• Anonym

Får inget arbetsbetyg ..

Jag jobbade 2 månader tidigare i vår men min provanställning blev avbruten.. Jag bad chefen om ett arbetsbetyg och det skulle jag absolut få, eftersom jag hade skött mitt jobb och det hade ingenting med uppsägningen att göra. Efter 1½ månad hade jag inte sett skymten av något arbetsbetyg så jag skickade iväg ett mail och fick till svar att han skulle skriva det under nästa vecka och skicka - det är nu över en månad sedan. Jag skickade ett mail för några veckor sedan och frågade var det tog vägen, men jag fick inget svar på det...

Jag gillar honom inte alls och vi kom säkert inte så jättebra överrens även om vi aldrig hade några dispyter, jag känner inte alls för att ringa honom.. men min fråga är: Är han skyldig att ge mig ett arbetsbetyg? Men då andra sidan har han redan lovat mig

• Svar på tråden Får inget arbetsbetyg ..
  • Bakeapple

Betyg tror jag inte att han är skyldig att ge dig om du arbetat så kort tid, däremot är han skyldig att ge dig ett intyg.

• Anonym

Fast han sa ju ändå att jag skulle få ett... han har sagt det 2 ggr. Intyg har jag inte heller fått.

Bakeapple skrev 2009-07-31 18:31:59 följande:
    Betyg tror jag inte att han är skyldig att ge dig om du arbetat så kort tid, däremot är han skyldig att ge dig ett intyg.
  • Wonderkarin

Han är skyldig att ge dig ett arbetsgivarintyg.
    Men han är väl för slapp.

• Anonym

Vafan ska jag göra åt det då...?! Ett betyg har han ju också lovat mig.
    ska jag skicka mail igen? Vad ska jag skriva då? Sist jag skickade, för andra gången, så svarade jag på hans sista mail som löd "Jag kommer att fixa det nästa vecka" och jag svarade typ "Hej igen, nu har det gått en tid och jag har inte sett skymten av någon arbetsbetyg. Skulle vara tacksam om du kunde fixa det"

Wonderkarin skrev 2009-07-31 18:59:47 följande:
    Han är skyldig att ge dig ett arbetsgivarintyg.Men han är väl för slapp.
  • Wonderkarin

Du kan nog inte komma undan, måste ringa.

• Netha85

Betyg är inte arb.givaren tvungen att ge förrän du jobbat 6 månader men om han lovat så borde ju givetvis få ett.

Arb.intyg däremot är ett måste för Akassan osv.

Tycker du ska ta och trava upp till din forne chefs kontor och begära papperna i handen för då kommer han inte undan längre.

• Fnulan

Prata med din handledare på AF, dom kan ibland va snälla och ställa kravet på ens förra arbetsgivare. Det handlar ju om att du behöver ett intyg för att lättare kunna få nytt jobb!

• Anonym

Sätt en tidsgräns, säg att du måste ha det för a-kassan eller liknande.
    Prova att ring lönekontoret, ibland kan dom printa ut ett intyg och skicka.
    Maila igen,och igen , och igen.

Hatar såna arbetsgivare, hade själv en likadan, alltid segt med papper.

• Anonym

Jag ska plugga nu istället, finns inga jobb.. och jag har ingen A-kassa. Men det vet ju inte han..

Tyvärr är hans kontor 23mil härifrån så det är inte bara men jag ska absolut skicka ett mail igen!

• Netha85
    Anonym skrev 2009-07-31 19:16:31 följande:
    Jag ska plugga nu istället, finns inga jobb.. och jag har ingen A-kassa. Men det vet ju inte han..Tyvärr är hans kontor 23mil härifrån så det är inte bara men jag ska absolut skicka ett mail igen!
    Använd dig av AF då eftersom det är bevisat att det inte fungerar med mail.
  • Anonym

Jag mailade igen och fick svar... han hade tydligen varit på semester (vad sägs om ett auto-reply som talar om detta, han är ju ändå VD!?) men igår hade han skickat det. Jag har inte bett om något INTYG, som han tydligen är skyldig att ge, måste jag be om det eller ska han (egentligen) ge det ändå?

