

Men det har ju sagts om massor andra datum genom tiderna så varför bry sig denna gång?

• carlsbergs
    Lillajag1987 skrev 2009-07-31 03:12:29 följande:
    Men det har ju sagts om massor andra datum genom tiderna så varför bry sig denna gång?
    Jag vet inte, skulle bara vara intressant att veta lite
  • Aminah

Både kristna och muslimer tror på domedagen. Jag kan inte svara för hur kristna ser på detta men enligt Koranen är det endast Allah som vet när domedagen kommer att inträffa.

• färgglad regnbåge

Intressant att fler hört datumet 21 dec 2012.... Ännu mer intressant att veta är att planet x även kallad Nibiru kommer susa förbi jorden just det datumet....

• MamiElin

färgglad regnbåge skrev 2009-07-31 09:53:44 följande:

Intressant att fler hört datumet 21 dec 2012.... Ännu mer intressant att veta är att planet x även kallad Nibiru kommer susa förbi jorden just det datumet....
    eller rakt in i jorden..
  • färgglad regnbåge
    MamiElin skrev 2009-07-31 10:01:03 följande:
    färgglad regnbåge skrev 2009-07-31 09:53:44 följande:
    eller rakt in i jorden..
    Nä den kommer en bra bit från jorden men gravitationen kommer ställa till massor av problem. Tydligen så kommer våra magnetfält på jorden bli rubbade....
  • Tordyvel

Om den kristna "dommedagen" eller den yttersta dagen står det i Uppenbarelseboken i Bibeln. skrev ett specialarbete om den boken.
    Det är en "bildlig" syn som aposteln Johannes fick se och skrev ner.
    Mycket av det som står där tror jag personligen är bildligt skrivet, då bibeln berättar många saker i liknelser. Men visst skulle en person på den tiden få en "syn" av en hellikopter skulle han kanske inte skriva; åh jag såg ett flygande metallmonster. Kanske mer att han sett en gigantisk insekt.. Jag menar hur skulle man annars tolka det? haha..

Det står dock inget om när den ska inträffa bara att Gud är den enda som vet när.
    Dommedagen beskrivs som en dag då alla ska dömmas för sina gärningar, för Gud är den enda som kan dömma. Borde vi kanske ta lärdom av?
    Jag menar; vi tycker så massa och endel vet vi inte vad vi ska tycka om. Men bättre är väl egentligen att se det så att en dag kommer vi kanske få svar på allt och innan dess kan vi passa på att älska de runt oss istället för att bry oss om småsaker.

• Knogen

ni får ursäkta, men HURIHELVETTE kan ni tycka att det är INTRESSANT att veta något om domedagen???

jag personligen är totalt vettskrämd o blir helt deprimerad när folk pratar om det!
    jag personligen vill inte ens tänka på att det "kommer" en domedag!

försök att se er in i detta, som jag gör det: (OM domedagen skulle infalla då!)

mina barn, som jag givetvis älskar över precis allt annat, Jonathan som fyller 4 iår och Jaana som är ca 1½ år nu, kommer aldrig bli vuxna, inte ens tonåringar!
    Jonathan kommer inte ens hinna fylla 7 år, för han kommer dö dagen innan sin födelsedag. (mao han fyller den 22) Jaana kommer aldrig ens få börja 1:a klass.. vetskapen av att jag ALDRIG kommer få se mina barn växa upp är.. ja, jag kan inte ens beskriva känslorna jag känner för det! jag blir skrämd o lessen rent ut sagt! jag kommer vara med om att bli mormor, eller farmor.. jag kommer aldrig få en framtid med mina barn med andra ord!
    är inte det hjärtskärande om något?! (jag syftar inte på bara mig då.. syftar givetvis på varenda kotte på denna jord)

förstår ärligt talat INTE folk som inte förstår mig. "men hallå, det är lugnt, det är LÅNGT kvar! " har jag hört folk säga. LÅNGT?!??!!???! så TRE år är långt?!?!?!?
    jo beror väl på vad man syftar på.. men DOMEDAGEN!!!!! ALLA kommer dö!
    du, jag, din mamma, dina barn, hon i kassan på ica, britney spears, kungen.. ALLA!

försök tänka lite SÅ o kom SEN o säg att du/ni tycker att domedagen är INTRESSANT.
    eller det kanske är nån mer som håller med mig???

jävla idioti!

• MrsMcC

Jo... men...
    Om det finns en dag som vi alla skall dömas, en dag då jorden skall gå under och levande och döda skall dömas för sina synder så innebär det ju också att någon skall döma dem. En Gud, alltså...

Gud är, i de flesta trosuppfattningar, en i grunden god och rättvis typ. Han/hon kanske kräver människooffer, att folk skall flyga plan in i skyskrapor eller resa hundratals mil för att spetsa andra på pålar - men kisen/donnan är i grunden god.

Men, om jag tror på domedagen, och därigenom den allsmäktige guden såklart, så tror jag ju knappast att jag är en så gräslig människa som syndar så mycket att den allsmäktige (eller dennes företrädare) skulle göra mig ont. Då gjorde jag det ju inte i första laget.

Då behöver vi ju knappast vara rädda för en domedag, heller. Inte sant?

• Knogen

svara då på detta, MrsMcC, eftersom du tycks antyda att det är GUD(frågar du mig så finns ingen gud, eller allah eller what ever. MEN säger folk att dom tror på gud, fine.. upp till dom. sålänge dom inte försöker LURA i mig nåt.. typ som när jehovas knackar dörr....) som "fixar" domedagen:

ska man lita på alla nyhetsinslag från diverse länder, forskande osv så är det från (dels) maya folket all info kommer. (finns dock flera teorier) jag är ej så insatt, för att jag inte vill va det.. (rädd för vad som kommer ske, se mitt förra inlägg) men maya folket existerade under 600-800 före kristus. nån gång under den tiden skrev dom en "kalender".. och dom skrev den inte längre än till just den 21/12-12.
    "tydligen" just för att det skulle va jordens undergång.. så min fråga till alla extrem kristna, hur kan ni påstå att det är GUD som kommer "fixa" undergången när MAYAFOLKET skrev den där kalendern ca 200år INNAN "messias" födsel?

en annan teori är att Nostradamus (stavning?!?!) såg syner i vatten (?!). det var tydligen han som såg att både första o andra världskrigen skulle komma. han såg tsunamin o sen va det nåt med 12 povar.. vette fan va det va om... och han hade tydligen sett 21/12-12 oxå.. (nån i nåt forum försökte hävda att det var maya folket som sett det. även med povarna.. men jag visste inte att maya folket visste vad povar va.. ;) )

solen-månen-jorden kommer tydligen gå i en rät linje tillsammans med en annan galax o skapa typ nåt magnetiskt fält som gör kaos på jorden.. översvämmningar, vulkanutbrott osv..

sen har jag även hört om den där meteoren. och "planeten x" (vilket jag tycker än VÄLDIGT skumt! för den låg väl lååångt bortanför pluto?! men den kanske inte kretsar RUNT solen, som alla andra planeter.. ;P)

just ja, vi kommer få en utomjordisk attack då med!

SHIT va mycket som kommer hända JUST den dagen med.. ;O *extrem ironi*
    menar absolut inte att jag tror att allt detta är sant.. det är bara alla teorier jag har hört.

Svar på tråden Domedagen