• carlsbergs

Domedagen

Satt lite och funderade över domedagen, har aldrig varit speciellt 'inne' på detta men, domedagen, är det bara muslimer som tror på domedagen eller är det kristna folk också? Dumförklara mig gärna inte, för jag har ingen aning. Har hört att domedagen kommer inträffa den 21 december 2012 , sjukt läskigt!

Hursomhelst, någon som vet var man kan läsa om domedagen, tecken på domedagen osv.. Vill så gärna veta hur det spekuleras omkring detta .. Skulle vara intressant att se iaf

• Svar på tråden Domedagen
  • Knogen

och för att besvara din fråga, BÅDE "vanliga" kristna, jehovas o muslimer tror på domedagen. jehovas kallar den Harmagedon.

• MrsMcC

Domedagen, per definition, är ett religiöst koncept - den dag då vi skall dömas - men jordens undergång är det naturligtvis inte. Dessutom är det ju diskutabelt om levande och döda någonsin kommer att dömas - de lärde är fortfarande oense om religionens legitimitet - men det faktum att jorden en dag kommer att ligga död är ett faktum.

Sedan kan man ju välja att gå och våndas just över detta datum, eller att leva livet till fullo varje dag, som man vill. Tycker det har varit en väldig massa undergångssnack de senaste 20 åren, och så vitt jag vet är jorden hyggligt intakt.

Nostradamus läser folk som djävulen läser bibeln. Man kan tolka in praktiskt taget vad som helst där. Han skall ha förutsett allt, från andra världskriget till morden den 11 september.

Men, vi får väl se den 22 december om tre år vem som antingen varit dumdristig, eller gått omkring och skapat sitt eget helvete under tre år helt i onödan. Jag är helt klart villig att ta den risken

• Knogen

visst, MrsMcC.. jag håller med dig! iaf från 2:a stycken till slutet.. :P jag försöker att inte tänka på undergången.. eller domedagen.. vad nu folk vill kalla det! man blir bara nojjig o orolig, deprimerad osv.. då ser jag hellre till att leva livet med min karl o mina under dom tre åren som "är kvar".. o hoppas på att få fira min sons 7 årsdag, den 22:a december. o har man tänkt göra som jag, leva livet, hitta på saker så mycket som man hinner på den tiden och det inte händer nåt, ja vadå, då har vi livet ut att hitta på mer. ;P

ja, jag kan ju inget direkt om nostradamus.. satt mest o googlade o läste.. ;P sen hittade jag nån film på youtube om 2012, o där var han med.. faktiskt ganska intressant! (inte just om 2012 allså, utan om just honom :P )

ja det får man ju verkligen se! du kan ju fatta paniken som kommer utbrytas! herregud! tänk dig den 20:e o 21:a. snacka om att alla kommer va på helspänn!:P o sen om inget skulle hända.. fan va klockrent det skulle va på ett sätt!
    då har "du ska inte tro för mycket på media" fått en ny innerbörd! :P

men som sagt.. man ska inte måla fan på väggen..... :)

• MrsMcC

Jag är gift med en man som älskar allsköns teorier, han har dessutom djupa religionsstudier bakom sig, och roar sig med att läsa och plocka sönder.
    Om du vill skall jag be honom om diverse länkar

• Tordyvel

men det är ju galet att diskutera att maya folket var före messias, tror man på den kristna Gud så tror man att han funnits för evigt, med andra ord allt står och faller med honom.

Håller med MrsMcC med.. om man nu tror på en Gud som gör gott så behöver man inte frukra domedagen. Visst ingen kan nog veta om dom gjort rätt eller fel innan och man vet inte vad resultatet av ens liv blir på den dagen.
    Att man inte "hinner vara med om allt" som att se sina barn växa upp och allt du talar om Knogen; aldrig tänkt att detta kanske bara är "tillfälligt"? Jag bara leker med tanken. Om det finns ett syfte med att vi är här på jorden vi människosjälar, om det är meningen att vi efter den så kallade domedagen ska vandra vidare?

Jag tror att själen är evig men kroppen förgänglig, det sätter det hela i ett större perspektiv. Om man nu är meningen att gå vidare, kanske till något ännu underbarare känns det bara själviskt i grund och botter , även fast jag många gånger kan tänka så själv, att hålla kvar vid allt det jordiska.

Jag tror att sanningen ligger någon stans i att leva varje dag här och nu och njuta av den, vad som ligger bakom nästa krön är inget vi behöver oroa oss för.
    Väljer man sedan att sätta sin tro till en Gud eller inte så kanske det kan vara en kompass för vart man är på väg. Alla måste ju besluta sånt själv..