• aggexa

Mitt förslag till dig, då jag inte tror att din arbetsgivare prioriterar den tid det tar att skriva ett betyg, skriv ditt eget betyg och be din arbetsgivare skriva ut det på företagets papper och att han får underteckna det.
    Jag har skrivit massor av mina egna betyg och jag har undertecknat massor av mina anställdas egenkomponerade betyg, det har besparat mig massor med tid.

Anonym skrev 2009-07-31 12:24:09 följande:
    Jag jobbade 2 månader tidigare i vår men min provanställning blev avbruten.. Jag bad chefen om ett arbetsbetyg och det skulle jag absolut få, eftersom jag hade skött mitt jobb och det hade ingenting med uppsägningen att göra. Efter 1½ månad hade jag inte sett skymten av något arbetsbetyg så jag skickade iväg ett mail och fick till svar att han skulle skriva det under nästa vecka och skicka - det är nu över en månad sedan. Jag skickade ett mail för några veckor sedan och frågade var det tog vägen, men jag fick inget svar på det... Jag gillar honom inte alls och vi kom säkert inte så jättebra överrens även om vi aldrig hade några dispyter, jag känner inte alls för att ringa honom.. men min fråga är: Är han skyldig att ge mig ett arbetsbetyg? Men då andra sidan har han redan lovat mig
  • Anonym

Om du läser inlägget ovanför ditt så står det att han äntligen har skickat det

Skriva eget betyg lät skittrist, man vill ju gärna läsa själv vad arbetsgivaren tyckt om en.

aggexa skrev 2009-08-04 11:27:43 följande:
    Mitt förslag till dig, då jag inte tror att din arbetsgivare prioriterar den tid det tar att skriva ett betyg, skriv ditt eget betyg och be din arbetsgivare skriva ut det på företagets papper och att han får underteckna det.Jag har skrivit massor av mina egna betyg och jag har undertecknat massor av mina anställdas egenkomponerade betyg, det har besparat mig massor med tid.
  • Anonym (insatt)

Har du arbetat kortare tid än tre månader har du bara rätt till ett intyg!

• aggexa

Det är en typiskt kvinlig inställning att man vill ha beröm och att arbetsgivaren nedlägger tid att författa detta berömmet, missförstå mig rätt. Ingen arbetsgivare lägger ner onödigt mycket tid på fd anställda, de har annat för sig.
    Du kan fortsätta vara berömtörstande eller bli din egen lyckas smed, valet är ditt.

Anonym skrev 2009-08-04 11:34:25 följande:
    Om du läser inlägget ovanför ditt så står det att han äntligen har skickat det Skriva eget betyg lät skittrist, man vill ju gärna läsa själv vad arbetsgivaren tyckt om en.
  • Anonym (same)

Låter som min gamla arbetsgivare. Jag jobbade i 2 ½ år och slutade för lite mer än 1 år sedan och har ännu inte fått något arbetsintyg eller referensbrev som jag bett om och han har sagt gång på gång att det kommer. Har tjatat och tjatat och och sist jag var i kontakt med honom så fick jag till svars att jag kunde skriva ett själv så kunde han skriva under. Nää då får det vara, tänker inte göra hans sysslor längre.

Är det möjligtvis ett företag inom telefonförsäljning som säljer annonsplatser åt företag med huvudkontor i Malmö som du jobbat åt?

• Anonym

Haha not even close

Trist med såna.... men tydligen är dom skyldiga att iaf ge ett intyg?!

Anonym (same) skrev 2009-08-04 12:02:38 följande:

Låter som min gamla arbetsgivare. Jag jobbade i 2 ½ år och slutade för lite mer än 1 år sedan och har ännu inte fått något arbetsintyg eller referensbrev som jag bett om och han har sagt gång på gång att det kommer. Har tjatat och tjatat och och sist jag var i kontakt med honom så fick jag till svars att jag kunde skriva ett själv så kunde han skriva under. Nää då får det vara, tänker inte göra hans sysslor längre.Är det möjligtvis ett företag inom telefonförsäljning som säljer annonsplatser åt företag med huvudkontor i Malmö som du jobbat åt?
  • Anonym

Tänkte bara berätta att jag nu fått mitt INTYG, fick inget betyg.. nåväl, jag är nöjd så
    Telefonnumret står dock kvar på mig (trots att det är 2,5månad sedan) samt min röst på telefonsvararen. Hmpf

Svar på tråden Får inget arbetsbetyg ..