• elva

Citodonet och amma, hur länge stannar den i bröstmjölken?

Någon som vet hur länge citodon stannar i bröstmjölken eller måste jag pumpa ur mjölken för att den ska försvinna? Min läakare sa att det är ok att äta en kortare period och amma men om det är möjligt så vill jag helst inte att min son får i sig det.

• Svar på tråden Citodonet och amma, hur länge stannar den i bröstmjölken?
  • powerpuffpinglan

Jag har fått citodon utskrivet av min läkare istället för mitt vanliga läkemedel just för att jag ammar. Ska inte vara någon fara för bebisen.

• elva

Vad skönt att höra. Jag fick det utskrivet av min tandläkare som inte lät alltför säker, det gjorde mig osäker på om det var ok.

• Bonniehund

Samma här, jag var tvungen att äta det hela tiden oxå.
    Läkemedlet sitter nog i ganska länge om jag inte minns fel...
    Har du kollat med apoteket?De har ju ett sånt där dygnet runt nummer man kan fråga på (0771-450450)

• lövet2

Jag fick citodon av tandis. Jag blev helt groggy, men på babyn märktes ingenting ....

• ior74

Jag åt Citodon efter mitt kejsarsnitt. Eftersom jag fick det utskrivet av barnläkaren på BB, så bör det ju inte vara någon fara att amma när du äter det.

• Vombell

Citodon är oskadligt för bebisen när man är gravid och även när man ammar! Fått det flera gånger både under graviditet (mot foglossning och tandvärk) men också när jag ammat.

• päron

Såhär står det i FASS:
    Amning
    Grupp II. Paracetamol och kodein passerar över i modersmjölk, men risk för påverkan på barnet synes osannolik med terapeutiska doser.

Svar på tråden Citodonet och amma, hur länge stannar den i bröstmjölken?