Intressanta diskutioner måste jag säga i alla fall...
    Den som lever får se som man brukar säga..

• jaghopparhögt

färgglad regnbåge skrev 2009-07-31 13:01:23 följande:

Nä den kommer en bra bit från jorden men gravitationen kommer ställa till massor av problem. Tydligen så kommer våra magnetfält på jorden bli rubbade....
    Källa tack.
  • Knogen
    jaghopparhögt skrev 2009-08-06 20:02:59 följande:
    färgglad regnbåge skrev 2009-07-31 13:01:23 följande:
    Källa tack.
    det där har jag oxå läst på massa ställen! googla! nån av alla ställen man hittar allt på måste ju va någelunda "seriös", med andra ord, inte folk som sitter o skriver ihop en hemsida ENBART för att locka läsare. Utan folk som verkligen tror på det! ja, ni fattar.. det var så jag hittade all info.. finns även MASSA klipp/nyhetsinslag på youtube.

läste nånstans, minns ej var.. men personen hade iaf skrivit att:
    någonstans på jorden finns det som ett skyddsrum(eller va man ska kalla det) dit alla som vill kan söka skydd. NÄR det händer vill säga. man skulle tydligen kunna hitta ledtrådar o sånt på nätet om vart stället låg, om man letade NOGA.
    detta rum/lokal/bunker/whatever skulle klara av undergången. (?!?!?!?!?!!!!!!)

MEN, (jag har givetvis svårt att tro på detta) vem fan letar "noga" på internet för en sån sak? finns säkert puckon som skulle lägga ut "falska ledtrådar". OCH internet är JÄVLIGT stort! lycka till o leta lixom. ;)

för det andra, säg att jorden träffas av den där meteoren/planeten x/whatever.. då tror dom på fullaste allvar att den där bunkern skulle hålla?

för det tredje, ska dom packa folk ovanpå varandra där då eller? om infon om vart bunkern finns är lätt att hitta, säg att nån geek hittar det, han berättar för sin familj o vänner, o dom berättar för sina familjer o vänner. osv osv.... och om alla är välkomna att komma dit?! dom kan väl för det första inte köra bort folk därifrån i ett sånt läge?! det andra, som sagt, dom lär ju få packa folk som sillar! ryktena kommer ju spridas SNABBARE än elden i ett sånt läge!

aja.. tycker det låter så.. löjligt?! visst, det kanske är sant att dom bygger nån typ av bunker nu. men varför måste man då leta som en galning för att hitta det? just för att det inte ska bli för mycket folk kanske..?

jaaa.. folks teorier.. vissa kan ju va rent ut sagt skrattretande/ bara allmänt sjuka!
  • färgglad regnbåge
    Knogen skrev 2009-08-06 22:12:14 följande:
    det där har jag oxå läst på massa ställen! googla! nån av alla ställen man hittar allt på måste ju va någelunda "seriös", med andra ord, inte folk som sitter o skriver ihop en hemsida ENBART för att locka läsare. Utan folk som verkligen tror på det! ja, ni fattar.. det var så jag hittade all info.. finns även MASSA klipp/nyhetsinslag på youtube. läste nånstans, minns ej var.. men personen hade iaf skrivit att: någonstans på jorden finns det som ett skyddsrum(eller va man ska kalla det) dit alla som vill kan söka skydd. NÄR det händer vill säga. man skulle tydligen kunna hitta ledtrådar o sånt på nätet om vart stället låg, om man letade NOGA. detta rum/lokal/bunker/whatever skulle klara av undergången. (?!?!?!?!?!!!!!!) MEN, (jag har givetvis svårt att tro på detta) vem fan letar "noga" på internet för en sån sak? finns säkert puckon som skulle lägga ut "falska ledtrådar". OCH internet är JÄVLIGT stort! lycka till o leta lixom. ;) för det andra, säg att jorden träffas av den där meteoren/planeten x/whatever.. då tror dom på fullaste allvar att den där bunkern skulle hålla? för det tredje, ska dom packa folk ovanpå varandra där då eller? om infon om vart bunkern finns är lätt att hitta, säg att nån geek hittar det, han berättar för sin familj o vänner, o dom berättar för sina familjer o vänner. osv osv.... och om alla är välkomna att komma dit?! dom kan väl för det första inte köra bort folk därifrån i ett sånt läge?! det andra, som sagt, dom lär ju få packa folk som sillar! ryktena kommer ju spridas SNABBARE än elden i ett sånt läge! aja.. tycker det låter så.. löjligt?! visst, det kanske är sant att dom bygger nån typ av bunker nu. men varför måste man då leta som en galning för att hitta det? just för att det inte ska bli för mycket folk kanske..? jaaa.. folks teorier.. vissa kan ju va rent ut sagt skrattretande/ bara allmänt sjuka!
    Som jag sa i tidigare inlägg kommer den inte träffa jorden men gravitationen rubbar magnetfälten. Rubbade magnetfält kan ställa till massor av problem vad det gäller vårt klimat. Hela jordens befolkning kommer inte att dö av detta men tyvärr så kommer väldigt många dö i dom miljökatastrofer som efterföljer...
  • färgglad regnbåge
    jaghopparhögt skrev 2009-08-06 20:02:59 följande:
    färgglad regnbåge skrev 2009-07-31 13:01:23 följande: Källa tack.
    Jag säger bara en sak; googla. Det finns hur mycket info som helst om planet x. En del seriöst och en del mindre seriöst....

Jag kan inte avslöja min personliga källa men jag kan avslöja att han är en god vän till mig och han är en väldigt högt uppsatt person inom Astronomi. Han är ren vetenskapsman och tror inte på övernaturliga saker för fem öre.
  • Knogen

färgglad regnbåge skrev 2009-08-07 21:53:37 följande:

Jag säger bara en sak; googla. Det finns hur mycket info som helst om planet x. En del seriöst och en del mindre seriöst.... Jag kan inte avslöja min personliga källa men jag kan avslöja att han är en god vän till mig och han är en väldigt högt uppsatt person inom Astronomi. Han är ren vetenskapsman och tror inte på övernaturliga saker för fem öre.
    du tycks syfta på att bara för att din "vän" är så högt uppsatt o kan "ALLT" så ÄR det så.. enligt dig. du uttrycker dig så iaf.
    bara för att din vän inte tror på övernaturligt så "bör" ingen annan heller det, för din vän vet bäst. right? det är så du uttrycker dig iaf :)
    det låter nästan som när man satt i sandlådan när man va liten, o äldre ungar hota en med stryk, då sa man ju alltid att man skulle hämta sin storebror som va typ 35 o världens starkaste man. (även att man kanske inte hade nån bror alls)

o vad skulle det så spela för roll om din vän nu är högt uppsatt och du inte "får" säga nåt. ärligt talat, tror du verkligen att det skulle bekomma honom?

vart jag vill komma med detta? Jo, du verkar vilja få alla att tro att du/din vän är allsmäktiga o vet allt.

men vet du vad? INGEN av alla teorier om 21/12-12 är säkra, det finns en anledning till att det kallas TEORIER!
    om JAG så skulle tro på att det så skulle bli en UFO attack då, då tror jag på DET! (det finns även teorier om ufo attacker då oxå)
  • Gizmo Henk

Att vi från Tellus någon gång ska dö ut är en självklarhet. Så enkelt är det. Det är universumets regler. Något måste dö för att något nytt ska födas.
    Om inte en planetarisk katastrof inträffar så kommer vår sol att sluka oss när den dör för att sprida sina ämne vidare till nästa stjärna som ska skapas.
    Om inte solen hinner dö så kommer hela vår galax göra det. Men samtidigt kommer vi alltid vara en del av det mäktiga universum

• Wintermute

Dummedagen infaller lite då och då i världen, men ännu har inget hänt

• Kya

jag undrar om jag har hunnit vara med om...2 domedagar? eller 3? och jag är bara 21.

ta det med en nypa salt, alla ska vi dö men vi kommer inte veta innan ett exakt datum. det är ju bara dumheter, ni har sett alldeles för mkt hollywoodfilmer.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Velour

Jo, varje gång något snille får för sig att skapa en ny religion.

Wintermute skrev 2009-09-29 10:25:38 följande:
    Dummedagen infaller lite då och då i världen, men ännu har inget hänt
  • Trixxy
    Q: Is there a planet or brown dwarf called Nibiru or Planet X or Eris that is approaching the Earth and threatening our planet with widespread destruction?
    A: Nibiru and other stories about wayward planets are an Internet hoax. There is no factual basis for these claims. If Nibiru or Planet X were real and headed for an encounter with the Earth in 2012, astronomers would have been tracking it for at least the past decade, and it would be visible by now to the naked eye. Obviously, it does not exist. Eris is real, but it is a dwarf planet similar to Pluto that will remain in the outer solar system; the closest it can come to Earth is about 4 billion miles.
Svar på tråden Domedagen